توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 42642
سه شنبه ۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳
افشای تبانی جدید در پشت پرده توافق ایران
بوئینگ برای توافق هسته‌ای رشوه داده بود؟
نیویورک پست در گزارشی مدعی شد داستان لابی‌گری‌های صورت گرفته برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای ایران، تمامی ندارد.
بوئینگ برای توافق هسته‌ای رشوه داده بود؟
به گزارش خط نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نیویورک پست در گزارشی مدعی شد: فقط یک هفته از افشای دخالت "توماس پیکرینگ،" سفیر سابق آمریکا، در ماجرای لابی با شرکت بوئینگ برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای می‌گذرد که ماجرای جدیدی از تبانی‌های صورت گرفته در پشت پرده این توافق افشا شده است.

نیویورک پست مدعی شد: بوئینگ مبالغ کلان در اختیار "پیکرینگ" قرار داد تا او با استفاده از قدرت نفوذ خود در دستگاه دیپلماسی آمریکا، اذهان را برای پذیرش توافق هسته‌ای ایران آماده کند. سرانجام این توافق حاصل شد و بوئینگ توانست قراردادی به ارزش 25 میلیارد دلار با ایران امضا کرد. تلاش بوئینگ به ثمر نشست و "پیکرینگ" بدون آنکه ارتباط مستقیمی با مذاکرات هسته‌ای داشته باشد، نقش مهمی در پذیرش آن میان دیگر دیپلمات‌های آمریکایی ایفا کرد.

به ادعای نیویورک پست ماجرا به همین‌جا ختم نشد. کاخ سفید با بهره‌گیری از حمایت بنیاد "بلاشرز،" بنیاد خصوصی اعطای کمکهای مالی است و از برنامه‌هایی حمایت می‌کند که مخالف توسعه و استفاده از سلاحهای هسته‌ای، بیولوژیک، شیمیایی و سایر جَنگ‌اَفزارها است، مبلغ 100 هزار دلار را در اختیار رادیو "ان پی آر" قرار داد تا اخباری مثبت و امیدبخش را از جریان مذاکرات هسته‌ای مخابره کند. این مبلغ در "اتاق پژواک" کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، مورد استفاده قرار گرفت. "بن رودز،" معاون مشاور اوباما، پیش از این درباره اتاق پژواک توضیحاتی ارائه داده بود و رسوایی عوام‌فریبی واشینگتن را در مذاکرات هسته‌ای به بار آورد.

نیویورک پست در ادامه مدعی شد: حتی زمانیکه بازرسان آژانس در سایت اتمی پارچین، نخستین مدارک فیزیکی را که دال بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بود کشف کردند، کابینه اوباما تلاش کرد این خبر را در میان هزاران خبر دیگر دفن کند و اجازه ندهد رسانه‌های آمریکایی به اندازه معمول و متعارف به آن بپردازند.

یکی از مشاوران اوباما درمورد مدارک کشف شده گفت: این مدارک هیچ موضوعی را ثابت نمی‌کند.
حقیقت این است که اوباما و تیم مذاکره‌کننده او به خوبی می‌دانستند ایران تلاش‌هایی برای دستیابی به سلاح اتمی انجام داده است؛ اما آنها خواستار امضای توافق هسته‌ای بودند و به ذکر این نکته که ایران ملزم به شفاف‌سازی درمورد فعالیت‌های هسته‌ای خود است، بسنده کردند.

نیویورک پست به عنوان نشریه حامی جمهوری‌خواهان در پایان ادعایش نوشت: کار به جایی رسیده است که "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، به جامعه جهانی اطمینان می‌دهد برقراری همکاری‌های تجاری با کشوری که حامی تروریست است، ایمن بوده و مشکلی برای آنها پیش نمی‌آورد. از طرف دیگر اوباما نیز حاضر نشد روسیه را به دلیل فروش موشک‌های اس -300 به ایران، مجازات کند. آنچه پشت پرده توافق هسته‌ای در میان مقامات آمریکایی رخ داد به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک کرد و این کشور را در دستیابی به حق هسته‌ای و برقراری تعاملات اقتصادی با جامعه جهانی یاری کرد.
Share/Save/Bookmark