توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 32345
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
سردار عبداللهی:
قرارگاه خاتم‌الانبیاء چتر ایمنی را برای همه پیمانکاران فراهم کرده است
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: براساس قانون دولت می‌تواند از توان نیروهای مسلح استفاده کند.
قرارگاه خاتم‌الانبیاء چتر ایمنی را برای همه پیمانکاران فراهم کرده است
به گزارش خبرگزاری خط نیوز ، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی درباره فلسفه ورود سپاه پاسداران به عرصه‌های آبادانی و سازندگی کشور و نقش قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در این زمینه، گفت: پس از آن که سپاه پاسداران در طول هشت سال دفاع مقدس توانست در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کند، پتانسیل و ظرفیت‌های این مجموعه عظیم صرف آبادانی و عمران کشور شد.

وی افزود: یکی از رسالت‌های سپاه پاسداران ورود به عرصه‌های مختلف براساس مقتضیات زمان است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، اظهار داشت: براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی دولت می‌تواند از توان نیروهای مسلح در زمینه‌های مختلف استفاده کند.

سردار عبداللهی با اشاره به دو نقش بازسازی و سازندگی این قرارگاه پس از پایان جنگ، تصریح کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی خیلی از شهرهای مرزی ما تخریب شده بود، لذا باید بازسازی صورت می‌گرفت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مرحله اول به بازسازی مناطق آسیب‌دیده پرداخت و پس از آن وارد مرحله سازندگی شد.

وی سپاه را یک نیروی مردمی دانست و اظهار داشت: امروز که ۲۵ سال از تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) می‌گذرد، بالغ بر ۲ هزار پروژه ملی و استانی در جهت آبادانی و عمران کشور توسط این قرارگاه به افتتاح و بهره‌برداری رسیده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه امروز هیچ پروژه‌ای در کشور وجود ندارد که مهندسان داخلی از انجام آن برنیایند، افزود: نمونه بارز خودکفایی را می‌توان در فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی که بزرگترین پروژه‌های پالایشگاهی کشور هستند، مشاهده کرد.

سردار عبداللهی ادامه داد: شرکت‌های خارجی توتال، شل و هیوندا پس از مدتی پروژه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را رها کردند و در آن موقع بود که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با تمام وجود وارد میدان شد و کار بهره‌برداری از این فازها را در دست گرفت.

وی با بیان اینکه تجهیز، طراحی و بهره‌برداری از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به صورت صددرصد ایرانی است، تصریح کرد: فازهایی از پارس جنوبی که توسط شرکت‌های خارجی به بهره‌برداری رسیده است با تلفات جانی و مالی زیادی همراه بود، اما امروز که کار این پروژه بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به شبکه اصلی تزریق شده است، اظهارداشت: در چند روز گذشته از سکوی ۱۶ پارس جنوبی گاز وارد میدان شد که این یک کار بزرگ بود که توسط مهندسین ایرانی قرارگاه با روحیه‌ای جهادی صورت گرفت.

سردار عبداللهی به فعالیت‌های این قرارگاه در بخش زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای اشاره و تأکید کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) پروژه حرم تا حرم را از شهر مقدس قم تا شهر مقدس مشهد که مسافتی حدود ۹۱۰ کیلومتر است را در دست گرفته است.

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری این پروژه بر عهده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) است و ۶۰ درصد هم برعهده وزارت راه و شهرسازی است که باید قطعه قطعه آماده شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به اقدامات این قرارگاه در پروژه حرم تا حرم، گفت: در قطعه اول این پروژه که مسافتی حدود ۱۵۰ کیلومتر از قم تا گرمسار را شامل می شد، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) حدود هزار و ۷۰ پل و آبرو را احداث کرد و در دمای بالای ۵۰ درجه حدود ۵ هزار تن آسفالت را به زمین نشاند و این در حالی است که این پروژه در کمتر از دو سال به بهره‌برداری رسید.

