توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63774
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در حوزه آب سرمایه‌گذاری نکرده است
هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در حوزه آب سرمایه‌گذاری نکرده است
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در حوزه آب سرمایه‌گذاری نکرده است.

علیمراد اکبری امروز(15 بهمن) در آیین رونمایی از محصولات کشاورزی گواهی‌شده زنان روستایی کرمانشاه و تجلیل از مدیران عامل نمونه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی که در سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه آب، اظهار کرد: به جرات می گویم هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید برای آب سرمایه‌گذاری نکرده است.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید، 12 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در حوزه آب سرمایه گذاری شده است.

اکبری به تحولات حوزه آب در سالهای پس از انقلاب هم اشاره کرد و افزود: میزان کل اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار در سالهای قبل از انقلاب 38 هزار هکتار بود که این میزان هم ‌اکنون به 2.4 میلیون هکتار رسیده که بیش از یک میلیون هکتار آن در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی با اشاره به افزایش راندمان آبیاری از 39 درصد به 45 درصد در دولت تدبیر و امید، گفت: این موضوع سبب صرفه جویی بیش از 13 میلیارد مترمکعبی سالانه در مصرف آب شده است.

اکبری در ادامه از استان کرمانشاه به عنوان یکی از استانهای موفق در زمینه بهره وری و افزایش راندمان آبیاری یاد کرد و افزود: این استان در حوزه سامانه گرمسیری و اجرای طرح های مرتبط با شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی بعد از استان آذربایجان غربی، با در دست اجرا قرار دادن پروژه های مرتبط با سیستم های آبیاری در سطح 63 هزار هکتار یکی از استانهای موفق کشور است که تاکنون یازده هزار هکتار از این سطح تامین آب شده و 52 هزار هکتار دیگر نیز پیشرفت فیزیکی 97 درصدی دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هنوز اعتقاد دارم در حوزه تخصیص آب سامانه گرمسیری به استان کرمانشاه جفا شده، گفت: با وجود اینکه میزان تخصیص آب از این سامانه به استان کرمانشاه با تلاش مسئولین استانی و کشوری و نمایندگان از 32 هزار هکتار به حدود 63 هزار هکتار رسیده، اما هنوز هم این میزان پایین است.

اکبری با بیان اینکه استان کرمانشاه نگین منطقه غرب در بخش آب و خاک است، گفت: این استان با متوسط بارندگی 450 میلیمتر در سال استان فوق العاده مستعدی است و باید در قالب سامانه گرمسیری برای تهیه یک طرح توسعه ای با محوریت آب برای این استان تلاش شود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه از حیث اجرای سیستم های آبیاری نوین 12 درصد از میانگین کشوری جلوتر است، برای تامین منابع طرح های آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه به هر میزان که کار شود، قول مساعد داد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark