توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48393
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۳
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس
واردات بی‌رویه ۱۰هزار کارخانه را تعطیل کرد/ واردات آدامس، پفک، گوجه، مربا و سنگ قبر جای کالاهای ایرانی را پر می‌کند
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت بیش از ۱۰هزار واحد صنعتی متوقف شده است، گفت: واردات بی‌رویه یکی از دلایل توقف این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها است، البته باید گفت بخشی از این واردات بی‌رویه نتیجه "برجام" است.
واردات بی‌رویه ۱۰هزار کارخانه را تعطیل کرد/ واردات آدامس، پفک، گوجه، مربا و سنگ قبر جای کالاهای ایرانی را پر می‌کند
به گزارش خط نیوز؛ سید محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با تسنیم در اصفهان پیرامون واردات بی‌رویه کالا به کشور اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که اکسیر شفابخش تولید ملی و اشتغال است با عزم راسخ مبارزه با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا اگر همراه نباشد به ثمر نخواهد نشست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت بیش از 10 هزار واحد صنعتی متوقف شده است، افزود: واردات بی‌رویه یکی از دلایل توقف این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها است، عده‌ای نیز برای سودجویی و به‌صورت مافیایی کالایی را وارد کشور می‌کنند که متأسفانه نظارتی بر این موارد نیست البته باید گفت بخشی از این واردات بی‌رویه نتیجه "برجام" است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه متأسفانه کالاهای وارداتی مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است، گفت: ارزی که در مقابل صادرات نفت باید به ایران داده شود، بلوکه می‌شود و در این راستا ما تنها می‌توانیم به‌جای ارز، کالا وارد کنیم.

وی ادامه داد: واردات آدامس، پفک، گوجه‌فرنگی، مربا و سنگ قبر جای کالاهای ایرانی را پر می‌کند، زمانی که واردات در کشور زیاد شد و قیمت کالاهای وارداتی نسبت به داخلی کمتر شد مردم به خرید کالاهای وارداتی رغبت بیشتری پیدا می‌کنند و این موجب واردات بی‌رویه در کشور شده است.

ابطحی بیان کرد: مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته در رابطه با واردات بی‌رویه کالا تذکرات و توصیه‌های اکید داشتند و در این خصوص حکم حکومتی دادند.

وی با اعلام اینکه سالیانه حدود 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: این رقم غیر از واردات بی‌رویه‌ای است که به کشور وارد می‌شود و این موجبی برای تهدید اقتصاد مقاومتی و اشتغال است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه کشور در حال رکود است و این رکود را دولت انکار نکرده است، اظهار داشت: معمولاً در زمان رکود کشورها در تلاشند که از تولید کنندگان خود حمایت کنند و زمینه هرچه بهتر شدن تولید و اشتغال فراهم شود اما در این چند سال فشارها به‌روی تولید کنندگان بیشتر شده و سازمان‌های امور مالیاتی و بانک‌ها سبب تعطیلی کارخانه‌ها شدند.

وی با ابراز اینکه بانک‌ها جریمه دیرکرد خود را به‌صورت ثانیه‌ای مطالبه می‌کنند و برخی از کارخانه‌ها سود بالای 30 درصد به بانک‌ها پرداخت می‌کنند، گفت: همه این مسائل دست به دست هم داده که اگر فردی قصد راه‌اندازی کارخانه 100نفره داشته و درخواست وام از بانک داشته باشد باید بیش از 20 الی 30 درصد سود آن را به بانک‌ها پرداخت کند این در حالی است که هیچ واحد سالیانه 20 درصد سود ندارد.

ابطحی ادامه داد: اگرچه دولت گفته "ما 16 هزار شغل ایجاد کردیم" ولی در عین حال می‌بینیم که تعداد زیادی از کارگران کارخانه‌ها بیکار شدند، این مسائل اقتصاد را دچار مشکل کرده، همچنین باید گفت تفکری که انقلابی و کارآمد نباشد راه به جایی نخواهد برد و وضعیت اقتصادی نگران کننده‌تر هم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که "با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص واردات بی‌رویه کالا، آیا مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا به کشور چگونه ورود پیدا کرده است؟" گفت: در برنامه ششم توسعه چندین حکم صادر شده و مجلس باید به بحث واردات بی‌رویه ورود پیدا کند، همچنین در خصوص کالاهای وارداتی باید ضمانت اجرایی قوی در قوانین مجازاتی وضع شود تا مجازات‌ها سبب جلوگیری از واردات بی‌رویه شوند، باید مجلس در این زمینه اقدامات مؤثرتری انجام دهد و بر قوانین نظارت کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس اضافه کرد: متأسفانه نظارتی بر قوانین نیست همچنین آئین‌نامه قوانین اجرایی نمی‌شود در این راستا کمیسیون اقتصادی مجلس باید پیشنهادی برای جلوگیری مؤثر از واردات بی‌رویه کالا داشته باشد و از ورود کالاهای بی‌رویه به کشور جلوگیری کند.
Share/Save/Bookmark