سردار عبداللهی با اشاره به مزایای فوق‌العاده پروژه حرم تا حرم، افزود: این پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت دارد و در بحث مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هم بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه راه‌آهن ترانزیت شمال به جنوب کشور که اخیرا با حضور رؤسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره‌برداری رسیده است، اهمیت بسیار بالایی داشت که طول این پروژه حدود ۱۲۰ کیلومتر بود که ظرف مدت کمتر از یک سال با تمام زیرسازی‌ها، روسازی، ۱۶۷ دستگاه پل و آبرو و دو ایستگاه که یک ایستگاه تشریفاتی و دیگری ایستگاه میان راهی است ساخته شد که از تمامی جهات اهمیت زیادی داشت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تأکید کرد: در آن جا ما ظرفیتی حدود ۱۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات را داشتیم که با محدودیت‌های منطقه شمال از نظر شرایط جوی به فعالیت‌های گسترده خود ادامه می‌دادیم که تمامی این کارها و پروژه‌ها بر عهده قرارگاه بود.

سردار عبداللهی درباره تونل‌ها و متروهای در دست ساخت توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، اظهار داشت: قرارگاه در حوزه راه، مترو و آب حدود ۷۳۰ کیلومتر تونل در دست احداث دارد که شامل خط ۷ متروی تهران، مشهد، تبریز، شیراز و قم می‌شود که پروژه‌های بزرگی است که در دست انجام است و ما برای اجرای تونل‌های مکانیزه این پروژه‌ها حدود ۱۷ دستگاه tbn داریم که این ظرفیت بسیار بالا و بی بدیل است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه این تونل‌های گفته شده در حال اجرا و یا بسیاری از آنها به اتمام رسیده است، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) یکی از پروژه‌های دیگری که در راستای تونل آب انجام داده است، احداث تونلی ۴۴ کیلومتری بوده که از همین رو در بحث تونل‌های آبی تونل‌های طویلی در دست احداث است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)درباره پروژه جاده هراز که توسط این قرارگاه در دست اجرا است، تصریح کرد: تعریض جاده هراز در مجموعه ما است که ظرف مدت دو سال با آن شرایط سخت کوهستانی توانستیم ۱۱ کیلومتر تونل احداث کنیم.

سردار عبداللهی درباره بحث ساخت سد توسط این قرارگاه، اظهارداشت: حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب آب ساخت مخزن سد داشتیم که برای مثال سد کرخه که بزرگترین سد خاکی و سد گتوند که بلندترین سد خاکی با حجم ۵.۵ میلیارد متر مکعب و طول دریاچه بیش از ۸۰ کیلومتر است از پروژه‌های احداث شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است که به دلیل اینکه کشور ما از نظر آب در منطقه خشک واقع شده است، اقدامات زیادی انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: در منطقه‌ای از کشور آب زیادی در حال هدر رفت بود که ما با اقداماتی که انجام داده‌ایم حدود ۱۲۴ هزار هکتار زمین را توانستیم با هدایت آن آب هدر رفته آبیاری کنیم که بر این اساس مشاغل پایداری را به واسطه این کارها انجام داده‌ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)در رابطه با خطوط انتقال آب، گاز و نفت، اظهار داشت: حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال توسط قرارگاه احداث و در حال احداث شده است و قسمت لوله‌های به کار برده نیز از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کرده‌ایم.

سردار عبداللهی با اشاره به خط انتقال گاز عسلویه تا ایرانشهر نیز گفت: این خط انتقال گاز ۵۶ اینچی است که نزدیک به ۹۰۷ کیلومتر تونل این پروژه عظیم می‌شود که ظرف زمان کوتاهی انجام گرفت و با رایزنی‌های صورت گرفته با دولت ما اعلام آمادگی خود را برای ادامه مسیر این پروژه اعلام کردیم.

وی درباره خطوط انتقال آب نیز تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) خطوط انتقال آب ۱۳ استان کشور را با قطرهای ۱۴۰۰ و ۲۰۰۰ در دست گرفته است که برای مثال فاز اول انتقال آب غدیر خوزستان بود که مردم آن استان سزاوار اجرایی شدن این پروژه عظیم را داشتند و مثال بعدی انتقال آب قم است که حدود ۲۳۸ کیلومتر با قُطر ۲ هزار انجام گرفت و دارای ۷ مخزن ۹۰ هزار متر مکعبی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی این قرارگاه در رابطه با محرومیت‌زدایی در انجام پروژه‌ها انجام داده است، گفت: ما برای انجام تمامی پروژه‌های خود برنامه محرومیت‌زدایی را در پیش داریم و اگر پیشرفتی در پروژه‌های ما به وجود می‌آید به لطف اقداماتی است که برای محرومیت‌زدایی انجام می‌دهیم و ما تا شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های خود محرومیت‌زدایی را انجام می‌دهیم که این یکی از بزرگترین افتخارات ما به شمار می‌آید.

