توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 23174
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۱
سوریه ۱۰۰۰ روز جنگ را چگونه گذراند؟
این مطلب از سلسله مطالب (( باشگاه اندیشه )) و در راستای فرمایشات امام خامنه ای مبنی بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی می باشد و انتشار آن به معنای تایید محتوای آن نمی باشد؛
سوریه ۱۰۰۰ روز جنگ را چگونه گذراند؟
گزارش مرکز سوری تحقیقات سیاست گذاری (وابسته به سازمان ملل) با عنوان «جنگ در حال گسترش»را منتشر کرد. این گزارش با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) و آژانس پناهندگان فلسطینی (UNRWA) تهیه شده است و اخیرا در پایگاه خبری المانیتور منتشر گردیده است.

جنگ در سوریه

محورهای این گزارش بدین شرح است:

آوارگی: آوارگان سوری، با سرعتی غیر قابل باور در حال افزایش هستند. اگر این فرایند هم چنان ادامه پیدا کند، تا انتهای سال ۲۰۱۳, آوارگان سوری بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان جهان در دوره معاصر را تشکیل می‌دهند. در نیمه اول سال ۲۰۱۳ میلادی، ۸ درصد از جمعیت سوریه کاسته شده و بیش از یک سوم مردم سوریه آواره شده‌اند. ۵/۱ میلیون نفر از کشور فرار کرده، ۳/۱ میلیون نفر مهاجرت کرده‌ و حدود ۸/۴ میلیون نفر در درون کشور آواره شده‌اند.

فقر: اکنون نیمی از جمعیت سوریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند (نزدیک به ۸ میلیون نفر از آنان، از ابتدای بحران سوریه به زیر خط فقر رفته‌اند). ۴/۴ میلیون نفر در فقر مطلق قرار دارند. نرخ بیکاری ۴۳ درصد است. ۳/۲ میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند. این آمار یعنی اکنون زندگی ۱۰ میلیون نفر در سوریه در خطر است.

مرگ و جرح: مرگ و میر ناشی از درگیری نظامی در نیمه اول سال ۲۰۱۳, ۶۷ درصد رشد کرده است. از ابتدای بحران سوریه تا کنون، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در طی جنگ، معلول یا مجروح شده‌اند. بنابراین نزدیک به ۲ درصد جمعیت سوریه، یا کشته شده و یا مجروح و معلول گشته‌اند.

آموزش: وضعیت آموزش و پرورش، فاجعه خاموش بحران سوریه است. ۴۹ درصد دانش آموزان سوری ترک تحصیل کرده‌اند. ۳۰۰۰ مدرسه در نتیجه درگیری‌ها خراب شده و ۶۸۳ مدرسه هم به عنوان پناهگاه آوارگان مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از معلمان هم آواره شده و مدارس را ترک کرده‌اند.

سلامت: ۳۷ بیمارستان به طور کامل خراب شده‌ و ۵۷ بیمارستان آسیب جدی دیده‌ است.۵۹۳ مرکز مراقبت‌های اولیه-که منبع اصلی داروهای بیماران است- صدمه دیده و ۳۹۵ مرکز هم نابود شده است. در جولای ۲۰۱۳، به ازای هر ۴۰۰۰ بیمار تنها یک پزشک موجود بوده، در حالی که در سال ۲۰۱۰، به ازای هر ۶۶۱ نفر یک پزشک در دسترس بوده است.

اقتصاد: بخش صنعت به علت تعطیل شدن کسب و کارها، ورشکستگی، مهاجرت سرمایه و غارت و تخریب، در آستانه فروپاشی است. بحران سوریه تا کنون نزدیک به ۱۰۳ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه زده است. چیزی معادل ۱۷۴ درصد تولید ناخالص داخلی سوریه در سال ۲۰۱۰.

سوری‌ها در اقصی نقاط جهان پراکنده شده‌اند؛ در چادرهایی که نمی‌تواند از آنان در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان محافظت کند.
Share/Save/Bookmark
مرجع : تریبون مستضعفین