توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30528
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
۶۰ هزار نفر مبتلا به "ام اس" در کشور/ علت شیوع بالای ام اس در ایران هنوز مشخص نیست
دبیر کنگره "ام اس" با بیان اینکه آمار دقیقی از شمار مبتلایان به ام اس نداریم گفت: اما با توجه به آمار کلان‌شهرها حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر مبتلا به ام اس در ایران وجود دارد و در گزارش‌های رسمی نیز تعداد مبتلایان حدود ۴۰ هزار نفر است.
۶۰ هزار نفر مبتلا به "ام اس" در کشور/ علت شیوع بالای ام اس در ایران هنوز مشخص نیست
به گزارش خط نیوز ، دکتر ترابی در یازدهمین کنگره ام اس، اظهار کرد: این آمار با توجه به عرض جغرافیایی کشور که در مدار ۳۲ درجه شمالی است و قاعدتاً باید جزء شیوع‌های متوسط باشیم یعنی ۲۰ در ۱۰۰ هزار زیاد است و در حال حاضر در بعضی کلان‌شهرها تعداد مبتلایان به ۵۰ تا ۱۰۰ در ۱۰۰ هزار رسیده است که نسبت به متوسط جهانی زیاد است.

وی افزود: برای مثال تعداد مبتلایان در شهر اصفهان طی ۲۰ سال قبل پنج برابر شده و ۱۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است و هنوز علت دقیق شیوع زیاد ام اس در این شهر مشخص نشده است، البته آمار شیوع در تهران هم کمتر از اصفهان نیست و متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان ما بیش از آمارهای جهانی است.

ترابی هم‌چنین گفت: پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که تغذیه نامناسب، استرس، عوامل مخرب زیست‌محیطی، کمبود ویتامین دی از عوامل مؤثر در ابتلاء به ام اس و شکل گرفتن پلاک‌های ام اسی در افراد می‌شود، بنابراین با توجه به افزایش میزان شیوع ام اس در جوانان، مدیریت استرس در این افراد تأکید می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره ام اس هم‌چنین گفت: با توجه به اینکه هنوز علت اصلی ام اس مشخص نیست و درمان قطعی ندارد اما خوشبختانه داروهایی که وجود دارد باعث کنترل بیماری و جلوگیری از عود بیماری است.

وی در مورد داروهای مصرفی این بیماران گفت: یکی از انواع این داروها، داروهای خوراکی هستند که سه نوع داروی خوراکی در بازارهای جهانی است و یکی از آن ها در ایران تولید و عرضه می‌شود.

وی در همین مورد ادامه داد: یکی از این داروهای خوراکی فینگولیمود است که خوشبختانه در ایران تولید و حدود یک سال است که بیماران مبتلا به ام اس از آن استفاده می‌کنند و بیش از ۱۰۰۰ بیمار تحت پوشش این دارو هستند.

ترابی از دیگر داروهای خوراکی که توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تأیید قرار گرفته است داروی تکفیدرا (BG۱۲)، فوماراد (دی متیل فوماراد) و تری فلونوماید (آباجیا) را عنوان کرد و گفت: فوماراد بسیار ایمن است و کم‌ترین عارضه را دارد. خوشبختانه طی ماه‌های آینده توسط شرکت‌های داروسازی ایران تولید می‌شود. همچنین داروی تری فلونوماید احتمالاً ظرف ماه‌های آینده وارد کشور می‌شود.

وی در مورد داروهای تزریقی گفت: داروهای تزریقی سال‌هاست در ایران مصرف می‌شود و تقریباً تمام آن‌ها در کشور وجود دارد که تعدادی از آن‌ها توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود.

این عضو کمیته انجمن ام اس ایران افزود: یکی از داروهای تزریقی آلن نوزوماب (لمترادا) است و عوارض آن بیشتر از سایر داروهاست اما برتری آن در نحوه مصرف آن قلمداد می‌شود چرا که فرد مبتلا به ام اس دو بار در سال این دارو را مصرف می‌کند.

ترابی اظهار کرد: استفاده از داروهای تزریقی و خوراکی در مبتلایان به بیماری ام اس بر اساس روند سیر بیماری و تشخیص پزشک که نشأت‌گرفته است شرایط روحی بیمار و سیر بیماری است تعیین می‌شود.

وی افزود: مصرف داروهای جدید برای بیمارانی است که عودهای مکرر دارند و در مورد بیمارانی که ام اس آن‌ها پیشرفته‌ است قابل استفاده نیست. بنابراین زمانی که بیمار در شرایطی خوبی به سر می‌برد نیازی به استفاده از این داروها نیست اما در صورتی که بیمار عود مکرر داشته و به لحاظ روحی نتواند از داروهای تزریقی استفاده کند با تشخیص پزشک داروی او به خوراکی تغییر می‌کند و این داروها برای کنترل و جلوگیری از عود بیماری است.

ترابی افزود: هیچ‌کدام از داروهای خوراکی نسبت به دیگری برتری ندارند اما باید بر اساس نوع بیماری، روند و نحوه آن، نوع دارو مشخص شود.

وی ادامه داد: تفاوت چندانی بین داروهای ایرانی و خارجی نیست و ما هر دو را توصیه می‌کنیم. داروهای خارجی و داخلی هر دو تحت پوشش بیمه هستند اما داروهای ایرانی قیمت مناسب‌تری دارند.




Share/Save/Bookmark