سردار عبداللهی با بیان اینکه ۸ تا ۱۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در کشور در دست دارد، ادامه داد: ما در ساخت مسکن روستایی علاوه بر آبرسانی و ساخت مسجد و بیمارستان‌ها پیش‌قدم هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سطح علمی و دانش نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: از ۱۳۵ هزار تن نیروی این قرارگاه درصد بسیار کمی رسمی هستند و شاید ۳ درصد بیشتر نرسد و مابقی پیمانکار و نیروهای مردمی هستند که با ما همکاری می‌کنند و نکته حائز اهمیت اینجاست که ما حدود ۵ هزار پیمانکار داریم و در بین آن ۱۳۵ هزار نفر نیرو نزدیک به ۳۵ هزار نفر مهندس، فوق لیسانس و دکتر هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در ادامه افزود: امروز قرارگاه، پروژه‌ها را به صورت epc انجام می‌دهد که این به معنای مهندسی، تأمین کامل و اجرا است؛ زیرا امروز حیات یک سازمان در یک کشور نیروهای انسانی است از همین رو ما هیچ زمان احساس کمبود نمی‌کنیم زیرا حجم نیروی فنی و مهندسی ما بی بدیل است و من وقتی وارد کارگاهی می‌شوم با توجه به حس و نیروی جوانی کارکنان آن کارگاه برای بنده شرایط دفاع مقدس تداعی می‌شود؛ از همین رو ما باید بدانیم امروز جبهه عمران و اقتصادی کشور توسط دشمن هدف قرار گرفته و ما برای مقابله با این اقدامات نیاز به ایجاد شغل و تولید داریم.

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه هر دولتی که روی کار آمده تلاش کرده‌ایم تا به عنوان بازوی توانمند دولت اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم،گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) موتور محرک سازندگی است.

وی با اشاره به اینکه ما در دولت‌های گذشته با هم تعاملات بسیاری داشتیم و اکنون نیز به تعاملات خود با دولت ادامه می‌دهیم، افزود: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در داخل کشور، اختلاف اعتقادی محسوب نمی‌شود، در این راستا جلساتی را با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به تجارب ۲۵ سال گذشته، تأکید کرد: در طول این مدت تجارب بسیار خوبی را کسب کرده‌ایم به طوریکه توانسته‌ایم به تأمین مالی پروژه‌ها کمک کنیم.

سردار عبداللهی خاطرنشان کرد: هر ساله لیستی را به مسئولین نظامی می‌دهیم، به طوریکه در این لیست گزارشی پیرامون پروژه‌ها به مسئولین ارائه داده می‌شود.

وی با اشاره به اولویت‌بندی پروژه‌ها، گفت: براساس بودجه تعیین شده نسبت به اجرای پروژه‌ها اقدام می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه با دولت‌های گذشته مشکل خاصی نداشتیم، اظهار داشت: صحبت‌هایی که مغایر با اهدافمان مطرح شده است، تهمتی از سوی دشمنان به حساب می‌آید.

سردار عبداللهی با تأکید بر اینکه باید به همه وظایف دینی خود به خوبی عمل کنیم، افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) عرصه را برای خارجی‌ها تنگ کرده است، این در حالی است که بستر برای بخش خصوصی فراهم شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این قرارگاه عرصه را برای بخش خصوصی تنگ کرده است، ادامه داد: قرارگاه چتر ایمنی را برای همه پیمانکاران فراهم کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به پیمانکارانی که با ما همکاری می‌کنند بسیار از اوضاع رضایت دارند، گفت: قیمت کالاهای تمام شده را برای آنها در نظر گرفته‌ایم، بنابراین به دور از انصاف است که غیر از مسائل حق و حقیقت، مسائل دیگری مطرح شود.

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه ۵ هزار شرکت پیمانکار با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) همکاری دارند، ادامه داد: هر پروژه‌ای را به کمک مردم و بخش خصوصی می‌توانیم به خوبی اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این قرارگاه انحصارها را شکسته است، افزود: این قرارگاه دست خارجی‌ها را تنگ کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تحریم‌ها تا چه حد اثرگذار بوده است، اظهار داشت: تحریم‌ها از ابتدا وجود داشته است، به طوریکه یک عمل ظالمانه از سوی دشمن بر ما روا شده است.

