توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33065
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۶
پولادی به جای سربازی، به قطر رفت!/ هشدار سردار کمالی
«مهرداد پولادی»، بازیکن تیم ملی فوتبال که با لطف مسئولان نظام وظیفه کشور و به صورت غیرقانونی با تیم ملی به استرالیا سفر کرد و نقش بسیار موثری هم در حذف تیم ملی از جام ملت‌های آسیا ایفا کرد، همراه سایر اعضای تیم به ایران بازنگشت؛ به همین راحتی و به همین سادگی.
پولادی به جای سربازی، به قطر رفت!/ هشدار سردار کمالی
به گزارش خط نیوز ، مهرداد پولادی در دوبی از تیم ملی جدا شد تا به تیم باشگاهی خود «الشحانیه» قطر برود. هنوز دلیل خاصی برای بازنگشتن پولادی اعلام نشده است. فرض نیاز الشحانیه به بازیکنان خود و الزام بازگشت پولادی به قطر نیز پذیرفتنی نیست؛ چرا که مسعود شجاعی، هم باشگاهی پولادی در الشحانیه به تهران بازگشته است.

در‌‌ همان زمان که این اقدام غیرقانونی صورت گرفت، رسانه‌های مختلف و گروه‌های دانشجویی نسبت به عواقب این قانون‌شکنی واضح هشدار دادند که البته با پاسخ بسیار منطقی مسئولان نظام وظیفه نیز روبرو شدند؛ پاسخی که با مضمون «به شما ارتباطی ندارد» همراه بود.

اما حالا شاید بهترین زمان برای بازخوانی این مساله باشد؛ اقدامی که علاوه بر دهن‌کجی نسبت به میلیون‌ها جوان در ایران که زندگی خودشان را برای حضور در دوره خدمت سربازی تعطیل می‌کنند، حالا با یک معضل بزرگ دیگر به نام فرار فوتبالیست خاطی از کشور روبرو شده است.

هر چند سردار کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره تضمین برای بازگشت این افراد به کشور گفته بود که مسئولیت بازگشت آن‌ها بر عهده فدراسیون فوتبال است که در این زمینه وثیقه‌های لازم را گذاشته و باید طبق قانون بازیکنان مورد نظر را به کشور بازگرداند اما تجربه نشان داده که پرنده از قفس پرید و مجرمی که با جعل رسمی اسناد دولتی، اقدام به فرار از حضور در خدمت سربازی کرده بود، حالا به یک کشور خارجی رفته و مشخص نیست چه زمانی به ایران بازمی‌گردد.

با این اقدام عجیب، اصلا بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد تبلیغ باشگاه‌ها و مدارس با این عنوان باشیم که «با ثبت‌نام فرزندان خود در این باشگاه، علاوه بر سلامت و ورزشکار شدن دلبندان خود، خیالتان را از بابت سربازی و اجباری نیز راحت کنید. صد در صد تضمینی همراه با کارت معافیت دائم.»

فارغ از این طنز تلخ که ریشه در اقدام عجیب اجازه خروج از کشور به چهار فوتبالیست متخلف دارد، باید از مسئولان امر پرسید که بر مبنای کدام دلیل قانونی و شرعی دست به چنین اقدامی زده‌اند و به جای مجازات شدید این افراد به گونه‌‍ای که مایه عبرت سایرین باشد، هدیه بزرگی مانند همراهی با تیم میل فوتبال در سفر به استرالیا را به آنان اعطا کرده‌اند؟

سربازی را تصور کنید که روی برجک نگهبانی پادگان است یا سر چهار‌راه یکی از خیابان‌های شهر – وسط دود و بوق - مشغول انجام وظیفه است. حتی لازم نیست آنهایی را که لب مرز هستند، تصور کنید. اصلاً بیاید آنهایی را که تحصیلات و توانایی امریه گرفتن را داشته‌اند و از قرار معلوم در شرایط بهتری خدمت می‌کنند، تصور کنیم. باز هم لازم نیست سربازهای متاهل را در نظر بیاورید؛ چون چیزی که قرار است بگوییم خیلی ربطی به این تفاوت‌ها و شرایط خاص هر کدام از سرباز‌ها ندارد.

کافیست کسی سرباز باشد یا این دوره را گذارنده باشد و یا اینکه در خانواده سربازی داشته باشد. همین‌ها کافیست تا وقتی خبر جعلی بودن کارت معافیت چند فوتبالیست را می‌شنود، حرص بخورد و بعد با چشم‌های باز و گوش‌های شنوا منتظر بایستد تا ببیند آیا با این متخلفان مثل مردم عادی برخورد می‌شود یا نه.

هشدار سردار کمالی به پولادی

در همین حال، معاون اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از تمام ظرفیت‌های قانونی برای بازگشت مهرداد پولادی به ایران برای انجام خدمت سربازی استفاده خواهیم کرد.

سردار موسی کمالی در گفت وگو با فارس، در خصوص عدم بازگشت مهرداد پولادی به کشور در حالی که گفته می شد او پس از جام ملت ها برای مشخص شدن تکلیف سربازی اش به ایران خواهد آمد، گفت: ما در مورد این موضوع به صورت قاطعانه برخورد خواهیم کرد. اجازه حضور او در تیم ملی برای شرکت در مسابقات جام ملت های آسیا تنها به خاطر تیم ملی بود و اولین و آخرین باری بود که این اتفاق افتاد.

معاون اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: فدراسیون فوتبال و کادر فنی عنوان می کردند که اگر پولادی و رفیعی در تیم ملی نباشند احتمال دارد به تیم ضربه بخورد و ما برای تقویت تیم ملی با حضور آنها موافقت کردیم اما پس از پایان جام ملت ها از طریق وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به دنبال این هستیم که از طریق ورزشی تنبیه شده و تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی در مورد اینکه پولادی به ایران بازنگشته و تکلیف او چه خواهد شد،گفت: ما از تمام ظرفیت های قانونی برای بازگرداندن پولادی استفاده خواهیم کرد. اگر او تمکین نکند، باید از تیم ملی خداحافظی کند. وضعیتش هم طوری نیست که تا آخر عمر فوتبالش را در خارج از کشور ادامه دهد.

سردار کمالی در پایان عنوان کرد: او پیش از جام ملت ها در قولی که به مسئولان فدراسیون فوتبال داده بود گفته بود به دنبال شرایطی هستم که قراردادم را با تیم قطری فسخ کنم و برای خدمت سربازی به ایران بیایم. امیدواریم این اتفاق بیفتد چون در غیر این صورت راه های دیگر را آزمایش خواهیم کرد.
/رجا نیوز
Share/Save/Bookmark