توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47934
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۴
برنامه ترامپ برای آینده سوریه چیست؟
طرف‎هایی که آمریکا را در این سیاست همراهی کردند عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی هستند و به همین جهت بیشترین شک و تردید در رابطه با بکارگیری سلاح شیمیایی درخصوص این‎ طرف‎هاست.
برنامه ترامپ برای آینده سوریه چیست؟
به گزارش خط نيوز به نقل از میزان، به نقل از پایگاه الوقت: چندی پیش بود که دولت دونالد ترامپ رسما اعلام کرد که برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اولویت آمریکا نیست بلکه مبارزه با داعش اولویت واشنگتن است. اما با گذشت چند هفته شاهد تغییر موضع آمریکا هستیم و امروز آنها به صراحت گفته‌اند که خواهان برکناری اسد هستند. با در نظر گرفتن این تغییر و تحولات در مواضع آمریکا می‌توان دریافت که چرا هفته گذشته در منطقه خان شیخون حمله شیمیایی صورت گرفت آن هم در روزی که ۷۰ کشور در اروپا جمع شده بودند تا به حل بحران سوریه کمک کنند.

در این بین با وجودی که هیچ تحقیقی صورت نگرفته که مبتنی بر حقایق و مفروضات اثبات شده مبنی بر دست داشتن دولت دمشق در این حمله باشد، اما دولت آمریکا با تکیه بر یک سری ادعاها حمله موشکی‌ای به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه انجام داد و موفق شد اقدامی در جهت تحقق اهدافش برای تحت فشار گذاشتن بشار اسد انجام دهد. لذا باوجودی که دولت ترامپ ابتدا گفته که نمی‌خواهد اسد را برکنار کند اما امروز می‌بینیم که این حمله موشکی را با هدف تحت فشار قرار دادن دولت بشار اسد انجام داده‌اند.

طرف‎هایی که آمریکا را در این سیاست همراهی کردند عربستان، ترکیه و اسرائیل هستند و به همین جهت بیشترین شک و تردید در رابطه با بکارگیری سلاح شیمیایی درخصوص این‎ها مطرح است. در هر صورت حاصل این بکارگیری سلاح شیمیایی و سپس حمله موشکی آمریکا این شد که اکنون بحث برکناری اسد از سوی واشنگتن مطرح است. هنگامی که باراک اوباما سر کار بود اولویت و سیاست اصلی او برکناری بشار اسد بود اما در همان زمان شاهد بودیم که ایران، سوریه و حزب الله اجازه ندادند که اوباما این سیاست‌هایش را به پیش ببرد. همچنانکه ابتدا اتحادیه اروپا و سپس نیز آمریکا از این سیاست عقب نشینی کردند.

در عین حال رویکرد مسکو نسبت به این قضیه نیز بسیار تعیین کننده است و می‌تواند برخی کشورهای دیگر چون چین، هند و آفریقای جنوبی را نیز در جبهه حامی دولت سوریه قرار دهد.
Share/Save/Bookmark