سردار عبداللهی با اشاره به اتفاقاتی که در طول ۳۵ سال گذشته صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: این تحریم‌ها از دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب به صورت بی رحمانه و ظالمانه وضع شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در طول این مدت توأمان از سوی دشمنان تحریم بوده‌ایم، افزود: هیچ روزی سخت‌تر از دوران دفاع مقدس نیست که دشمنان صدام را همراهی می‌کردند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با تاکید بر اینکه باید بر توانمندی‌های داخلی توجه کنیم، اظهار داشت: باید از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه در طول دوران تحریم نه عقب‌نشینی و نه توقف کرده‌ایم، گفت: باید به راه خود ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه انسان برای سختی آفریده شده است، افزود: سختی سبب خودکفا شدن می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به اینکه تحریم تأثیر داشته است، اما ما تسلیم نخواهیم شد، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه تحریم بوده‌ایم توانسته‌ایم تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه‌ها را تأمین کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به ساخت کارخانه‌های تبریز، مس و پالایش، افزود: توانسته‌ایم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ساخت پالایشگاه‌ها و احیای آنها ۳۵ تا ۵۰ درصد از تجهیزات داخلی استفاده کرده‌ایم، گفت: از هجمه‌های دشمن ابایی نداریم و هرگز عقب‌نشینی نخواهیم کرد زیرا تحریم‌های دشمنان تأثیری ندارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به نهاد مقدسی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: حاصل سپاه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) است به طوریکه این قرارگاه به میدان می‌آید و نیازهای مردم را تأمین می‌کند.

سردار عبداللهی با تأکید بر اینکه هر پروژه‌ای که ساخته می‌شود، تیری در قلب دشمنان است، اظهار داشت: زمانی که پروژه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد به معنای ایجاد شغل است.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های ۳۵ سال گذشته، گفت: همه سختی‌های زمان جنگ را تحمل کرده‌اند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با تأکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) رسالت‌محور است، تصریح کرد: این قرارگاه براساس رسالتی که دارد کمک می‌کند.

سردار عبداللهی با بیان اینکه کار کردن در شرایط سخت برایمان لذت‌بخش است، گفت: باید به خدا توکل کرد و باید از خداوند طلب یاری کنیم، پس وقتی نیت خالص است خداوند کمک حال‌مان خواهد بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به اینکه تنها چیزی که در آن نیازی به خارجی‌ها نداریم و خدمات مهندسی است، افزود: در مهندسی حرف اول را می‌زنیم به طوریکه می‌توانیم پروژه‌های صنعتی عمرانی را حتی در خارج از کشور انجام دهیم.

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه در کشور عراق خط انتقال گاز و تصفیه‌خانه را می‌سازیم، ادامه داد: تجهیزات قرارگاه در خاورمیانه بی بدیل و بی نظیر است.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزاتی که در دولت تدبیر و امید در اختیار گرفته شده است، گفت: توانسته‌ایم لایروب‌های غول پیکر، دکل‌های حفاری و لوله‌گذارهای بسیار قوی را بسازیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با تأکید بر اینکه باید براساس وظیفه خود نسبت به همه دولت‌ها خدمت کنیم، اظهار داشت: باید به رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به دیدگاه فرمانده سپاه مبنی بر اینکه باید کارها را به سرانجام برسانیم، افزود: ظرفیت نیروی انسانی و همچنین نیروهای متخصص خوبی را در اختیار داریم.

وی با اشاره به وجود ۳۵ هزار مهندس، گفت: مابقی نیروی اداری نیستند بلکه اپراتور دستگاه‌های پیشرفته هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با تأکید بر اینکه آینده را روشن می‌بینم، ادامه داد: آماده هستیم تا بتوانیم در سال ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه را اجرا کنیم.

سردار عبداللهی بزرگ‌ترین نعمت کشور را امنیت دانست و اظهار داشت: باید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در جهت هم‌افزایی استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به تشکیل شورای عالی فنی در کشور، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌هایی که به صورت جزیره‌ای شکل گرفته است، جلوگیری کرد.
Share/Save/Bookmark