توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63080
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۴
معترضان به دریافت کمک های حمایتی بهتراست بی خیال شوند
قطع یارانه و بررسی مالیاتی درقبال بازبینی!
با گذشت حدود یک ماه از ثبت درخواست معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی، برخی از مردم با فعال شدن مجدد سامانه حمایت به این سایت مراجعه کرده و با مشاهده صفحه «نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار» از میزان گردش حساب خود در سامانه حمایت شگفت زده شدند.
قطع یارانه و بررسی مالیاتی درقبال بازبینی!
با گذشت حدود یک ماه از ثبت درخواست معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی، برخی از مردم با فعال شدن مجدد سامانه حمایت به این سایت مراجعه کرده و با مشاهده صفحه «نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار» از میزان گردش حساب خود در سامانه حمایت شگفت زده شدند.

دومین کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما تعداد زیادی از کارگران و اقشار حقوق‌بگیر و کم‌درآمد که موفق به دریافت این بسته حمایتی نشده بودند، اعتراض خود را نسبت به این موضوع در سامانه اعلامی دولت ثبت کردند. طبق اعلام متولیان بیش از ۶ میلیون سرپرست خانوار درخواست خود را برای دریافت یارانه بنزین ثبت کردند که تنها نیمی از آن‌ها یعنی ۳ میلیون نفر شرایط این طرح مبنی بر رصد حساب‌های بانکی را پذیرفته و اعتراض خودشان را ثبت کردند.

نمایش گردش مالی ۵/۲ میلیون خانوار در سایت حمایت

برخی از این افراد که اعتراض خود را ثبت کرده بودند، از سوی وزارت رفاه، کار و تعاون‌اجتماعی مورد تأیید واقع شدند و بدین ترتیب ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ نفر به فهرست یارانه‌بگیران معیشتی افزوده شد. مبلغ حمایت معیشتی برای خانوارهای یک ‌نفره ۵۵ هزار تومان، برای خانوارهای دونفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهای سه‌ نفره ۱۳۸ هزار تومان، ‌ خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج ‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان برای هر ماه است که این افراد مبلغ یارانه دو ماه را یک جا دریافت کردند.

در این میان نزدیک به ۵/۲ میلیون نفر نیز با مراجعه به سایت اعتراض خود را پیگیری کردند. بسیاری از این افراد با پیغام‌هایی مواجه شدند که به آن‌ها نشان می‌داد حساب بانکی‌شان گردش بالایی دارد. چند تن از این افراد در تماس با روزنامه قدس اعلام کردند دریافتی ۲ میلیون تومانی دارند ولی گردش حساب بالای ۵۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن‌ها لحاظ شده و از یارانه معیشتی محروم شده‌اند.

قطع یارانه و بررسی مالیاتی در صورت درخواست بررسی مجدد

در صفحه نمایش شناسنامه اقتصادی این خانوارها در سامانه حمایت به آن‌ها اعلام شده امکان اعتراض دوباره به عدم دریافت یارانه معیشتی وجود دارد، اما شروطی برای این امر در نظر گرفته شده و افراد برای ثبت درخواست بازبینی یارانه معیشتی باید یک رضایت‌نامه را بپذیریند که در آن متعهد می‌شوند در صورتی که محرز شود متوسط درآمد ماهانه خانوار بیش از مبلغ اعلامی دولت باشد، بسته حمایت معیشتی و یارانه خانواری آن‌ها قطع و اطلاعات مالی آن‌ها نیز به سازمان مالیاتی ارسال شود.

در صفحه اطلاعات اقتصادی یکی از معترضان که به قدس مراجعه کرده بود، آمده است: «با توجه به اطلاعات شناسنامه اقتصادی اجتماعی خانوار، بسته حمایت معیشتی به خانوار سه نفره شما تعلق نمی‌گیرد. در صورت تمایل به بررسی مجدد وضعیت خانوار طی ۶ ماه آینده لازم است رضایت‌نامه زیر را تأیید فرمایید:

_ مجموع درآمد ماهیانه خانوار اینجانب کمتر از ۶ میلیون تومان است.

