توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63413
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۸
کاهش سهمیه سوخت افراد به دلیل رعایت نکردن آداب بنزینی!
آیا باید با ماشین‌حساب به پمپ‌بنزین برویم؟
کم شدن سهمیه بنزین در کارت هوشمند سوخت و ادامه این رویه در هر بار سوخت‌گیری توسط افراد سبب شد تا مردم، جایگاهداران و سپس شرکت ملی نفت را مسئول کسر بنزین از کارت سوخت خود بدانند. بازتاب گلایه‌های مردمی در رسانه‌ها با انتشار اطلاعیه بنزینی شرکت نفت نه ‌تنها پایان نیافت که شبهات جدیدی را برای مردم به ‌وجود آورد.
آیا باید با ماشین‌حساب به پمپ‌بنزین برویم؟
کم شدن سهمیه بنزین در کارت هوشمند سوخت و ادامه این رویه در هر بار سوخت‌گیری توسط افراد سبب شد تا مردم، جایگاهداران و سپس شرکت ملی نفت را مسئول کسر بنزین از کارت سوخت خود بدانند. بازتاب گلایه‌های مردمی در رسانه‌ها با انتشار اطلاعیه بنزینی شرکت نفت نه ‌تنها پایان نیافت که شبهات جدیدی را برای مردم به ‌وجود آورد.

از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در آبان ماه که سوخت‌گیری با کارت سوخت اجباری شد، برخی از شهروندان متوجه شدند در هر بار سوخت‌گیری بین دو تا چهار لیتر از سهمیه بنزین آن‌ها کم شده است.

شرکت ملی نفت در پاسخ به علت غیب شدن چند لیتر بنزین در سوخت‌گیری‌ها به صاحبان کارت سوخت اعلام کرد: علت کسر شدن از سهمیه بنزین آن‌ها رعایت نکردن اصول و ترتیب سوخت‌گیری توسط آن افراد است و این اتفاق زمانی روی می‌دهد که افراد پیش از پایان روند سوخت‌گیری،‌ کارت را از کارتخوان خارج کنند، دراین صورت سامانه با شناسایی این تخلف، به صورت خودکار یک تا ۴ لیتر بنزین از کارت سوخت فرد کم می‌کند. بنزین کسر شده به ذخیره و حساب شرکت پالایش نفت بازمی‌گردد و به نوعی سهمیه مردم از بین می‌رود.

رونمایی از آداب و ترتیب سوخت‌گیری

پس از آن پیامی بین مردم دست به دست شد که نشان می‌داد روش سوخت‌گیری توسط شرکت ملی نفت آداب و ترتیبی دارد که این شرکت از جزئیات آن برای اطلاع عموم رونمایی نکرده است.

ظاهراً طراحی سامانه هوشمند سوخت برای جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت حین سوخت‌گیری، بدین‌ شکل تنظیم شده که با وارد کردن کارت هوشمند سوخت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوخت‌گیری ابتدا 3.99 لیتر از سهمیه کسر می‌شود و سوخت‌گیری آغاز می‌شود. پس از پایان پیمانه نخست، 3.99 لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و دوباره سوخت‌گیری ادامه می‌یابد و این فرایند به ‌صورت پیمانه پیمانه تا پایان سوخت‌گیری ادامه خواهد داشت.

حال اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده 3.99 لیتر است از سهمیه آن کارت کسر می‌شود، برای نمونه اگر فرد 2 لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد، 1.99 لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود».

جدای از اینکه شرکت ملی نفت مردم را از پیمانه‌هایی که این شرکت برای سوخت‌گیری در نظر گرفته مطلع نکرده بود، این مسئله در افکار عمومی مطرح شد آیا مردم باید با ماشین حساب به پمپ‌بنزین رفته و مضربی از 3.99 لیتر را سوخت‌گیری کنند تا بنزین بیشتری از سهمیه آن‌ها کسر نشود؟

به گفته فاطمه‌کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی حجم پیمانه تعریف ‌شده در سیستم سامانه هوشمند سوخت، صرفاً در راستای پیشگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت است و در صورت رعایت روش صحیح سوخت‌گیری نیازی به انجام محاسبات عددی نبوده و به هیچ‌وجه از سهمیه سوخت افراد کاسته نمی‌شود.

کسر بنزین در صورت خارج کردن کارت

در حقیقت کسر عدد از سهمیه بنزین در نمایشگر نازل‌های سوخت، به‌ موجب سوخت‌گیری کمتر از یک مضرب 3.99لیتری، به‌ معنای کسر واقعی از سهمیه بنزین نیست و در نوبت بعدی سوخت‌گیری میزان کسرشده، در میزان سهمیه بنزین نمایش‌ داده ‌شده و دوباره اضافه می‌شود . در واقع هیچ‌گاه به‌ صورت واقعی کسر نشده بوده و فقط در نمایشگر براساس مضربی از 3.99 لیتر، سهمیه‌ها کسر و نشان داده می‌شود .

اما در صورتی که پیش از قراردادن نازل بر سر جای خود و پیش از آنکه پیغام پرداخت با کیف پول و اتمام سوخت‌گیری مشاهده شود، کارت سوخت از دستگاه خارج شود، به ‌صورت واقعی بین 2 تا 5 لیتر از سهمیه بنزین کسر می‌شود و دیگر باز نخواهد گشت.

بدین‌ترتیب افراد ابتدا باید کارت سوخت شخصی را داخل کارتخوان قرار دهند، سپس رمـز چهاررقمی آن را وارد کنند، نازل را بردارند و سوخت‌گیری را آغاز کنند. ‌پس از پایان سوخت‌گیری نازل را به‌ درستی سر جای خود قرار دهند و پس از مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت شخصی خود را از کارتخوان خارج کنند .تأکید می‌شود در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می‌شود و لیتراژ یاد شده از سهمیه کسر می‌شود، بنابراین تنها به ‌اندازه لیتراژ سوخت‌گیری‌شده، هزینه محاسبه خواهد شد.

خوب است بدانید پیگیری میزان سهمیه از دست رفته از سوی مردم وجود ندارد، چرا که با خارج شدن کارت میزان دقیق سوخت‌گیری ثبت نشده و امکان پیگیری سهمیه از دست رفته وجود ندارد.
Share/Save/Bookmark