توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64468
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۹
عزم کرمانشاه برای تکرار رتبه برتر «احیای تولید»
گرچه تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها و رکورد تورمی، فشار سنگینی را بر بخش تولید و کسب و کار استان کرمانشاه وارد کرد اما همت تولیدکنندگان و حمایت مسوولان ارشد اجازه نداد که کمر بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خم شود و حتی واحدهای راکد زیادی هم دوباره سرپا شد.
عزم کرمانشاه برای تکرار رتبه برتر «احیای تولید»
تامین مواد اولیه و ثبات قیمت ها از مهمترین پایه های تداوم فعالیت بخش تولید است؛ همان جایی که غربی‌ها برای زمین زدن اقتصاد ایران نشانه رفته اند و با تشدید فشارها به دنبال تحقق آن هستند.

مشابه این فشارهای اقتصادی، کشورهای زیادی را زمین زده اما تولیدکنندگان و فعالان کسب و کار کشور که دل در گرو ایران و مردم دارند از جان مایه گذاشته و مقتدرانه ایستاده اند. گرچه عده‌ای با مشکل جدی مواجه شده اند اما بسیاری دیگر نه تنها از سد تحریم ها که از مشکلات و موانع متعدد داخلی هم گذشته اند و اجازه نداده اند چراغ تولید خاموش شود.

در این میان مسوولان و قوای کشور هم تلاش خود را برای بازگشت دوباره واحدهای راکد و نیمه تعطیل بکار بسته اند تا شعارهای «حمایت از تولید داخلی و جهش تولید» محقق شود.

در استان کرمانشاه هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

بسیاری از این واحدهای با تمام یا بیشتر ظرفیت در حال تولید و فعالیت هستند اما بخشی از آنها هم با مشکلات زیادی که ناشی از تحریم و موانع و سوءمدیریت داخلی است، مواجه هستند.

به گفته محسن دارابی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، حدود یک سوم مشکلات واحدهای تولیدی استان مربوط به مسایل پولی و بانکی، حدود یک سوم مربوط به مسائل بیمه ای، پنج درصد مربوط با تامین انرژی و مابقی مربوط به سایر مشکلات هستند.

کسب رتبه برتر کرمانشاه در کشور

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور اسفند ۹۸ در سفری به کرمانشاه گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی راکد در سطح کشور احیا شده اند.

حدود یک ششم از این واحدهای احیا شده سهم استان کرمانشاه بود به طوری که این استان رتبه برتر کشور را در احیای واحدهای تولیدی کسب کرد.

بنابر اعلام استاندار کرمانشاه، در سال گذشته ۱۹۳ واحد تولیدی راکد با رفع مشکلات احیاء و هزار و ۸۰۷ نفر در آنها مشغول به کار شدند.

هوشنگ بازوند با اشاره به کسب رتبه برتر کرمانشاه در زمینه احیای واحدهای تولیدی گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید عملکرد خوبی داشته و موفقیت کسب شده برای حمایت از واحدهای تولیدی مرهون زحمات و همراهی سیستم بانکی نیز هست که انتظار داریم این همراهی استمرار داشته باشد.

او افزود: در سال گذشته با تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی توانستیم سه هزار و ۶۰۰ شغل را تثبیت کنیم و ریزش نیروی کار نیز نداشته باشیم.

به گفته رییس سازمان صمت استان کرمانشاه، برای رسیدن به این رتبه ۱۱۶ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۹۸ برگزار شد و بیش از ۷۹ درصد از هزار و ۳۸۵ مصوبه آن عملیاتی شد.

کرپ‌ناز پس از سال‌ها زنده شد

یکی از این واحدهای تولیدی احیا شده، کارخانه کرپ‌ناز شهرستان هرسین است که به گفته مجتبی قبادی، مدیرکل اشتغال و سرمایه گذاری استانداری کرمانشاه «سال ها با ۱۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می کرد اما اکنون در حال رسیدن به ۱۰۰ درصد ظرفیت و تولید روزانه ۳۰ هزار مترمربع پارچه است.»

کارخانه نساجی کرپ ناز با هدف تولید نخ تکسچره و انواع پارچه‌های پلی استر در سال ۱۳۶۴ تاسیس شد و اولین تولیدات خود را در سال ۱۳۷۶ روانه بازار کرد.

کرپ ناز سال گذشته و پس از سال ها رکود، با ورود سرمایه گذار خصوصی رونق دوباره گرفت به طوری که اکنون ۱۹۵ نفر در آن مشغول کار هستند و روزانه ۴۰ هزار متر انواع پارچه تولید می کند.



کارخانه نساجی کرپ ناز شهرستان هرسین سال ۹۸ و پس از سال‌ها رکود احیا شد و به بازار تولید برگشت

۱۱۵ واحد دیگر در نوبت احیا

گرچه مشکلات اقتصادی همچنان نفسگیر است اما دولت در تلاش است که مسیر احیای واحدهای راکد و نیمه فعال استان کرمانشاه را ادامه دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این زمینه به ایرنا گفت: برنامه ما در سال ۹۹ احیای ۱۱۵ واحد اقتصادی راکد و افزایش ظرفیت تولید ۱۰۰ واحد دیگر است.

