توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56907
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۳
صالحی امیری: نسل ما مدیون تختی است/ جامعه امروز پهلوان‌پرور نیست
صالحی امیری: نسل ما مدیون تختی است/ جامعه امروز پهلوان‌پرور نیست
رییس کمیته ملی المپیک با تمجید از خصایص پهلوانی جهان پهلوان تختی گفت: تختی هیچ گاه از یادها نمی رود و در تاریخ برای همیشه ماندگار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سید رضا صالحی امیری در پنجاه و یکمین مراسم بزرگداشت "تختی"، اظهار کرد: درود بر شرف مردم این سرزمین و مردم بامعرفت شهرری که اینگونه پس از نیم قرن یاد و خاطره جهان پهلوان تختی را زنده نگه داشته اند. از تمامی پیشکسوتان ،مسئولان نظامی، فرماندار دلسوز شهرری، یزدانی خرم و همه عزیزان تشکر می‌کنم.

صالحی امیری با اشاره به پهلوانی، مروت و مردمداری و خلوص نیت جهان پهلوان تختی گفت: دفترچه تختی را مرور می کردم چرا که می‌خواستم تختی را از زبان خودش بشناسم.به نکاتی پی بردم و دیدم هنوز زوایایی از زندگی او برای ما پنهان است. عشق به اهل بیت اولین ویژگی او بود. می نویسد در ۲ فروردین 1334 از تهران با ترن درجه ۲ بعد از ۲۴ ساعت به خرمشهر رسیدم بعد از ۴ روز توقف از بصره به کربلا رفتم.۲ شب در کربلا،یک شب در نجف و ۲ روز در کاظمین بودم.این نشان دهنده عشق او به اهل بیت بود و آثاری که ما از او در کمیته المپیک داریم تسبیح و مهر بوده است.کشتی نردبانی برای تختی بود که به قله های معرفت برسد و ما نباید فقط تختی را با مدال ها و افتخاراتش بشناسیم. تختی کشتی را نردبان رسیدن به معرفت قرار داد و امروز آمدیم میزان معرفت او را سنجش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دومین ویژگی تختی مرام و پهلوانی و خضوع و خشوع او بود. مردمی بودن تختی دیگر خصلت بزرگ تختی بود.خودش می نویسد زندگی به من آموخت مردم را دوست بدارم و تا حد امکان به مردم کمک کنم. من پیش خود فکر می کردم در قبال مردم ایران تعهد وجدانی دارم. از برد و باخت نمی ترسم اما گرفتن طلا برای من وظیفه بود تا با طلا به فرودگاه مهرآباد برگردم.




صالحی امیری افزود: پهلوان کسی است که دائما با ضعیف‌ترین اقشار مردم در ارتباط باشد.از خودگذشتگی و ایثار دیگر خصلت تختی بود. معرفت جویی به جای منفعت جویی از دیگر خصلت های مهم تختی بود. در دنیای بدی زندگی می کنیم. عده ای در بازار و یا حوزه های دیگر از جیب مردم برای خودشان می زنند اما تختی دنبال نام و نان برای خودش نبود.
رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: هیچوقت یک پهلوان در ذهن و باور مردم فراموش نمی شود. پانصد سال هم بگذرد تختی از یاد مردم نمی رود چه برسد به پنجاه سال. تختی ماندگار تاریخ خواهد بود و هیچگاه از قلب مردم نمی رود.
صالحی امیری گفت: اگر از حقیر بپرسید چرا جامعه ما امروز پهلوان پرور نیست باید بگویم در جامعه ای که انسان ها از روح پهلوانی فاصله بگیرند پهلوان تربیت نمی شود. همه قهرمانان ما باید بدانند اگر می خواهند نامشان در تاریخ ثبت شود باید منش و راه تختی را دنبال کنند.
وی خاطر نشان کرد: سراسر خاطرات تختی و اشعاری که سروده حاکی از روح بلند و مروت تختی است. او دستخط های بسیار زیبایی دارد و با ظرافت و زیبایی اشعار و سخنان زیبایی را به نگارش درآورده است. تختی بت‌شکن بود و در قدم اول بت نفس خود را شکست و به خدا رسید. ما نسلی هستیم که مدیون تختی هستیم و باید راه او را در رفتار و کردار ادامه بدهیم و دینمان را ادا کنیم.
Share/Save/Bookmark