توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53748
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
ترامپ مسابقه تسلیحاتی را به فضا کشاند
ترامپ مسابقه تسلیحاتی را به فضا کشاند
بودجه نظامی 717 میلیارد دلاری آمریکا برای سال 2019 میلادی، نه تنها نشانه ای از وعده های انتخاباتی ترامپ در کاهش هزینه ها ندارد بلکه جنگ افروزی های کاخ سفید را به عرصه فضا می کشاند.


به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، «دونالد ترامپ» روز دوشنبه گذشته به گفته خود مهمترین سرمایه ‌گذاری برای آینده آمریکا را با امضای بودجه نظامی فراتر از انتظارها انجام داد.
رئیس جمهوری ایالات متحده بودجه نظامی 717 میلیارد دلاری را امضا کرد که در آن تمرکز ویژه ای بر نوسازی و ارتقای قدرت بخش های مهمی از ارتش و همچنین افزایش تعداد نیروها و تجهیزات جنگی برای سال 2019 میلادی شده است.
نکته جالب اینجاست یکی از وعده های مهم انتخاباتی ترامپ پیش از سال 2016 این بود که وی تلاش می کند تا از حضور نظامی آمریکا در بخش های مختلف جهان و هزینه های این کشور در حوزه دفاعی بکاهد اما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است. این بودجه از هزینه نظامی آمریکا در بیشتر سال های ریاست جمهوری باراک اوباما بالاتر است.
در لایحه بودجه کاخ سفید که با عنوان «قانون اختیارات دفاع ملی» (NDAA) شناخته می شود، برای سال آینده میلادی علاوه بر افزایش تعداد نیروهای ارتش آمریکا، حجم زیادی از تجهیزات و تسلیحات جدید و به روز شده ای به کار گرفته می شوند. علاوه بر آن در کل حقوق کارکنان حوزه دفاعی آمریکا هم افزایش می یابد.
از سوی دیگر ترامپ نه تنها حرکتی را برای کاهش جنگ افروزی های آمریکا انجام نمی دهد بلکه تاکید دارد از این به بعد با تشکیل ارتش فضایی ایالات متحده به صورت رسمی فضا را نیز مانند زمین، هوا و دریا به یک میدان جنگی تبدیل می کند. رئیس جمهوری آمریکا هدف از این اقدام را آماده سازی زمینه برای سیطره کامل و ملموس ارتش ایالات متحده بر فضا عنوان کرد.

** بودجه ای فراتر از تصور
نکته قابل توجه در سند بودجه پنتاگون این است که دونالد ترامپ برخلاف وعده های خود به تدریج بودجه نظامی را افزایش می دهد. اگرچه بودجه نظامی کاخ سفید در برخی سال های گذشته به علت راه اندازی جنگ یا اشغالگری بیشتر از این مقدار هم بوده است اما وی سال گذشته میلادی 700 میلیارد و امسال 717 میلیارد دلار را برای هزینه های نظامی کشورش به تصویب رساند.
این درحالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بودجه نظامی ایالات متحده برای سال 2016 را حدود 611 و سال 2017 میلادی اندکی کمتر از 620 میلیارد دلار مصوب کرده بود.
بالاترین میزان بودجه نظامی آمریکا در سال 2010 و 2011 میلادی و بیشتر از 720 میلیارد دلار به ثبت رسیده و دلیل عمده آن هزینه های سنگین اشغال عراق و افغانستان و ادامه حضور ده ها هزار آمریکایی در این کشورها بوده است.
ترامپ علاقه فراوانی دارد تا خود را یگانه و اولین رئیس جمهوری آمریکا در هر حوزه ای معرفی کند. وی مدعی شد که بودجه 2019 از نظر میزان منحصر به فرد است. روزنامه نیویورک تایمز در پاسخ به این ادعای ترامپ نوشت این بودجه تاریخی نیست و رئیس جمهوری آمریکا اشتباه می کند زیرا در سال 2011 میلادی بودجه پنتاگون 726 میلیارد دلار بود.
تارنمای شبکه تلویزیونی سی.ان.بی.سی در گزارشی آورد: ترامپ چراغ سبز را برای پرداخت بودجه 717 میلیارد دلاری به پنتاگون نشان داد و چنین عنوان کرد که قانون بودجه مهمترین سرمایه گذاری وی به نفع نیروی نظامی و جنگجویان آمریکا در تاریخ مدرن است؛ به همین دلیل وی می گوید تلاش دارد به اندازه ای ارتش خود را تقویت کند که تاکنون سابقه نداشته است.
در این لایحه بودجه که حدود دو هفته قبل به تصویب سنا رسید، بیش از 616میلیارد دلار بودجه پایه برای پنتاگون در نظر گرفته شد. همچنین 69میلیارد برای حضور نظامی در خارج و 21.9 میلیارد در حوزه برنامه تسلیحات هسته ای زیر نظر اداره انرژی آمریکا پرداخت می شود.
از نگاه تحلیلگران آمریکایی، بودجه تازه ترامپ سودهای کلانی را به سوی مجتمع های بزرگ تولید تسلیحات در آمریکا روانه می سازد. ترامپ می گوید در سال آینده بهترین هواپیما، کشتی، موشک و خودروهای سنگین و سبک نظامی را برای ارتقای ارتش به کار می گیرد. ضمن اینکه افزایش 2.6درصدی حقوق نیروهای ارتش را هم تصویب کرده است که در یک دهه گذشته بیشترین افزایش حقوق به شمار می رود.
ترامپ با این لایحه مجوزهای درخور توجهی را برای خریدهای نظامی به پنتاگون داده است که اختصاص بیش از 7 میلیارد دلار جهت خرید 77 هواپیمای f35 از شرکت لاکهید از جمله آن ها است. علاوه بر این 13 کشتی جنگی جدید نیز در سال مالی آینده به نیروی دریایی آمریکا افزوده می شود. همچنین تحویل هواپیما، تانک و برخی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی به امضای ترامپ رسیده است. وی فروش سلاح های پیشرفته ساخت آمریکا به برخی اعضای ناتو را نیز ممنوع کرد.
تارنمای وزارت دفاع آمریکا در توضیح بخش های این بودجه آورده است رئیس جمهوری ایالات متحده 5.2 میلیارد دلار را برای افغانستان درنظر گرفته است. ضمن اینکه 850 میلیون دلار نیز برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی جهت مقابله با تروریست های داعش در عراق و سوریه اختصاص داد.

**اهداف ارتش فضایی
پس از آنکه تنش میان ایالات متحده و چین به حوزه های اقتصادی و وضع تعرفه کشانده شد اکنون به نظر می رسد بودجه نظامی تازه دونالد ترامپ هم سویه های تقابلی را با اقدامات نظامی و غیرنظامی چین دنبال می کند.
وزارتخانه دفاع آمریکا دلیل تصویب چنین بودجه سنگینی برای سال 2019 میلادی را این چنین عنوان کرد: ترامپ اعتقاد دارد ایالات متحده باید در همه عرصه برتری داشته باشد و به همین دلیل حتی به فضا هم توجه کرده است.
آمریکا به تازگی اعلام کرد ششمین شاخه ارتش ایالات متحده، نیروهای نظامی فضایی خواهند بود که به زودی تشکیل می شود. به نظر ترامپ تنها حضور آمریکا در فضا کافی نیست و این کشور باید بر این عرصه سیطره کامل پیدا کند.
به نظر می رسد دستاوردهای فضایی روسیه و چین اکنون برای کاخ سفید تهدید به شمار می روند و به همین دلیل برای سال آینده حدود 8 میلیارد دلار به این کار اختصاص داده است.
گزارش وزارت دفاع آمریکا هم به صورت تلویحی از برخی کشورها نام برده است که دارای پیشرفت های قابل ملاحظه ای در عرصه های نظامی به ویژه در فضایی شده اند و می توانند برای آمریکا چالش ایجاد کنند.
اکنون نیروهای فضایی آمریکا زیرمجموعه فرماندهی نیروی هوایی این کشور هستند و در منطقه پترسون کلورادو مستقر می باشند. این فرماندهی حدود 38 هزار کارمند دارد که 185 سیستم ماهواره ای و جی.پی.اس را مدیریت می کنند. قرار است با افزایش بودجه به تدریج بر نفرات و امکانات این بخش نظامی افزوده شود.
اگرچه ممکن است ایده ایجاد ارتش فضایی یادآور پروژه هنگفت و شکست خورده جنگ ستارگان «رونالد ریگان» باشد اما تارنمای نشریه «گلوبال نیوز» نوشت هدف از تشکیل آن مقابله با تسلیحات لیزری ضدماهواره ای است که چین و روسیه اکنون در اختیار گرفته اند.
خبرگزاری رویترز اعتقاد دارد اختصاص بودجه برای «کمیته سرمایه ‌گذاری خارجی در ایالات متحده» به طور ویژه سرمایه گذاری های خارجی چین را به ویژه در حوزه نظامی هدف گرفته است. وظیفه این کمیته بررسی ماهیت سرمایه ‌گذاری ‌کشورهای خارجی در صنایع گوناگون آمریکا و احتمال وجود تهدید علیه امنیت ملی آمریکا از طریق جاسوسی و انتقال فناوری ها است.
بر اساس تحلیل ها مقام های کاخ سفید، مسکو و پکن را رقبای استراتژیکی می دانند که آشکارا به دنبال استفاده از تسلیحات جنگی در فضا هستند تا توانایی های آمریکا را در این عرصه خنثی کنند. دونالد ترامپ نیز در مقابل با دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی، بر تقویت توانایی های ارتش آمریکا تا رسیدن به سیطره کامل بر جهان دنبال می کند.
Share/Save/Bookmark