توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27404
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷
چه کسی «بدعت» عبور از جمهوریت را بنا گذاشت؟/ بازخوانی شورش علیه جمهوریت در اردوگاه اصلاح‌طلبی
چه کسی «بدعت» عبور از جمهوریت را بنا گذاشت؟/ بازخوانی شورش علیه جمهوریت در اردوگاه اصلاح‌طلبی
به گزارش خط نیوز ، «قبل از این‌که کسانی که پدرخوانده‌های جریان‌های تروریستی ظاهرگرای خشونت‌گرا هستند، بگویند ما کجا در اسلام جمهوری داریم و جمهوری "بدعت" است، امام خمینی(ره) به جمهوری اعتقاد داشت».

این جملات بخشی از اظهارات تازه محمد خاتمی رئیس بنیاد باران است که در جمع بنیاد بارانی‌ها آن را مطرح کرده است،‌ او همچنین ضمن دفاع از ساحت جمهوری نظام گفته است: «ما به‌عنوان کسانی که دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می‌کنیم؛ با همه لوازمی که جمهوریت دارد.»

*پارادوکس سیاسی خاتمی

خاتمی که پس از افت‌و خیزهای سیاسی در چند سال اخیر، به جد سودای بازگشت به عرصه سیاسی را در سر دارد، از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کند؛ حتی اگر این موضع یک پارادوکس باشد.

این بازگشت بی‌هزینه البته فقط به اظهارنظرهای جالب توجه ختم نمی‌شود چراکه اخیراً کمیته‌ای متشکل از حزب منحله مشارکت و بنیاد باران اقدام به تهیه گزارشی برای خاتمی درباره بازتاب‌های حضور وی در مراسم تشییع، تدفین و ختم پدر همسرش کرده بودند؛ در این گزارش آمده بود که باید برنامه جدیدی را برای بازگشت خاتمی به عرصه سیاسی کشور تدارک دید که بهانه آن می‌تواند اعیاد دینی و مناسبت‌های فرهنگی باشد.

اما چرا مواضع خاتمی دچار پارادوکسیکال شده است؟

خاتمی درحالی «بدعت بودن جمهوریت» را به چالش کشیده و به قول خود «با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع کرده است» که به گواه تاریخ، شکست‌خوردگان انتخابات ۸۸ پس از شکست از رقیب انتخاباتی خود محمود احمدی‌نژاد، شکست را نپذیرفته و حاضر نشدند در برابر رای ۲۵ میلیونی مردم به نامزد پیروز انتخابات تسلیم شوند؛‌ حافظه سیاسی ملت فراموش نمی‌کند که این جریان «جمهوریت» نظام را به مسلخ انتقام کشید.

ولایت فقیه به عنوان پشتیبان اسلامیت و جمهوریت نظام در سال ۸۸ نیز با دفاع تمام قد از جمهوریت نظام، اجازه ندادند رای مردم نادیده گرفته شود و باب جدیدی از دیکتاتوری مدرن در مردم‌سالاری دینی گشوده شود.

*معنای جمهوریت از نگاه رهبر انقلاب

در همین زمینه رهبر معظم انقلاب در مهر ۸۸ و در دیدار با مردم چالوس و نوشهر «جمهوری و اسلامی» را دو رکن نظام برشمردند و در تبیین مفهوم حقیقی جمهوریت فرمودند: مشارکت و احساس مسئولیت مردم در تشکیل نظام و روی کار آوردن مسئولان از جلوه‌های جمهوریت است،‌ معنای دیگر جمهوریت این است که مسئولان نظام باید از مردم و با مردم باشند، رفتارشان شبیه مردم باشد و اثری از دیکتاتوری، خوی اشرافیگری و بی اعتنایی به مردم در آنها دیده نشود.

احترام به عقاید، و ارزشهای مردم و اهتمام به «حیثیت، شخصیت و هویت» ملت، بُعد دیگری از جمهوریت نظام بود که رهبر انقلاب، به آن اشاره کردند.

با وجود بیانات صریح رهبری، آنچه مردم در صحنه عمل از اصلاح‌طلبان نظاره کردند هجمه به «مردم‌سالاری» و بعد «جمهوری نظام» بود و پر بیراه نیست وقتی مردم، پایه‌گذار بدعت عبور از «جمهوریت» را جریان اصلاح‌طلب بدانند و اصلاح‌طلبان نیز با تحلیل دقیق این موضوع، نامزد انتخاباتی خود را به نفع روحانی از بازی کنار بکشند.

در همین زمینه مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران درباره سخنان جدید خاتمی گفت: اگر خاتمی قصد توبه دارد صریح بگوید، چراکه‌ نظام جمهوری اسلامی ایران نیازی به دفاع تمام‌قد افرادی چون خاتمی ندارد و مردم در پای آرمان‌ها و اصول انقلاب خود ایستاده‌اند.

مهرداد بذرپاش کارشناس مسائل سیاسی و نماینده مردم تهران در مجلس نیز در این باره گفت: دفاع از جمهوریت نظام به شورش علیه رای مردم نیاز ندارد.

بذرپاش ادامه داد: کسانی که می‌خواهند از جمهوریت نظام دفاع کنند و کار خوبی هم محسوب می‌شود، باید به یک سوال بی‌پاسخ، پاسخ دهند که چطور وقتی همان دولت در سال ۸۸ انتخابات را برگزار کرد و همان شورای نگهبان آن را تائید کرد نظام به تقلب متهم شد؟ و وقتی همان دولت و شورای نگهبان در سال ۹۲ انتخابات برگزار کرد این افراد از آن به عنوان انتخاباتی در شأن ملت ایران یاد کردند؛ لذا پاسخ به این سوال‌ها بسیار آسان و رافع همه مشکلات خواهد بود. دفاع از جمهوریت نظام وقتی اتفاق می‌افتد که اصلاح‌طلبان به همین سوال ساده پاسخ دهند.

لطف‌الله فروزنده فعال سیاسی نیز درباره اظهارات جدید خاتمی معتقد است: آقای خاتمی! چه کسی به جشن جمهوریت در سال ۸۸ پشت پا زد؟ آقای خاتمی که امروز می‌گوید با همه وجود از جمهوریت دفاع می‌کنیم در فتنه ۸۸ کجا بود تا از جمهوریت نظام که عده‌ای فتنه‌گر با آن مقابله می‌کردند، دفاع کند.

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه خاتمی بین جمهوریت و اسلامیت نظام گیر کرده‌ است، گفت: این ۲ قابل تفکیک نیست.

وی با اشاره به این که جمهوریت و اسلامیت نظام قابل تفکیک نیست، گفت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بین جمهوریت و اسلامیت نظام گیر کرده‌اند و نمی‌توانند تصمیم خود را در این ‌باره به درستی اعلام کنند.

همچنین حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به سخنان اخیر خاتمی مبنی بر اینکه با تمام وجود از جمهوریت نظام دفاع می‌کنیم، اظهار داشت: ایران اسلامی، نظام «جمهوری اسلامی» است و همانطور که امام فرمود ماهیت آن اسلام و شکلش جمهوری است. حسینیان با تاکید بر اینکه این دو موضوع از هم قابل تفکیک نیست که برخی بخواهند از جمهوریت و برخی از اسلامیت آن حمایت کنند، افزود: در واقع جمهوری اسلامی یک واحد مطلق و تجزیه‌ناپذیر است و اگر کسی به آن اعتقاد دارد باید از هر دو حمایت کند. این فعال سیاسی تفکیک بین اجزای نظام را یک اشتباه بنیادین دانست و خاطرنشان کرد: مبنای اشتباهات اصلاح‌طلبان همین بوده است که اجزای نظام را تفکیک می‌کنند.

وی با بیان اینکه این آقایان باید در طول تاریخ انقلاب اسلامی حمایت خود را از جمهوریت نظام نشان داده و از آن دفاع کرده باشند، تصریح کرد:‌ چطور وقتی در انتخابات ۸۸ بیش از ۶۰ درصد مردم به احمدی‌نژاد رای دادند، آنها از جمهوریت دفاع نکردند؟

حسینیان با اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان از اقلیتی که خواستار ابطال انتخابات بود و خیابان‌ها را نیز برای خواسته غیرقانونی خود به آشوب کشید، اظهار داشت: آنها چرا آن زمان تسلیم رای مردم نشدند اما در انتخابات ۹۲ چون نتیجه طبق خواسته آنها بود باوجود برتری ۷ دهم درصد آراء شکننده رئیس‌جمهور منتخب از جمهوریت دفاع کردند بنابراین ادعای آنها مبنی بر دفاع از جمهوریت یک صحبت بی‌اساس است.
فارس
Share/Save/Bookmark