توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35712
يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
بیمه خبرنگاران ‌قفل شد
زمزمه قطع بیمه هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران از اواخر سال گذشته کلید خورد و امسال به وقوع پیوست، رونمایی از‌ شرایط نامطلوب برای آسیب‎پذیرترین قشر جامعه که از حداقل‎های حمایتی متولیان برخوردارند، اجحاف بزرگی به اصحاب قلم بود.
در واقع این زلزله چند ریشتری که ناشی از سیاست‎های عجولانه و غیرکارشناسی مسئولان متولی در حوزه فرهنگ و هنر است، سبب شد تا بسیاری از فعالان جامعه رسانه‎ای در سراسر کشور از جمله استان گلستان سرگردان شوند.
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، حدود ۸۰ نفر از استان گلستان آن هم فقط از قشر خبرنگار با تصمیم جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت بیمه‎ای بازماندند، خبرنگارانی که حتی تا ۱۰ سال و بیشتر، بیمه خود را از جیب‎شان پرداخت ‎می‎کردند، اکنون مجبور هستند با سیاست جدید ارشاد از حق و حقوق خود به راحتی خداحافظی کنند و منتظر باشند که مدیران مسئول در نشریات محلی، روزنامه‎های سراسری، خبرگزاری‎ها و سایت‎های خبری چه تصمیمی برای آنها خواهند گرفت.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انداختن توپ در زمین مدیران مسئول و گذاشتن راهکارهای سخت برای بیمه خبرنگاران و اینکه حداقل باید ۱۰ نفر از فعالان رسانه متبوع بیمه شده تا از یارانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شوند، در حقیقت سنگ بزرگی گذاشته که آسیب آن فقط متوجه اصحاب قلم است.
نابسامانی ایجاد شده در حوزه رسانه سبب شد تا بیمه عده کثیری از خبرنگاران با کلید تدبیر قفل شود، کلیدی که قرار بود قفل بسیاری از مشکلات را باز کند، اینک عامل مشکل شده و عواقب ناخوشایندی را متوجه اصحاب رسانه کرده است.
بیمه خبرنگاران یکی از ابتدایی‎ترین حقوق این قشر محسوب می‎شود
رئیس خانه مطبوعات استان گلستان از ارائه نامه‎ای به نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر پیگیری مشکلات ایجاد شده در حوزه بیمه اصحاب رسانه خبر داد و گفت: موضوع بیمه خبرنگاران را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.
علی منصوری‎رضی با بیان اینکه بیمه خبرنگاران یکی از ابتدایی‎ترین حقوق این قشر محسوب می‎شود، ابراز امیدواری کرد پیگیری این مهم در سطح استان و کشور بتواند رضایت اهالی فرهنگ و هنر را برآورده کند.
صندوق بیمه هنر باید به خبرنگاران خدمات ارائه کند
یکی از مسئولان انجمن صنفی روزنامه‎نگاران استان گلستان نیز دلیل یکباره قطع بیمه برخی از خبرنگاران را بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق بیمه هنر به سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و گفت: دولت قبل با بدهی چند میلیاردی مسبب ایجاد چنین وضعیتی برای خبرنگاران است.
وی بهترین راهکار معضل ایجاد شده را بیمه شدن خبرنگار از سوی رسانه محل خدمت دانست و افزود: آسان‎ترین و بهترین روش این است که خبرنگاران با مسئولان خود به توافق برسند.
این عضو انجمن صنفی روزنامه‎نگاران در خصوص پرداخت حق عضویت خبرنگارانی که در روزهای اخیر به دلیل لغو بیمه مجبور به پرداخت هزینه ۲۶ هزار تومانی به صندوق بیمه هنر شدند، گفت: صندوق بیمه هنر اعلام کرده، اگر خبرنگاران حق عضویت خود را پرداخت و مدارک‎شان را تکمیل کنند، مشکل آنها برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: صندوق بیمه هنر هنوز رسما اعلام نکرده است که بیمه خبرنگاران قطع شده یا حمایت از آنها متوقف می‎شود، این صندوق باید در قبال حق عضویتی که از خبرنگاران دریافت کرده خدمات ارائه دهد، لذا اگر قرار باشد حمایتی صورت نگیرد، اجحاف بزرگی به این قشر از خبرنگاران خواهد شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این خصوص اظهار کرد: از سال ۱۳۸۶ تا شش ماهه ۱۳۹۲ تعداد ۸۰ خبرنگار زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و اکنون به دلیل بدهی صندوق اعتباری هنر بیمه آنان متوقف شده است، درواقع علت اینکه فرایند بیمه متوقف شد به شرایط بدهی صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی باز می‌گردد و بر این اساس تا اطلاع ثانوی عضو جدید گرفته نمی‌شود.
