توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54251
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۲
صنایع دستی که خارجی‌ها بهتر از خودمان می‌شناسند
صنایع دستی که خارجی‌ها بهتر از خودمان می‌شناسند
هنرمند یزدی با اشاره به این که گردشگران داخلی کمتر به سمت خرید فرش‌های دستباف و گلیم می‌روند، تصریح می‌کند: متاسفانه هنوز مردم کشورمان به ارزش و اهمیت والای صنایع دستی از جمله این فرش‌ها پی نبرده‌اند و گردشگران خارجی اشتیاق بیشتری برای آشنایی و خرید آنها نشان می‌دهند.

محمد فاضلی که افزون بر هفت سال در حوزه فروش گلیم در یزد مشغول به فعالیت است، به استقبال خوب گردشگران خارجی یزد از این هنرصنعت اشاره می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: گلیم، گلیم فرش و فرش از جمله تولیداتی هستند که در یزد بازار خوبی دارند و برای گردشگران خارجی از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

وی با بیان این که تولیداتی مانند فرش‌های عشایری، قشقایی، ترکمن و بلوچ در مناطق مختلف کشورمان مانند خراسان، اصفهان، نایین، قم و تبریز تولید و به یزد آورده می‌شوند، یزد را به عنوان بازار فروشی مناسب برای این هنرصنعت به ویژه پس از جهانی شدن بافت تاریخی این شهر ذکر می‌کند.

وی با بیان این که گلیم، فرش و گلیم‌فرش در انواع کرکی و پشمی و ابریشمی بافته می‌شود، استقبال از انواع فرش و گلیم‌های ابریشمی را بیشتر عنوان می‌کند و می‌گوید: انواع ابریشمی این محصولات با نقوش گنبدی و خشتی و برخی نقوش دیگر مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.

این عرضه‌کننده محصولات صنایع دستی کشورمان با تاکید خواستار ارتقای فرهنگ و آگاهی مردم نسبت به این گونه صنایع از سوی میراث فرهنگی و فعالان گردشگری به ویژه راهنمایان گردشگری می‌شود و اظهار می‌کند: شناخت بیشتر علاقمندان به این صنایع می‌تواند رونق بیشتری به این بازار داخلی در سال حمایت از تولید داخلی ببخشد.

علی‌محمد حیدری، گیوه‌دوز یزدی که 35 سال سابقه در این حرفه دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به بازار خوب عرضه گیوه‌های تولیدی شهرهای اصفهان و آباده در یزد اشاره می‌کند و تصریح می‌کند: هرچند بازار فروش گیوه در یزد از وضعیت مطلوبی برخوردار است ولی در واقع گیوه‌های عرضه شده از نوع یزدی نیستند. در حال حاضر هر جفت گیوه در بازار یزد متناسب با کیفیت و نوع مواد اولیه با قیمت 35 هزار تا 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازاریابی لازمه رونق بیشتر بخش صنایع دستی

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با ایسنا، یزد را یکی از غنی‌ترین بخش‌های کشور در حوزه صنایع دستی عنوان می‌کند و می‌گوید: استان یزد مهد صنایع دستی مختلفی مانند ترمه و زیلو است و علاوه بر بهره‌مندی از علم و نیروی هنرمند و متخصص، در زمینه تکنولوژی و بروز کردن دستگاه‌های این حوزه نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است و این موضوع پس از جهانی شدن مورد توجه بیشتری قرار دارد.

وی در رابطه با تاثیر بازاریابی در حوزه صنایع دستی، عنوان می‌کند: اگر بتوانیم بازاریابی مناسبی داشته باشیم و صنایع دستی را به درستی معرفی کنیم به یقین بر سرعت تولید نیز تاثیرگذار خواهیم بود. سیاست بخش صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد علاوه بر حفظ و احیای صنایع دستی استان، از تولید به سمت فروش و بازرایابی این محصولات هدایت شده و در این راستا اقدام خواهد شد.

یزد بستر مناسب توسعه صنایع دستی کشور

محمدرضا دهقان مهرجردی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان هم یزد را بستری برای توسعه صنایع دستی کشور می‌داند و می‌گوید: شهر یزد با تبادل بازار فروش و دوره‌های آموزشی صنایع دستی می‌تواند بستر مناسبی برای عرضه این صنایع در سراسر کشور باشد.

وی، حمایت بخش خصوصی از صنایع دستی را یکی از پتانسیل‌های مهم استان یزد ذکر می‌کند و در این باره به فروشگاه اینترنتی برتر صنایع دستی کشور که متعلق به یزد است اشاره و تصریح می‌کند: این وب‌سایت که با حمایت بخش خصوصی استان ایجاد شده، در دو سال اخیر به عنوان وبسایت و فروشگاه اینترنتی برتر کشور شناخته شده است. البته این فروشگاه در حال حاضر از محل کار خود در یزد به تهران منتقل شده تا فعالیت خود را به طور گسترده‌تری ادامه ‌دهد.

وی به نقش تعامل فعالان عرصه صنایع دستی یزد با سایر استان‌ها برای تبادل محصولات، بیان می‌کند: برگزاری دوره‌های آموزشی جهت تبادل صنایع دستی سایر استان‌ها با یزد در دستور کار میراث فرهنگی استان یزد قرار دارد هر چند که هنوز اعتبارات آموزشی امسال، تخصیص نیافته تا در این زمینه اقدامی صورت گیرد.

صنایع دستی یزد، سوغات مسافران دیگر استان‌ها

دهقان مهرجردی در این مورد به برگزاری دوره آموزشی سال گذشته صنایع دستی استان در جزیره قشم اشاره و تصریح می‌کند: این دوره آموزشی جهت تعامل صنایع دستی کشور و ارتقای سطح علمی هنرمندان صنایع دستی استان و سایر شهرها در محل جزیره قشم برگزار شد .

وی از برگزاری ماهانه دو نمایشگاه صنایع دستی استان در مناطق مختلف کشور خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: این نمایشگاه‌ها که با هدف افزایش فروش و آشنایی بیشتر با انواع صنایع دستی شهر جهانی یزد برگزار می‌شود، هم‌اکنون در شهرهای خراسان رضوی و تهران در حال برگزاری است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان در رابطه با استفاده از محصولات صنایع دستی استان به عنوان سوغات مسافران نیز تصریح می‌کند: این موضوع که به صورت ایجاد بازار فروش صنایع دستی استان نمود پیدا می‌کند، در حال حاضر به صورت پایلوت در استان تهران در حال انجام است و سایر استان‌های پر رونق گردشگری مانند مشهد نیز برای انجام این اقدام در نظر گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به این که خوشبختانه بخش خصوصی استان در برقراری ارتباط با سایر استان‌های کشور پیش دستی کرده و تاکنون اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام داده است، در این باره می‌گوید: اکنون برخی از صنایع دستی یزد مانند ترمه در دیگر شهرهای اکشور به عنوان سوغات به فروش می‌رسد.

این مسئول، یزد را از استان‌های پیشرو در تولید و به روز کردن تجهیزات و انواع دستگاه ‎ های حوزه صنایع دستی مطرح و بیان می‌کند: استان یزد با به کارگیری نیروهای متخصص و دانشگاهی و هم‌چنین شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش به تولیدات بسیار خوبی دست یافته و یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.
Share/Save/Bookmark