توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65088
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۳
مقایسه وضعیت بازار بورس ایران با بورس‌های جهانی؛
افزایش قیمت کالاها روند بورس را صعودی کرد
زمستان 98 ویروس کرونا همه‌گیر شد و بورس‌های بین‌المللی گرفتار بحران شدند و با توجه به پشتوانه‌های مالی عظیم، نتوانستند در برابر کرونا مقاومت کنند و با افت شدید شاخص روبه‌رو شدند، اما بورس تهران معجزه کرد.
افزایش قیمت کالاها روند بورس را صعودی کرد
زمستان ۹۸ ویروس کرونا همه‌گیر شد و بورس‌های بین‌المللی گرفتار بحران شدند و با توجه به پشتوانه‌های مالی عظیم، نتوانستند در برابر کرونا مقاومت کنند و با افت شدید شاخص روبه‌رو شدند، اما بورس تهران معجزه کرد. شگفتی در آنجا بود که بورس کشور علاوه بر بحران کرونا درگیر یکی از سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار داشت، اما در همین دوره رشد شاخص بورس ۱۷۸ درصد سود پیدا کرد. قیمت سهام شرکت‌های بورسی که با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند، رکوردهای افسانه‌ای را شکست و رشد آن‌ها بسیار بیشتر از میزان تورم در کشور شد. شیوع کرونا باعث تغییر عادت مردم در ورود نقدینگی به بازارها شد و سرمایه‌های سرگردان را به سمت بورس سرازیر کرد. هجوم فزاینده پول‌های تازه‌وارد به تالار سهام طی ماه‌های گذشته باعث شد تا رکوردهای شاخص کل و ارزش معاملات به‌طور دائم جابه‌جا شوند، به‌طوری‌که طی چند ماه شاخص بورس از ۳۰۰ هزار واحد، مرز یک میلیون واحد را پشت سر بگذارد و حتی قله دومیلیون واحد را هم فتح کند.
پاسخ معادله رشد قیمت سهام در ایران در مقایسه با افت بورس‌های دیگر در دنیا، ناشی از رشد نقدینگی و بازتابی از تورم است نه ارزش واقعی سهام شرکت‌ها. برآوردها حاکی از آن است که حجم نقدینگی تا پایان سال ۹۹ از مرز سه میلیون میلیارد تومان فراتر می‌رود و پرواضح است در شرایط فعلی اقتصاد، این حجم از نقدینگی به تورم منجر می‌شود. علت اصلی در تفاوت عملکرد بورس تهران با دیگر بورس های مهم در دنیا در زمان اوج‌گیری شیوع کرونا، رشد نقدینگی بود که این بار به جای رفتن به بازارهای موازی مسکن، خودرو، ارز و طلا راه خود را به بازار سرمایه باز کرد و رکوردهای تاریخی را از خود به جای گذاشت.
روند صعودی بورس کشور به علت افزایش قیمت کالاهاست
عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه قیمت‌ها را در بورس‌های جهانی واقعی عنوان کرد و به «رسالت» گفت: افزایش قیمت سهام مبتنی بر افزایش و چشم‌انداز تولید و فروش شرکت‌هاست. به همین علت با شیوع کرونا میزان تولید و فروش شرکت‌ها در بورس‌های جهان با مشکل روبه‌رو گردید و سود آن‌ها کاهش یافت درنتیجه قیمت سهام هم کمتر شد و بازارهای سهام با افت شدید مواجه شدند.وی ادامه داد: کشور ما سوداگرمحور و مبتنی بر خلق نقدینگی است و دولتمردان در حال خلق نقدینگی هستند که در بازارهای سوداگری طلا، مسکن و ارز وارد می‌شود. با شیوع کرونا در کشور، محدودیت‌ها بیشتر شد و دولت و سیستم بانکی با شتاب بالا به خلق نقدینگی بدون پشتوانه مالی ادامه دادند که نتیجه آن ایجاد تورم در کشور بود و در اولین گام به تورم در نرخ ارز منجر گردید. حقانی نسب با اشاره به این‌که افزایش سود شرکت‌ها در بورس ایران متفاوت با بورس های دیگر در دنیاست، افزود: روند صعودی بورس ما به علت افزایش قیمت کالاهاست. درنتیجه سودی که شرکت‌ها کسب کردند از محل افزایش قیمت‌ها بود. ضمن این‌که شرکت‌ها دارایی‌های تورمی هم دارند به‌طوری‌که با بالا رفتن نرخ‌ها، دارایی و محصولات شرکت‌ها هم افزایش یافت. این شرکت‌ها که در بورس پذیرفته شدند انتظار افزایش قیمت‌ها را پیدا کردند و درنتیجه به‌شتاب در بورس منجر شد. این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: مزیت بورس با دیگر بازارها در این است که افزایش قیمت‌ها در آن به وضعیت زندگی مردم ضربه نمی‌زند، بلکه کنترل‌کننده نقدینگی است. به همین علت بورس ما با دنیا متفاوت است. حقانی نسب،بورس ایران را ارزنده و تولید محور دانست و گفت: بورس باید در جهت جهش تولید حرکت کند و باید بیشتر از اکنون هم رشد نماید اما متأسفانه بعضی از مسئولان و کارشناسان که با اقتصاد آشنایی ندارند، بورس را دارای حباب اعلام کردند و با ایجاد ترس و وحشت در سهامداران غیرحرفه‌ای، باعث شکل‌گیری صف‌های فروش و درنتیجه افت و ریزش بازار شدند، درحالی‌که در بازار سوداگری مسکن در مقایسه با میزان نقدینگی در حدود ۷۰۰ درصد حباب وجود دارد اما صدای کسی درنمی‌آید.