حجت الاسلام فضلیت تصریح کرد: ۸۲۸ نفر در رشته‌های فرهنگی و هنری تا پایان سال ۹۲ زیر پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتند و در سال ۹۳ هیچ موردی برای زیر پوشش قرار دادن جامعه فرهنگی و هنری در استان نداشتیم. سازمان تامین اجتماعی همانند هر سازمان دیگری با جدیت پیگیر مطالبات و معوقات است و تا مادامی که بدهی قبلی صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشود، آنها از ارایه خدمات جدید خودداری می‌کنند.
البته پیش از این نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از رفع مشکل بیمه خبرنگاران استان در صورت ثبت‎نام در صندوق بیمه هنر خبر داده بود و کماکان این افراد منتظر جواب روشن، شفاف و قانع‎کننده از سوی مسئولان متولی هستند.
پیش بینی ارشاد برای اینکه یارانه بیمه خبرنگاران را در اختیار مدیر مسئولان قرار دهند و آنها بعنوان کارفرما خبرنگاران خود را بیمه کنند، کمی بی تدبیری است، چرا که سال‌هاست که همه متولیان ارشاد می‌دانند نشریات با وضع موجود اقتصادی حتی توان پرداخت امورات خود را ندارند، چه برسد به این که بخواهند خبرنگاری را بیمه کرده و حقوق آن را بپردازند.
خبرنگاران برای اینکه بتوانند از درآمدی نسبی برخوردار باشند، اصولا با چند رسانه همکاری دارند و حال این پرسش به وجود می‌آید که این افراد چگونه بیمه شوند؟ و چه کسی برای آنها کارفرما خواهد بود؟
بیمه خبرنگاران در طی این سال‌ها برای آنها به گونه امنیت شغلی ایجاد کرده بود و حالا لغو این مسئله باعث سرخوردگی و یاس در بین خبرنگاران شده است.
از آن نیز بگذریم شاید برخی از این خبرنگاران که چندین سال بیمه هستند و عمر خود را در این راه گذرانده‌اند، نتوانند از طریق هفته نامه یا خبرگزاری بیمه شوند، آن وقت هزینه این همه کار و تلاش آنها چه خواهد شد و چه کسی پاسخگوی سال‌های از دست رفته عمر آنها خواهد بود؟ سال‌هایی که اگر چه برای این قشر بسیار سخت گذشته، اما چون زبان افراد زیادی که تریبونی برای گفتن و شنیده شدن حرفهای خود نداشتند، کاری شیرین و دوست داشتنی بود، لذا در این راه ماندند و با همه مشکلات آن کنار آمده‌اند، اما جالب اینجاست سهم حقوقی خبرنگاران از تمامی رفتن و آمدن‌ها و با عشق کارکردن‌ها بعضا یک بیمه ساده و شرایط کاری معمولی هم نیست.
آن هم برای حرفه‌ای که با سختی‌های که دارد، نمی‌توان آن را در ردیف همه شغل‌ها قرار داد، خبرنگاران در جامعه پابه پای مسئولان ارشد و مردم عادی در تلاشند، بدون اینکه ساعت کاری داشته باشند و یا حقوقی که بتواند تلاش‌های آنها را جبران کند و تمام دلخوشی‌شان عشقی است که به کار خود می‌ورزند و امروز اگر مسئولان صدای آنها را نشنوند و بخواهند به همین راحتی این قشر را نادیده بگیرند، آن وقت دیگر رقمی برای آنها نمی‌ماند که بخواهند سختی‌های کارشان را تحمل نمایند.
Share/Save/Bookmark