توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65060
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۲
مهر به یادماندنی با چاشنی «دلتنگی و دل‌نگرانی»
زنگ آغاز سالتحصیلی ۱۴۰۰-۹۹، ۱۵ روز زودتر از مهرماه نواخته شد و بوی ماه مدرسه این بار عطر دیگری داشت. این آغاز سالتحصیلی به یادماندنی با حواشی زیادی در کشور همراه بود به طوریکه نگرانی والدین حرف اول را در این بین می زد.
مهر به یادماندنی با چاشنی «دلتنگی و دل‌نگرانی»
سالتحصیلی جدید در حالی آغاز شد که ما همچنان با #می‌خواهیم_کرونا_را_شکست_دهیم، به دنبال بازگشت به روال زندگی عادی خود هستیم. مهرماه و آغاز سالتحصیلی با نوعی شور و شوق برای دانش آموزان همراه است، حتی اگر شاگرد اول هم نباشید نمی توانید ذوق روز اول مدرسه را کتمان کنید.

مدرسه برای دانش آموز یک مأمن و پناهگاه است و از قدیم الایام هم گفته شده مدرسه خانه دوم دانش آموزان است. در سیستم آموزشی ما، آموزش و پرورش در کنار هم تعریف شده و در جهت اعتلای دانش آموزانمان از همه جهات تلاش می شود.

اما به یکباره شیوع کروناویروس سیستم آموزشی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد و دانش آموزان را از اسفندماه سال گذشته خانه نشین کرد. این خانه نشینی اجباری برای دانش آموزان معضلات فراوانی مانند اُفت تحصیلی، دلهره و اضطراب برای امتحانات نهایی و کنکور، گوشه گیری به علت عدم تعامل با همسالان، بی تحرکی و افزایش وزن را به دنبال داشت.

با تمام مشکلاتی که وجود داشت پرونده سالتحصیلی ۹۹-۹۸ بسته شد و چالش ها برای نوع آموزش دانش آموزان در سالتحصیلی جدید آغاز شد. از همان ابتدا گمانه زنی ها و سناریوهای مختلفی در رابطه با این سالتحصیلی شنیده می شد که قوی ترین آنها سناریوی درنظر گرفته شده براساس وضعیت شهرها بود.

طبق این سناریو قرار بود تحصیل دانش آموزان در شهرهای سفید به صورت حضوری، در شهرهای زرد تلفیقی از حضوری و مجازی و در شهرهای قرمز کاملاً مجازی باشد اما کمتر از یک هفته مانده به آغاز سالتحصیلی جدید ورق برگشت و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد «شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ تمام مدارس کشور باز است و والدین برای نحوه حضور دانش آموزان باید از مدارس کسب تکلیف کنند.»

و اما معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه بازگشایی مدارس یک کار آنی، بدون پشتوانه علمی و تفکر نبود، اعلام کرد: هر سال در طول تابستان ما پروژه مهر را در کارگروه های مختلف رقم می زنیم و امسال به ابتکار ما در استان همدان کارگروهی تحت عنوان کارگروه بهداشت، ایمنی و سلامت به کارگروه های شش‌گانه پروژه مهر اضافه شد و مأموریت این کارگروه ها بررسی جوانب بازگشایی مدارس، آمادگی مدارس و حضور حداکثری در سه بخش فضا و تجهیزات، نیروی انسانی و برنامه و محتوا بود.

عبدالله جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: نسخه «۰۵» که شامل دستورالعمل های مراقبت و پیشگیری در برابر کروناویروس است، در وزارت آموزش و پرورش تدوین شده و طی هفته های گذشته به مدارس ابلاغ شده است. در صورت لزوم تمام مدارس را تعطیل خواهیم کرد بنابراین خانواده ها نگران نباشند و مانند گذشته ما را همراهی کنند.

وی ادامه داد: ممکن است کلاس هایی در برخی نقاط شهری با تعداد دانش آموز بالا وجود داشته باشند که مدیران این اختیار را دارند گروه بندی ها را به جهت رعایت فاصله یک متری از هر جهت به سه گروه هم افزایش دهند.

در ادامه به سراغ دانش آموزان رفتیم تا نظرات آنها را درباره آغاز سالتحصیلی جدید و بازگشایی مدارس جویا شویم. یک دانش آموز کلاس هشتم در رابطه با آغاز سالتحصیلی جدید به خبرنگار ایسنا گفت: ما را در گروه های ۱۵ نفره تقسیم کرده اند و یک برنامه ارائه دادند تا یک روز در میان به مدرسه برویم و روزهایی هم که مدرسه نیستیم، آموزش به صورت مجازی است.

