توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63297
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹
گفتاری از آیت الله سید محمد مهدی میرباقری:
فرقِ مالکِ اشتر با منافقين در سختی‌های جنگ معلوم می‌شود
جنگ‌ها و درگیری‌هایِ سختی که بین جبهۀ حق و باطل به پا می‌شود، دو هدف را دنبال می‌کند: ۱) پاک شدنِ مؤمنین از ناخالصی‌ها؛ ۲) جدا شدنِ صفِ منافقين از صفِ مؤمنين. فرقِ مالکِ اشتر با منافقين در همين سختی‌های جنگ معلوم می‌شود.
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598؛ آنچه پیش رو دارید گزيده بيانات آيت الله سيد محمد مهدي ميرباقري درباره "جنگ‌ها و درگیری‌هایِ سختی که بین جبهۀ حق و باطل به پا می‌شود" می‌باشد که در ادمه می آید:

«خداي متعال مي‌فرمايد: جنگ براي اين بود که «وَ لِيَبتَليَ اللهُ ما في صُدورِكُم وَ لِيُمَحِّصَ ما في قُلُوبِكُم». (سوره آل‌عمران، آیه ۱۵۴)
يکي از اهداف درگيري و جنگ‌هايي که بين دو جبهه حق و باطل برپا مي‌شود _ و سرانگشت تدبير نهايي آن هم به خداي متعال برمي‌گردد_ اين است که در اين صحنه‌ها شما خالص شويد. پاک شدن جبهه حق از ناخالصي‌ها در همين درگيري‌هاي سخت است.

يکي ديگر از اهدافي که در قرآن بيان مي‌کند: براي اين است که صف مومنين از منافقين روشن شود. («وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواَ...»)

اگر سختي‌هاي جنگ صفين نبود _که خود اميرالمومنين (عليه السلام) اين جنگ را به آن نقطه‌هاي سخت هدايت کردند _ خوارج هم مي‌خواستند خودشان را در صف حضرت بدانند و الان مدعي اسلام و در قيامت خودشان را مدعي امام علي (عليه السلام) بدانند.

شمر در صفين در کنار اميرالمومنين است، وقتي کار سخت مي‌شود، آرام آرام صف منافقين و خوارج از مؤمنين جدا مي‌شود. فرق مالک اشتر با منافقين در همين سختي جنگ معلوم می‌شود.

قرآن مي‌فرمايد اين جنگ‌هایی که بين جبهه حق و باطل به پا مي‌شود، دو هدف را دنبال مي‌کند: يکي اینکه جدا شدنِ صف حق و باطل در اين صحنه‌هاي سخت است که اهل باطل، وقتي دفاع از اسلام سخت شد، صف خود را جدا مي‌کنند؛ دوم، روشن و خالص شدنِ خود مومنين است. در اين سختي‌هاست که مؤمنين در کوره قرار داده شده و پخته مي‌شوند. مثلاً وضعيت روحي مردم عراق بعد از جنگ‌ با داعش و...، زمين تا آسمان تفاوت کرده است؛ ملتي پخته‌تر، شجاع‌تر، رشيدتر و حليم‌ترشده‌اند که با دوران پيش از آن تفاوت دارند.»
Share/Save/Bookmark