- اطلاعات خانوار اینجانب در اختیار سازمان امور مالیاتی و نظام بانکی قرار گیرد و مبنای تصمیم‌گیری در خصوص اخذ مالیات و ارائه تسهیلات درخواستی باشد.

- در صورتی که محرز شود متوسط درآمد ماهانه خانوار اینجانب بیش از مبلغ فوق است، بسته حمایت معیشتی و یارانه خانوار اینجانب قطع شود».

این شهروند به قدس گفت: هر چند کسانی که دادوستد می‌کنند و ماشین‌ها و خانه‌های میلیاردی را خریدوفروش می‌کنند یا ‌بساز بفروش هستند و ساخت‌وساز می‌کنند مستحق گرفتن بسته معیشتی نیستند و گردش مالی آن‌ها مهم است، اما باید این موضوع نیز مدنظر باشد ممکن است عده‌ای به واسطه کار خود در حسابشان گردش مالی بالایی داشته باشند مثلاً کسانی که در یک شرکت، رستوران یا موارد مشابه کارپرداز یا مسئول خرید هستند ولی حقوقشان زیر سقف موردنظر است.

بررسی ۱۱ شاخص بانکی در رصد حساب‌ها

به گفته حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت برای بررسی اطلاعات بانکی متقاضیان دریافت کمک معیشتی، کد ملی افراد متقاضی را به صورت سیستمی برای بانک مرکزی ارسال می‌کند تا اطلاعات مالی این خانوارها براساس ۱۱ شاخص بانکی در ۵۰ گروه بررسی شود. این شاخص‌ها از جمله مانده اول و آخر سال تراکنش‌های گردش حساب و امثال آن‌ها از سه سال قبل تاکنون به صورت معدل بررسی می‌شود.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی از یک مهلت دوباره برای ثبت درخواست‌ها خبر داده و در عین حال تأکید کرده است مهلت ۱۴ روزه ثبت درخواست تنها برای خانواده‌هایی است که یارانه نقدی نمی‌گرفتند یا در مهلت مقرر با کد دستوری #۶۳۶۹* تقاضای خود را ثبت کرده‌اند.

براساس گفته‌های سخنگوی ستاد، حدود ۶۶۶ هزار نفر پیش از این یارانه نقدی دریافت نمی‌کردند و به تبع آن سبد حمایت معیشتی نیز به آن‌ها تعلق نگرفت. بر این اساس مقرر شده از ۱۰ تا ۲۴ دی ماه این افراد که پیش از این درخواست خود را در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت کرده بودند به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و اطلاعات خانوار خود را تکمیل کنند.

بدین ترتیب هم‌اکنون دو دسته می‌توانند وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوند، نخست خانواده‌هایی که پیش از این در فهرست دریافت یارانه نقدی نبودند و دیگر خانواده‌هایی که پیش از این اطلاعات آن‌ها در هیچ‌جا ثبت نشده و از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا درخواست خود را ثبت کنند.

زمان پاسخگویی به درخواست‌ها نیز یک ماه اعلام شده تا در این ظرف زمانی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی در وزارتخانه رفاه بتوانند درخواست‌ها را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

یادآوری می‌شود، بیشتر خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلانشهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نشدند. همچنین خانوارهایی که دارای خودرو سواری به ارزش بیش از ۳ میلیارد ریال یا خودرو عمومی دارای ارزش بیش از ۴ میلیارد ریال بودند، بسته معیشتی به آن‌ها تعلق نگرفته است.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفرخارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از ۳ میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، مشمول این کمک‌ها نشده‌اند. میزان درآمد نیز یکی‌دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی بود که براساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید ۴ میلیون تومان، خانواده دونفره ۵ میلیون تومان، خانواده سه‌نفره ۶میلیون تومان، خانواده چهارنفره ۷ میلیون تومان و خانواده پنج نفر و بیشتر ۸ میلیون تومان باشد و در صورتی که برای دولت احراز شود درآمد خانوارها نسبت به بعد خانوار بیش از این مبلغ است، از دریافت یارانه محروم می‌شوند.
Share/Save/Bookmark