به گفته هدایت حاتمی، بخشی از این بنگاه های اقتصادی در تملک بانک ها هستند که با رفع مشکلات آنها امسال دوباره به تولید بر می گردند.

حاتمی با اشاره به شعار جهش تولید، از تلاش برای جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در سال ۹۹ خبر داد که با کمک آن بخش تولید و خدمات رونق پیدا کند و نیازهای اشتغالزایی استان رفع شود.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، برای جان گرفتن مجدد این واحدهای تولیدی بیش از هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان را سرمایه‌گذاران هزینه می کنند و هزار و ۵۷۹ میلیارد تسهیلات ریالی هم پرداخت و ۱۶۰ میلیون یورو سرمایه تامین می‌شود.

دارابی اظهار کرد: با این میزان سرمایه گذاری در مجموع برای سه هزار و ۱۷۹ نفر شغل جدید ایجاد و شغل ۶ هزار و ۲۴۲ نفر هم تثبیت می شود.

او گفت: با احیای این واحدها ۳.۷ میلیون تن ظرفیت تولید استان تثبیت و ۱۰ میلیون تن دیگر نیز به این ظرفیت افزوده می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه هم اجرای ۲۰۴ طرح اقتصادی و عمرانی را مبنای برنامه «جهش تولید» استان دانست و گفت: اولویت ما با ۱۲۳ طرحی است که بتوان امسال آنها را تکمیل و بهره برداری کرد.

آنچنان که حبیب الله وفایی به خبرنگار ایرنا گفت: ۹۸ طرح مربوط به بخش صنعت، معدن و انرژی است، ۴۵ طرح در حوزه کشاورزی و ۶۱ طرح هم در بخش خدمات اجرایی می شود.

اولین گام موفق امسال

آغاز بکار دوباره هفت معدن غیرفعال کرمانشاه با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومان، نخستین گام در زمینه تحقق برنامه های اقتصادی سال ۹۹ بوده است که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تحقق آن را اعلام کرد.

دارابی به ایرنا گفت که این هفت معدن شامل مرمریت، فلدسپات، سنگ لاشه، سیلیس و بیتومین هستند سالانه ۳۵۰ هزار تن استخراج دارند و برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده اند.

احیای واحدهای راکد، رمز تحقق جهش تولید

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق. این ظرفیت ها می تواند یک سکوی پرش برای واحدهای تولیدی و اقتصاد استان باشد.

آنچنان که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از تولید یکی از مهمترین اهداف اقتصادی استان است و تنها راه ایجاد جهش در تولید هم، فعال سازی واحدهای راکد و اشتغالزایی است.

وفایی افزود: باتوجه به اینکه امسال علاوه برتسهیلات بانکی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم در قالب ردیف های متمرکز برای جهش تولید اختصاص یافته است، فرصت مناسبی برای کرمانشاه فراهم شده تا اعتبار بیشتری برای رونق واحدهای تولیدی و اقتصادی خود جذب کند.

به اعتقاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و رفع موانع تولید و بازگرداندن واحدهای راکد و نیمه فعال و تملیک شده استان به چرخه فعالیت تولیدی و خدماتی در تمام بخش‌ها یکی از ارکان تحقق مساله محوری جهش تولید است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه هم تامین مالی سرمایه در گردش تولیدکنندگان و ایجاد مشوق‌هایی نظیر تقسیط بدهی‌های مالیاتی را در تحقق شعار جهش تولید مهم دانست و گفت: تمرکز سیاستگذاری مدیریت ارشد استان بر احیای ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال استان است.

حمایت ویژه دستگاه قضایی

در این زمینه دستگاه قضایی استان هم پای کار آمده و تلاش دارد که مشکلات قضایی تولیدکنندگان را با توجه به شعار جهش تولید به نتیجه برساند.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در این باره از حمایت ویژه دستگاه قضایی استان از واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: یکی از مصوبات ما در شورای اقتصاد مقاومتی استان جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها بوده که در این زمینه مصوب شده ارزش‌گذاری واحدهای تولیدی در برای جبران بدهی ها نباید توسط خود بانک ها انجام شود و برای این کار باید از کانون کارشناسان کمک گرفته شود.

پرویز توسلی زاده به ایرنا گفت: همچنین به همه قضات استان تاکید کرده ایم که آرای خود را با نگاه به حمایت از بخش تولید صادر کنند و با برداشت صحیح از قانون، تلاش کنند تا واحدهای تولیدی تعطیل نشوند زیرا بنابر تصریح رییس دستگاه قضا نباید به بهانه بدهکاری واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

براساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته ۱۵.۷ درصد بوده است و این استان در جایگاه نخست جدول بیکاری کشور قرار دارد. بنابر آمار غیررسمی بیش از ۱۵۰ هزار نفر بیکار در استان کرمانشاه وجود دارد که هر سال هفت هزار و ۵۰۰ نفر به آنها اضافه می شود.

البته کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه بیش از ۲ برابر میانگین کشوری بوده به طوری که نرخ بیکاری نیروی کار جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر این استان از ۱۸.۸ در سال ۱۳۹۷ به ۱۵.۷ در سال ۹۸ رسیده و یک کاهش ۳.۱ درصدی را تجربه کرده است.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.
Share/Save/Bookmark