توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37412
دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
با رای مثبت سناتور جف مرکلی؛
اوباما یک گام دیگر به تایید توافق نزدیک شد
«شرکای ما قصد دارند تا زمانی که ایران توافق را محترم شمارد آن ها نیز به توافق پایبند باشند؛ با آمریکا یا بدون آمریکا.»
اوباما یک گام دیگر به تایید توافق نزدیک شد
به گزارش خط نیوز به نقل از جام نیوز، پایگاه رادیو ملی آمریکا (NPR) از پیوستن یکی دیگر از سناتورهای آمریکایی به موافقان توافق هسته ای خبر داد. با رای مثبت "جف مرکلی" تا کنون ۳۱ سناتور حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده اند.

در گزارش "ان‌پی‌آر" آمده است: «مرکلی سی و یکمین سناتور دموکراتی است که حمایت خود از توافق هسته ای را به صورت علنی اعلام کرده و با این حساب، دولت تنها به سه رای دیگر برای حفظ حق وتوی اوباما در صورت رای منفی کنگره به توافق، نیازمند خواهد بود.»

این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: «سناتور "جف مرکلی" در بیانیه ای که روز یکشنبه در همین رابطه منتشر کرده، اعلام کرده است که توافق هسته ای "بهترین راهبرد ممکن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است."

"مرکلی" بر بعضی از نقاط قوت توافق از جمله مسدود کردن راه های مخفی ایران برای ساخت بمب، بوسیله "تحمیل نظارت و بازرسی های گسترده" تاکید کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «"مرکلی" در عین حال به "کاستی های قابل توجه" توافق نیز اشاره کرده و می گوید: "این توافق، واردات سلاح های متعارف توسط ایران را مسدود نکرده و به این کشور اجازه می دهد تا پس از پنج سال، سلاح های متعارف را به دست آورده و پس از هشت سال نیز به تکنولوژی موشک های بالستیک دستیابد.

توافق هسته ای همچنین شیوه صرف دلارهایی که با رفع تحریم ها به دست ایران می رسد را به این کشور دیکته نمی کند و خطوط روشنی را به صورت همیشگی برای تحقیقات هسته ای و برنامه انرژی هسته ای ایران معین نمی کند. از طرفی این توافق پس از ۱۵ سال محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد را نیز از برنامه هسته ای ایران بر خواهد داشت."»

روزنامه گاردین انگلیس (Guardian) نیز به این خبر پرداخته و با انعکاس بخشی از بیانیه این سناتور آمریکایی نوشت: «با توجه به کاستی های توافق هسته ای ممکن است گفته شود که ایالات متحده باید در عوض اجرای توافق، آن را کنار زده و شرکای خود را به همکاری برای مذاکره بر سر توافقی بهتر، متقاعد سازد. اما چشم انداز موفقیت این راهکار بسیار ضعیف به نظر می رسد.

تمامی شرکای ما معتقدند که توافق هسته ای در رابطه با هدف اصلی آن که مسدود کردن راه های دستیابی ایران به بمب هسته ای است، بی عیب و محکم است. شرکای ما قصد دارند تا زمانی که ایران توافق را محترم شمارد آن ها نیز به توافق پایبند باشند؛ با آمریکا یا بدون آمریکا.»

پایگاه آمریکایی "هیل" (Hill) وابسته به کنگره آمریکا نیز ضمن انعکاس این خبر، با اشاره به تاثیر رای مثبت "مرکلی" آورده است: «بیانیه مرکلی می تواند "ران وایدن" دیگر سناتور دموکرات ایالت "اورگن" را نیز که هنوز رای خود را در مورد توافق هسته ای اعلام نکرده است، تحت فشار قرار دهد.»
Share/Save/Bookmark