توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53432
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
سفر منصور هادی به استان "المهره" یمن برای قانونی جلوه دادن مداخلات عربستان
سفر منصور هادی به استان "المهره" یمن برای قانونی جلوه دادن مداخلات عربستان
رئیس‌جمهوری مستعفی یمن روز چهارشنبه به استان المهره واقع در دورترین نقطه در جنوب شرق یمن رفت؛ سفری که به گفته ناظران بنا به درخواست عربستان برای ترویج طرح‌های که این کشور قصد دارد در این استان اجرایی کند، انجام گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، عبدربه منصور هادی،‌ رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در حالی به استان المهره رفت که این استان شاهد تظاهرات گسترده و درخواست برای خروج نیروهای سعودی از این استان است. این در حالی است که عربستان می‌خواهد طرح‌هایی را در المهره اجرایی کند حال آنکه گذرگاه‌های دریایی و زمینی این استان را از جهت‌هایی اصل در دست دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن "سبأ"، طرح‌هایی که هادی کلنگ‌زنی آن‌ها را انجام داده مربوط به دانشگاه المهره در تعدادی از دانشکده‌ها و تمامی بخش‌های مربوط به آن، بیمارستان المهره با ۲۰۰ تخت در مرحله اول و احداث مجتمع پزشکی و آموزشی ملک سلمان و پروژه آماده سازی فرودگاه الغیضه در بندر "نشطون" است.

تحلیلگران یمنی معتقدند، عربستان به کلنگ زنی برای برخی پروژه‌ها روی آورده تا بر حقیقت مداخله نظامی و امنیتی سعودی‌ها در امور این استان سرپوش بگذارد عربستان مداخلات خود را در ظاهر با هدف مبارزه با قاچاق سلاح انجام می‌دهد و مدعی است این استان تبدیل به گذرگاهی برای قاچاق سلاح شده که ایران به دست حوثی‌ها در صنعا می‌رساند.

خبرگزاری یمنی افزود، مراسم کلنگ‌زنی طرح‌ها با حضور محمد سعید آل جابر سفیر سعودی در یمن و ناظر کل برنامه‌های بازسازی عربستان انجام گرفت.

منصور هادی در دیدار با مقامات محلی و شخصیت‌ها و سران عشایر در المهره گفت، المهره امروز در آستانه مرحله جدیدی تحت عنوان سازندگی، توسعه، امنیت،‌ ثبات و آسایش است.

هادی در حضور سفیر سعودی از ساکنان المهره خواست با همبستگی و اجتناب از اختلافات و درگیری‌های سیاسی و قبیله‌ای به محافظت از این استان بپردازند.

تعدادی از ناظران و فعالان یمنی می‌گویند، حضور سفیر عربستان در این استان به همراه هادی اشاره به حجم مداخله ریاض در امور استان و مشروعیت یمن دارد.

آنها در ظاهر با کمک‌های اقتصادی و انسانی به مقابله با اعتراض‌های مردمی می‌پردازند که علیه حضور نیروهای سعودی در استان برگزار می‌شود. معترضان می‌گویند، هیچ نیرویی از حوثی‌ها در این استان نیست و از این رو حضور نیروهای نظامی عربستان در المهره امری عجیب است.

سفر هادی به المهره اولین سفر او به خارج از شهر عدن است. او اواسط ژوئن بعد از حدود یک سال و نیم غیبت به عدن، پایتخت خودخوانده دولتش، بازگشت.

المهره دارای دو گذرگاه زمینی با عمان و بندر "نشطون" است و طولانی‌ترین نوار ساحلی یمن در حدود ۵۶۰ کیلومتر در سواحل دریای العرب را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark