توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59021
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶
وزیر کشور: بیش از ۴۴۰۰ روستا درگیر سیل شدند/ اعلام رقم قطعی خسارت سیل
وزیر کشور گفت: بیش از ۴۴۰۰ روستا درگیر سیل بود و به‌قول مقام معظم رهبری «بسیج شوندگی» و تأمین امکانات در ایام عید و همچنین هماهنگی کار مهمی بود که انجام شد.
وزیر کشور: بیش از ۴۴۰۰ روستا درگیر سیل شدند/ اعلام رقم قطعی خسارت سیل
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیرکشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به منظور توضیحات وزرای کشور، راه، جهاد و کشاورزی درباره سیل اخیر در استان‌های کشور تشکیل شده بود، گفت: 25 استان کشور درگیر سیل شد؛ سیلی که در نوع خود بی‌نظیر بود و موجب شد در 25 استان با شدت و حدّت متفاوت درگیر مشکلات زیادی از جمله آبگرفتگی و تخریب منازل، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها شدیم.

وی افزود: این سیل با این عظمت می‌توانست میزان خسارات انسانی بیشتری داشته باشد ولی با لطف خدا و همکاری دستگاه‌های اجرایی، ستاد مدیریت بحران و در رأس همه که مردم بودند و کمک کردند و این اتفاق نیفتاد.

وزیرکشور تصریح کرد: حجم سیلاب‌ها بسیار شدید بود، در کرخه که می‌تواند 1000 متر مکعب آب در ثانیه عبور دهد تا حد 2800 متر مکعب آب جابجا و عبور داده شد. در کارون در اهواز 3200 متر مکعب آب در ثانیه عبور داده شد که خارج از ظرفیت‌های رودهایی است حجم آنها که به خاطر رسوب‌گیری کم شده بود و به سمت منازل سرایز شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: از مردم، نهادها و از نیروهای نظامی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی که از دقایق اول برای امداد رسانی حضور داشتند و ما را یاری دادند تشکر می‌کنم. ویژگی این مرحله از مقابله، هماهنگی بین دستگاه‌ها بود. بیش از 4400 روستا درگیر سیل بود و به‌قول مقام معظم رهبری «بسیج شوندگی» و تأمین امکانات در ایام عید و همچنین هماهنگی کار مهمی بود که انجام شد.

وی با بیان اینکه در دز خوزستان بالاترین حجم بارش و خسارات اتفاق افتاد اظهار کرد: سیل‌بَرهایی در کارون و دز داریم که می‌تواند 1000 متر مکعب آب را عبور دهد ولی در سال‌های متمادی به علت عدم لایروبی و همچنین ساخت‌وسازها این میزان کاهش یافته بود؛ توانستیم با انفجارهای عظیم که در کانال‌ها انجام شد، 40 درصد ظرفیت این را فعال کنیم.

وزیر کشور همچنین افزایش بارش، عدم انجام لایروبی و دست‌درازی به منابع طبیعی را از عوامل این اتفاق دانست و تصریح کرد: عبرت این حادثه این است که باید این انسجام و همکاری بین همه دستگاه‌ها و مردم و همچنین نهادهای عیر دولتی که کمک کردند را در ادامه نیز داشته باشیم. الان در مرحله مقابله هستیم و براساس پیش‌بینی‌ها باید دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت خانه‌های نیرو و کشاورزی و همچنین شهرداری‌ها آمادگی لازم را برای بارش‌های احتمالی و ذوب برف‌ها در اردیبهشت را داشته باشیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: این سیل نشان داد که در هر هشداری باید بیشترین آمادگی را داشته باشیم. باید تا پایان اردیبهشت ماه، جدیت را در مقابله و پیشگیری داشته باشیم و طبق دستور ریاست جمهور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری، موضوع بازسازی و تامین خسارات اصلی‌ترین دغدغه مردم است. در خوزستان شرایطی داریم که هوا گرم می‌شود و زندگی زیر چادر سخت است و باید با انسجام بتوانیم با سرعت اینکار را انجام دهیم. دولت این کار را به عهده وزارت کشور گذاشته و دیروز اولین جلسه را در این خصوص برگزار کردیم و کمیته‌ها برای بازسازی‌ها و انجام بررسی‌ها تشکیل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازمند کمک مجلس هستیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم، گفت:هواشناسی علیرغم نیروهای زبده‌ای که دارد باید تجهیز شود و ستاد مدیریت بحران پیشنهاد دادند و دفتر مقام معظم رهبری هم گزارش خواسته بودند که پیشنهاد داده شده تا هواشناسی با امکانات مناسب آماده شوند که اگر آماده نشوند باید بیش از 1000 برابر هزینه فراهم آوردن امکانات مناسب را را در خرابی‌ها خرج کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: باید ساخت‌وسازهای بی‌رویه و کشت‌های بی‌قاعده را بررسی کنیم که این کار همکاری همه دستگاه‌ها و قوا را می‌طلبد و همچنین تخریب سازه‌هایی که در مسیل‌ها ساخته شده، در توان یک دستگاه نبوده و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌هاست. رئیس جمهور دستور دادند که باید در پیش‌بینی، پیشگیری، بازسازی و بازتوانی فعال باشیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بیش از 200 موکب اربعین خدمات ارائه می‌کنند و روزانه 400 هزار غذا با کمک مردم و متدینین توزیع می‌شود و مواکب در پاکسازی رسوبات نیز فعال هستند. در این ایام در همه استان‌ها آمار جرم در این مدت از زمان‌های مشابه پایین‌تر است و این نشانه زحمات نیروهای انتظامی است که مشغول هستند.

وی خاطرنشان کرد: در گرگان‌رود مسئولیت را به نیروهای نظامی سپردیم و کانالی به سمت دریا کشیده شد؛ کاری در این مدت در لایروبی انجام شد کاری بود که طی یکسال انجام می‌شود.

وزیرکشور از وصل بودن 90 درصد شبکه برق وصل خبر داد و گفت: باید این انسجام خود را نگه داریم. امیدواریم لایحه نهایی مدیریت بحران ابلاغ شود که موجب کمک به ما خواهد بود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: از صداوسیما که اطلاع‌رسانی و افزایش مشارکت را به طور ویژه هدایت کرد و از رسانه‌ها که در این زمینه فعال بودند تا ما در شرایطی منطقی مدیریت انجام دادیم، تشکر می‌کنم.

وی افزود: تا الان 30 درصد کار ما انجام شده و 70 درصد کار ما از الآن به بعد است. انصافا مردم به سختی و زحمت افتادند و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی مردم زیرآب رفته و بعضی را ما انجام دادیم تا آب به شهرها نفوذ نکند و باید خسارت را با برآورد منطقی پرداخت کنیم.

وزیر کشور در پایان و در پاسخ به سوال مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را عهده‌دار بود درباره خسارت کلی این سیل گفت: رقم کل خسارت تا این مرحله که قابل بررسی است، 35 هزار میلیارد تومان شامل تسهیلات پیش‌بینی شده است.
Share/Save/Bookmark