بازار سرمایه در آینده بزرگ‌تر و اقتصاد دولتی کوچک‌تر می‌شود
مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبد گردان سرمايه ايرانيان در گفت‌وگو با «رسالت»، وقوع انقلاب اقتصادی در کشور را عامل ایجاد روند صعودی در بورس دانست و افزود: دو اتفاق بزرگ در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است، اول این‌که اقتصاد بانک محور در حال تبدیل‌شدن به اقتصاد سرمایه محور است. نرخ بهره بانکی کاهش پیداکرده است و پس‌اندازها به‌جای بانک در حال ورود به بازار سرمایه هستند. به همین علت کدهای بورسی از ۹ میلیون به ۴۹ میلیون عدد رسیده است.
وی ادامه داد: عامل دوم تأکید بر اصل ۴۴ قانون اساسی است که توسط مقام معظم رهبری در سال ۸۸ ابلاغ شد، هرچند که ۱۰ سال مسکوت ماند تا این‌که سال گذشته با تأکید دوباره ایشان قرار شد دولت شرکت‌های خود را در بورس واگذار کند و سهم بخش خصوصی را در اقتصاد بیشتر نماید. این دو اتفاق باعث رشد بورس شد و پس‌اندازهای مردم را به این سمت سوق داد. این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر این‌که بازار سرمایه در آینده بزرگ‌تر و اقتصاد دولتی کوچک‌تر می‌شود، افزود: چنین انقلاب اقتصادی قبلا در روسیه، کره جنوبی، چین، ترکیه و برزیل هم رخ‌داده بود ولی ما متفاوت از آن کشورها هستیم زیرا در شرایطی که بورس های دنیا به علت کرونا ریزش‌های شدیدی داشتند، اما رشد بورس در ایران، صعود زیادی یافت. صفاری تصریح کرد: بورس در اقتصادهای دنیا که تجربه عبور از اقتصاد بسته به اقتصاد باز را داشتند رشد زیادی پیدا کرد و هنوز رشد بازار سهام ایران به میزان ۱۰ تا ۱۵ برابری که در کشورهای دیگر رخ‌داده، نرسیده است. اگر شرکت‌های خارجی هم به بورس ما وارد شوند این رشد چندین برابر می شود.
وی بورس را محلی برای تولید عنوان کرد و افزود: شرکت‌های تولیدی که وارد بورس شدند، از ابتدای سال برابر بودجه عمرانی‌شان تأمین مالی شده اند. شرکت‌ها در بورس تأمین مالی و افزایش سرمایه می‌کنند و این‌گونه نیست که بورس به تولید کمک نکرده باشد، بلکه به‌طور غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهد. سهام شرکت‌ها در بورس فروخته می‌شود و با این کار افزایش سرمایه می‌دهند و آن را در خط تولید و پروژه‌های طرح توسعه خود قرار می‌دهند. صفاری ادامه داد: بورس بازار ثانویه محسوب می‌شود. در همه دنیا بازارهای ثانویه قدرتمند هستند و نقدینگی که وارد بازار بورس شده را به‌طور غیرمستقیم وارد تولید می‌کنند. این کار جزء وظیفه ذاتی بورس محسوب می‌شود. وی با اشاره به رشد دوباره بازار بورس در ماه های آتی بیان کرد: رشد شتابان بورس تا فصل مجامع در ماه‌های خرداد و تیرماه ادامه پیدا کرد. بعدازاین دوماه وضعیت سوددهی و ضرردهی شرکت‌ها تا پایان شهریورماه تعیین می‌گردد و بعدازآن روند رو به صعود بورس از مهر و آبان آغاز می‌شود. طبیعی است که بازار بعد از رشد ۳۰۰ درصدی با افت ۳۰ درصدی مواجه شود و این مسئله در ذات بازار است.
Share/Save/Bookmark