توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56926
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۱
نتیجه معکوس یک دفاع؛
آقای پزشکیان! کنار ژست منصفانه به فکر وجهه مجلس هم باشید
نائب رئیس مجلس سعی کرده در برنامه تلویزیونی از نماینده سراوان و همچنین داماد رئیس جمهور دفاع کند، موضوعی که بازتاب زیادی در محالف خبری داشت.
آقای پزشکیان! کنار ژست منصفانه به فکر وجهه مجلس هم باشید
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: این روزها مجلس بیش از گذشته در کانون توجه رسانه‌ها و خصوصا افکارعمومی قرار گرفته است. درجه مانور افکارعمومی در شبکه‌های اجتماعی هم بسیار بالاست. مجلس با توجه به حاشیه‌های فراوانی که در دوره دهم خود داشته است افکارعمومی را بیشتر به خود حساس کرده است. اما حواشی و دنباله‌‌ واکنش‌های مربوط به نماینده سراوان گویی تمامی ندارد.

اکنون برخی از نمایندگان مجلس از همکار خود که در برخورد با نگهبان و کارمند گمرک از الفاظ ناپسندی استفاده کرد، به هر نوعی حمایت می‌کنند. حالا «مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی در باب حمایت از این نماینده مجلس از رویه برخورد دیوانسالاری و موانعی که ساختارهای اداری برای مراجعه کنندگان ایجاد می‌کند انتقاد و مطرح کرد که به نماینده سراوان جفا شده است.

وی با اشاره به تجربه‌ برخورد ناشایستی که یکی از نگهبانان با وی داشت بیان کرد: «به رئیس این نگهبان زنگ زدم و گفتم که این چه کسی است که اینجا بستی!»

اگرچه توهین نگهبان به این نماینده مجلس ناشایست بوده است اما اینکه در تریبون عمومی این نماینده با این لفظ سخن می گوید با توجه به شاخصه‌هایی که از نمایندگان ملت داریم، چندان صحیح به نظر نمی رسد.

پزشکیان در ادامه بیان می کند که « در حق نماینده سراوان جفا شده. از طرفی می گوییم نماینده ناظر است و از طرف دیگر یک «دربان» می تواند راهش ندهد.»

وقتی مجری از او می پرسد درازهی برای نظارت به آنجا رفته خود بدون توجه به این نکته می گوید اصلا وارد جزییات نمی شوم..!

در بخش دیگر می گوید داماد روحانی به هر کشوری برود با کله قبولش می کنند و وقتی جو ناجوانمردانه علیه مهدی زاده را دیدم تاسف خوردم.

اما او توضیح نمی‌دهد مهدی زاده با مدرک دانشگاه آزاد و بدون سابقه اجرایی پیش از روحانی کدام کشور است که با کله او را می خواهد. چرا پیش از این پست اجرایی مهمی به وی داده نشده است؟

«کامبیز مهدی زاده فرساد»، متولد ۱۳۶۴ در شهرستان اهر آذربایجان شرقی است. داماد رییس رئیس جمهور، کارشناسی ارشد زمین شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند داشته و برخی از مقالاتش نیز در مجله علوم زمین منتشر شده است. او اکنون مشغول به تحصیل در مقطع دکتری زمین شناسی (گرایش مهندسی نفت و گاز) دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال است.

پزشکیان اگرچه می خواهد ژست منصفانه بگیرد اما یکطرفه با محکوم کردن افکارعمومی سعی می‌کند از داماد رئیس جمهور و همکارش دفاع کند.

اما چند نکته در سخنان نائب رئیس اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

اول اینکه قطعا اگر مشخص می‌شد که علت درگیری و مشاجره لفظی نماینده سراوان در گمرک بررسی و نظارت بر کار این سازمان بوده است، افکارعمومی با سلائق و افکار متنوع خود منصفانه نسبت به این نماینده سخن می گفتند ابعاد مختلف این موضوع را بررسی می کردند. هر چند در خصوص توهین این نماینده جای دفاعی نمی‌ماند.

ثانیا مجلس در ابتدا باید نسبت به نظارت بر روی نمایندگان خود پاسخگو باشد. مجلس از ابتدا به جای برخورد با نماینده خاطی حالت دفاعی به خود گرفت. دفاعی که کارکرد معکوس داشته است. درواقع با این دفاعیه‌ها نه تنها افکارعمومی نسبت به مجلس حس خوبی نمی یابد بلکه این مسئله در عامه مردم رسوخ می یابد که به طور سیستمی و ساختاری نمایندگان از همکار خود دفاع و حمایت می کنند. موضوعی که وجهه مجلس را تحت شعاع قرار می دهد.

ثالثا این روزها مردم در کنار مشکلات اقتصادی که زندگی آنان را زیر رو کرده است از برخی ناعدالتی‌های اجتماعی دلخور هستند. ظهور پدیده‌ای مانند «ژن خوب» و «آقازاده‌ها» که پس از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان افکارعمومی را دلواپس کرده است که جای مدیران پیر و فرسوده را ژن خوب ها بگیرد. بازهم پزشکیان سعی کرده در این زمینه منصفانه برخورد کند اما بیشتر با حمایت از داماد رئیس جمهور وی را فردی مناسب برای معاونت وزارت صنعت توصیف کرده است. این درحالی است که اگر منصفانه بخواهیم برخورد کنیم در این رابطه هم افراد بسیاری هستند که لیاقت چنین پستی دارند و اتفاقا تجربه کاری خوبی در چنین زمینه دارند. اینکه به سبب نسبتی که این فرد با رئیس جمهور دارند در معاونت وزارت صنعت نصب می شود کسانی که طی طریق کرده اند و در حوزه های مربوط به این موضوع کار و تلاش کرده و اصطلاحات خاک حوزه فعالیتی خود را خورده‌اند به یکباره می بینند که فردی به سبب نسبت فامیلی در جایگاه بالاتر قرار می گیرد چه احساسی به آنها دست می دهد.

به نظر می رسد که نصب و عزل‌ها در کشور خصوصا بخش‎های مدیریتی که اغلب مشکلات کشور به سبب تصمیمات اشتباهی است که در این حوزه پیش می آید باید قاعده مندتر باشد. رشد گام به گام و شایسته افراد در کشور ملاک است و مدراک و جوایز بین المللی در این حوزه چندان نمی تواند به کار بیاید. در کارهای دیگر مانند کار یک نانوایی نیز افراد مبتدی را برای پخت نان کنار تنور نمی گذارند و از همان اول لقب شاطر به او نمی دهند و فرد باید اول «چانه زنی خمیر نان» را فرا بگیرد تا بعدها کارهای دیگر را انجام دهد.
Share/Save/Bookmark