توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47664
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۶
آیا رئیس صداوسیما از حیثیت خود و رسانه ملی دفاع می‌کند؟
صداوسیما اما فیتیله نقد دولت را در ماهها و روزهایی پایین کشیده شده است که انتقادات مردم به‌دلیل بدتر شدن وضع اقتصاد و معیشت‌شان از هر زمان دیگری بالاتر رفته است؛ به همین علت، برخی کارشناسان رسانه معتقدند دوره ریاست دکتر علی‌عسکری بر صداوسیما، دوره‌ای طلایی و ایده‌آل برای یک دولت مستقر بوده است.
آیا رئیس صداوسیما از حیثیت خود و رسانه ملی دفاع می‌کند؟
به گزارش خط نيوز به نقل از رجانیوز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری اعلام کرد حرفهایی که در مقابل آمارهای رسمی دولت در اقتصاد گفته می‌شود، کلی و کیلویی است. اعتراض نوبخت به روش راستی‌آزمایی آمارها بود و گفت: «مد شده كه هر چه از سوي دولت گفته مي‌شود، از سوي برخي منتقدين يك "نه" روي آن گذاشته شود. بعد هم گزارش تهيه مي‌كنند و از چهار نفر مي‌پرسند كه آيا اين آمار را در زندگي خود حس مي‌كنيد يا نه و آنها هم جواب منفي مي‌دهند و نتيجه گرفته مي‌شود كه آمارها درست نيست.»

منتقدان البته می‌گویند به انواع توهین‌های دولت عادت کرده‌اند و بعد از سخنان روز گذشته آقای نوبخت هم در شبکه‌های اجتماعی فهرستی از القابی که دولت و رئیس‌جمهور در این چند سال به منتقدان داده‌اند، مرور شد: بی‌سواد، بی‌شناسنامه، تازه‌به‎دوران‌رسیده، ترسو و بزدل، بروند به جهنم، عصر حجری، متوهم، اقلیت...

اما شاه‌کلید سخنان سخنگوی دولت که امروز تیتر روزنامه‌های حامی منافع دولت شد، انتقاد او از صداوسیما بود. وی گفت: «برخي گزارش‌ها زيبنده رسانه ملي نيست و از صدا و سيما انتظار نمي‌رود. بهتر است اعتبارات بيشتري منظور كنند و به مردم درست گزارش دهند. مصاحبه با چهار نفر در خيابان و نتيجه‌گيري از آن جواب كارشناسي نيست. البته رييس محترم رسانه ملي و معاونين ايشان و بدنه صدا و سيما انسان‌هاي شريفي هستند كه بايد از آنها قدرداني كنيم اما يك تيم محدود سياسي برخي برنامه‌هاي حساب شده را تهيه مي‌كنند، كه ما آن را تحريف مي‌دانيم. بهتر است با كارشناسان وزارتخانه‌هاي مربوطه و سازمان برنامه و بودجه در صدا وسيما بحث كنند و از آنها جواب كارشناسي بگيرند چرا كه صدا و سيما نبايد القاي شبهه كند.»

گذشته از اینکه گویا سخنگوی دولت، اعتقادی به سخنان صریح رئیس دولت در مقابل چشم میلیونها ایرانی ندارد (دکتر حسن روحانی 15 مرداد سال 92 گفت معيار تورم، جيب مردم است و نه بانك مركزي و مركز آمار) ادعای عملیات یک گروه خاص در صداوسیما علیه دولت در حالی بیان می‌شود که در دوره جدید مدیریت صداوسیما، حجم برنامه‌های انتقادی علیه دولت و حتی طرح انتقادها در برنامه‌های جاری و اجتماعی، کاهش محسوسی داشته است.

توقف دو ماهه پخش برنامه ثریا تنها به‌دلیل یک گفتگوی نیمه انتقادی با وزیر بهداشت، یکی از نمونه‌های پایین کشیدن فیتیله نقد دولت در صداوسیماست. صداوسیما اما فیتیله نقد دولت را در ماهها و روزهایی پایین کشیده شده است که انتقادات مردم به‌دلیل بدتر شدن وضع اقتصاد و معیشت‌شان از هر زمان دیگری بالاتر رفته است؛ به همین علت، برخی کارشناسان رسانه معتقدند دوره ریاست دکتر علی‌عسکری بر صداوسیما، دوره‌ای طلایی و ایده‌آل برای یک دولت مستقر بوده است.

اما برخی مدیران صداوسیما در گوشه و کنار، مسئله بودجه سازمان را به‌عنوان علت اصلی مدارا با دولت و بازتاب ندادن عمق نارضایتی‌های مردم عنوان می‌کنند؛ محدود کردن نقد دولت و افزایش حضور مسئولان دولتی در برنامه‌های تلویزیونی (به‌طوری که به صورت میانگین تقریباً شب و روزی نیست که آنتن از حضور آنان خالی باشد)، در حالی‌است که بر اساس برخی اخبار، مشکل بودجه صداوسیما نیز حل نشده و دولت بخش قابل توجهی از بودجه مصوب صداوسیما در سال 95 را تخصیص نداده است.

با همه اینها اما هنوز زبان تند و تیغ تیز انتقاد دولت از صداوسیما کُند نشده است؛ با این تفاوت که این‌بار سخنگوی دولت حساب رئیس سازمان را از خروجی جدا می‌کند و می‌گوید این شبهه افکنی‌ها کار یک تیم محدود سیاسی است. یک معنای واضح این برداشت سخنگوی دولت، سر خود عمل کردن عده‌ای در صداوسیماست که او آنها را تیم محدود سیاسی می‌خواند و بر اساس این برداشت، رئیس صداوسیما نیز در مهار آنان ناتوان است. حال باید منتظر ماند و دید آیا رئیس صداوسیما از حیثیت خود و رسانه تحت مدیریتش دفاع می‌کند یا قرار است این قطار همچنان بر ریل مماشات و سر به‌زیری در مقابل دولت بچرخد حتی اگر سخنگوی دولت در موضعی که عملاً موضع کلّ دولت محسوب می‌شود، تلویحاً رئیس صداوسیما را به ناکارآمدی و ناتوانی در مدیریت متهم کند.
Share/Save/Bookmark