توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52146
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷
وزیر ارتباطات
بنا نداریم با بلاک چین مقابله کنیم
وزیر ارتباطات می‌گوید پیکره اینترنت در حال انتقال به پروتکل بلاک چین (block chain) است و نباید در مقابل آن مقاومت کرد.
بنا نداریم با بلاک چین مقابله کنیم
محمد جواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگا قدس آنلاین درباره چالش‌های پروتکل بلاک چین از جمله دور زدن فیلترینگ و راهکارهای وزارت ارتباطات برای مواجهه با این چالش‌ها با بیان اینکه چرا باید در مقابل هر فناوری نو موضع بگیریم و به دنبال مقابله با آن باشیم؟، گفت: بلاک چین اتفاق بدی نیست که در حوزه ارتباطات روی می‌دهد، اما در افکار عمومی اینگونه جا افتاده که این فناوری برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌شود در حالی که کاربرد اصلی این پروتکل چیز دیگری است.

وی افزود: زمانی در دنیا حمل و نقل جاده‌ای ابزار اصلی تجارت بود، بعد ارتباطات ریلی نقش اصلی را بر عده گرفت و سپس ارتباطات هوایی جهان را متحول کرد. در حوزه ارتباطات هم پیشرفت به همین روش بوده است.

جهرمی اظهار داشت: زمانی پروتکل‌های ارتباطی بر روی نظام کلاینت سرور (client server) قرار داشت، در مقطعی ارتباطات پیر تو پیر (pair to pair) یا ارتباطات دوگانه شکل گرفت و خیلی توسعه پیدا کرد. بعد صنعت کلود (clod) یا فضای ابری آمد و آنها را تجمیع کرد و امروز پیکره اینترنت در حال شکل گیری بر روی فناوری بلاک چین ( block chain) است.

وزیر ارتباطات گفت: یکی از قابلیت‌ها و در عین حال چالش‌های بلک چین هم اینست که فیلترینگ دیگر در آن معنای کنونی را نمی‌دهد چون نقطه تمرکزی برای سرورها وجود ندارد که بتوانیم آنرا فیلتر کنیم. ولی حالا چون نمی‌توانیم فیلتر کنیم بنا نیست با آن مقابله کنیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: نظام بانکداری الکترونیکی که امروز شکل گرفته و مبتنی بر خدمات ابری است، اگر روی نظام بلک چین قرار گیرد مفهوم نظام بانکداری ما را متحول می‌کند. ثبت احوال و ثبت اسناد ما متحول می‌شود. حالا ما دو راه داریم. یا برای مقابله با آن اقدام کنیم یا این فرصت و ظرفیت را بکار بگیریم و از این فناوری نو برای بهبود زندگی مردم، بالا بردن دانش و تأثیرگذاری و گرفتن سهم جهانی استفاده کنیم.

آذری جهرمی درباره امکان معرفی نسخه بدون فیلتر تلگرام هم اظهار داشت: نسخه بدون فیلتری از تلگرام تا الان ندیده‌ایم. تلگرام یک قابلیتی بنام پراکسی در خودش داشت که مبتنی بر پروتکل ساکس بود. اخیراً این پیام رسان یک پروتکل جدید به پروتکل‌های خود اخیرا اضافه کرده است. با این حال ما نه در شاخص‌ها تغییری داشته‌ایم که شتاب جهنده‌ای را در استفاده نشان دهد نه اینکه نسخه بدون فیلتری آمده است.
Share/Save/Bookmark