توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70794
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۶
بلایی که «ماهی گُلی» سر محیط زیست می‌آورد
کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه پیامدهای نامناسب ماهی قرمز(ماهی گلی) برای محیط زیست را تشریح کرد.
بلایی که «ماهی گُلی» سر محیط زیست می‌آورد
سیامک اسماعیلی ، با بیان اینکه هر ساله در آستانه ایام نوروز شاهد خرید و فروش میلیون‌ها قطعه ماهی قرمز هستیم، گفت: از آنجایی که این ماهی ها مدت کوتاهی سر سفره هفت سین نگهداری می‌شوند، در اکثر مواقع پس از مدتی در آب‌های آزاد، رودخانه‌ها و دریاچه سدها رها می‌شوند.

وی از تبعات این امر یاد کرد که در درجه اول باعث انتقال بیماری به سایر گونه‌های آبزیان می‌شود و افزود: ماهی قرمز به سرعت می‌تواند بیماری‌های پوستی و خصوصا قارچ را به سایر ماهی‌ها منتقل کند.

کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر حضور ماهی گلی باعث می‌شود ذخایر ژنتیکی آبزیان و ترکیب آنها در رودخانه‌ها دستخوش تغییر شود و به تدریج گونه‌های بومی را از دست بدهیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ماهی قرمز گونه بومی ما نیست و عمدتا بومی چین است، یادآور شد: گاهی ماهی قرمز گونه مقاوم شده و به تدریج جایگزین سایر گونه‌های آبزیان بومی منطقه ما که زیستگاه آنها در آب‌های آزاد است، می‌شود.

وی به افراد توصیه کرد، در درجه اول از خرید ماهی قرمز صرف نظر کنند و در صورت خریداری این گونه، از رهاسازی آن در رودخانه‌ها، دریاچه سدها و... خودداری کنند.

به گفته کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه، ماهی قرمز عمدتا گونه آکواریومی است، اما متاسفانه در سنوات اخیر به دلیل رهاسازی آن در آب‌های آزاد در برخی رودخانه‌ها و یا دریاچه سدها دیده می‌شود.

اسماعیلی برکه‌ها، حوضچه‌های کوچک و آب‌هایی که مسدود بوده و راه به جایی ندارند را بهترین گزینه برای رهاسازی ماهی قرمز دانست و خاطرنشان کرد: اگر دستگاهی بتواند متولی کار شود و مراکزی را برای جمع‌آوری ماهی قرمز در نظر بگیرد، بسیار مثبت خواهد بود و در نهایت می‌توان این ماهی‌ها را تجمیع کرده و در جایی مناسب رها کرد.
Share/Save/Bookmark