توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36567
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
طرف غربي خطوط قرمز نظام را نافي توافق لوزان مي داند:
پیام امریکا به ایران: شما باید به توافق لوزان پایبند باشید! / حذف «وا‍‍ژه بايد»، راه حل امریکا برای مسئله ی بازرسی از مراکز نظامی!
یک مقام دولتی امریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: ”پیشنهاد ما برای ایران این است که آژانس فقط در صورتی به مراکز نظامی ایران دسترسی پیدا کند که دلیلی برای بازرسی داشته باشد. بدین معنی که دسترسی به مراکز نظامی ایران مشروط به ارائه ی دلیل برای بازرسی باشد." این مقام امریکایی افزود اگر ایران با این پیشنهاد موافقت کند بخش عمده ای از مسئله حل می شود.
به گزارش خط نیوز و به نقل از پايگاه ۵۹۸،‌ در حالیکه که برخی تحلیلگران غربی از غیرممکن بودن یک توافق بُرد-بُرد سخن می گویند، رسانه های همسو با دولت امریکا از یافتن راه حلی برای برخی شکاف های باقیمانده از جمله بازرسی ها از مراکز نظامی و غیرنظامی خبر دادند. اگرچه خطوط قرمزی که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده و بارها گوشزد گردیده بود از آغاز مذاکرات تا کنون تغییری نداشته اند اما تاکید دوباره و صریح اللحن ایشان در واپسین روزهای باقیمانده تا توافق احتمالی، نگرانی طرف غربی از ایستادگی ایران بر حقوق حقه ی خویش را بیش از پیش نموده است. بدین جهت همه روزه شاهد فرافکنی هایی در رسانه های امریکایی مبنی بر غیرممکن بودن توافقی هستیم که هم مطلوب امریکا و هم مطلوب ایران باشد.

یکی از تحلیلگران امریکایی در این رابطه نوشت: ”حقیقت این است که اگر توافقی صورت بگیرد قطعا مطلوب رهبر ایران نخواهد بود زیرا از طرفی امریکا بارها اعلام کرده است که توافق نکردن از توافق بد بهتر است و ایران نیز خطوط قرمزی دارد که با توافق خوب از نظر امریکا مغایرت دارد."

اما خبرهای رسیده از مذاکرات حاکی از ارائه پیشنهادی از سوی مذاکره کنندگان غربی برای حل یکی از بزرگترین شکاف های باقی مانده یعنی بازرسی از مراکز نظامی است. امریکا اصرار دارد بازرسی های نامحدود و سرزده از هر مکانی که احتمال تخلف در آن وجود دارد داشته باشد. اما ایران این خواسته را مغایر با امنیت ملی خود عنوان کرده و نخواهد پذیرفت که دشمن از توان دفاعی و نظامی کشورمان کسب اطلاعات کند.

در این رابطه یک مقام دولتی امریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: ”پیشنهاد ما برای ایران این است که آژانس فقط در صورتی به مراکز نظامی ایران دسترسی پیدا کند که دلیلی برای بازرسی داشته باشد. بدین معنی که دسترسی به مراکز نظامی ایران مشروط به ارائه ی دلیل برای بازرسی باشد." این مقام امریکایی افزود اگر ایران با این پیشنهاد موافقت کند بخش عمده ای از مسئله حل می شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ”تفاوت این پیشنهاد با پیشنهادهای قبلی در این است که دیگر از لزوم غیرقابل تغییر بازرسی ها از مراکز نظامی سخنی به میان نمی آید. واژه ی باید حذف شده است."

گفتنی است مذاکرات در حالی ادامه دارند که طبق گفته ی هر دو طرف ایرنی و غربی، پیشرفت در گفتگوها به کندی صورت می گیرد. از سوی دیگر رسانه ها از پیام کاخ سفید به ایران خبر می دهند که هم به انگلیسی و هم به فارسی منتشر شده است. در این پیام آمده است خطوط قرمزی که رهبر ایران بر آنها تاکید دارد نافی توافق لوزان هستند! نیویورک تایمز نوشت: ”این یک هشدار برای ایران است! ایران باید به توافقات دو ماه پیش خود پایبند باشد. بیانیه ی لوزان، مبنای توافق نهایی خواهد بود."
Share/Save/Bookmark