«محمدعرفان» با بیان اینکه همه دانش آموزان از ماسک و دستکش استفاده کرده بودند و در مدرسه به ما گفتند که به صورت ضرب‌دری روی نیمکت ها بنشینیم، افزود: حضور در مدرسه اجباری نیست، من خودم دوست دارم به مدرسه بروم.

یک دانش آموز کلاس نهم نیز گفت: در کلاس ما دانش آموزان را به دو گروه ۱۵ نفره تقسیم کرده اند و قرار است یک روز در میان هر گروه سر کلاس حاضر باشند.

«محمدمهدی» ادامه داد: حضور در کلاس ها اجباری نیست و آموزش در شبکه شاد نیز وجود دارد بنابراین با توجه به شرایط موجود و به علت ریسک بالای انتقال بیماری به مدرسه نمی روم و از آموزش غیرحضوری استفاده می کنم.

وی اظهار کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس بسیار سخت است، در فصل سرد سال چگونه باید پنجره ها را باز بگذاریم؟

مادر یکی از نوآموزان که امسال دخترش را برای کلاس اول در مدرسه غیردولتی ثبت نام کرده نیز به خبرنگار ایسنا گفت: دو هفته مانده به آغاز سالتحصیلی به علت اینکه شنیدم در مدارس غیردولتی تعداد دانش آموزان کمتر است و کلاس ها را حضوری برگزار می کنند، دخترم را به مدرسه غیردولتی بردم.

مادر «ثمین» ادامه داد: چون دخترم می خواهد به کلاس اول برود، شک داشتم آموزش غیرحضوری پاسخگوی نیازش باشد بنابراین با وجود شهریه سنگین این مدرسه که تهیه آن برایمان سخت است و آن را قسط بندی کرده ایم، ثمین را به یک مدرسه خصوصی آوردم که فقط ۹ دانش آموز کلاس اولی دارد.

وی ادامه داد: توضیح اینکه کرونا چیست و باید چه کارهایی انجام داد برای بچه ها خیلی سخت است، امید من فقط به این است که تعداد دانش آموزان کم است.

یک دانش آموز کلاس هشتم نیز مطرح کرد: در مدرسه، ما را گروه بندی کرده اند و در هر گروه حدود ۱۵ نفر هستیم. قرار شده دو هفته، دو روز در هفته به مدرسه برویم و آموزش به صورت حضوری و مجازی باشد اما بعد از آن کلاس ها به صورت کاملاً مجازی برگزار می شود.

«علیرضا» ادامه داد: در سالتحصیلی گذشته استرس زیادی داشتم که از درس عقب نمانم و زمان امتحان را فراموش نکنم یا خللی در امتحان آنلاین به وجود بیاید.

وی در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه توضیح داد: مدرسه به اندازه کافی فضا دارد که فاصله یک متری رعایت شود با این وجود حضور در کلاس ها اجباری نیست.

علیرضا در پایان اظهار کرد: دانش آموزان همه ماسک دارند اما خود مدرسه کاری برای رعایت بهداشت نمی کند و مراقب سلامت یا ناظر بهداشت نیز ندارد.

شواهد و سخنان مدیران آموزش و پرورش استان حاکی از آن است که حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست و قرار است آموزش حضوری و مجازی به صورت موازی دنبال شود.

یکسری ویژگی ها مانند ارتباط تصویری میان شاگرد و آموزگار، امکان برگزاری امتحان آنلاین و امکان حضور و غیاب دانش آموزان نیز در شبکه شاد فراهم شده تا برخی از مشکلات دانش آموزان و معلمان حل شود.

با تمام صحبت های انجام شده از طرف وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروزش استان در رابطه با عدم نگرانی والدین از سلامت و بازماندن از تحصیل دانش آموزان، همچنان نگرانی و دغدغه میان دانش آموزان و والدینشان مشاهده می شود و فقط زمان مشخص می کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا سالتحصیلی با تمام شرایط درنظر گرفته شده با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون مشکل ادامه می یابد؟ آیا کلاس های حضوری لغو و به صورت مجازی دنبال می شود؟
Share/Save/Bookmark