توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33056
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
کنفرانس خبری مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی؛
دویچه وله: آمانو قطعی شدن توافق هسته‌ای را تکذیب کرد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که قدرت‌های بزرگ هرچه زودتر با ایران به توافق برسند. آمانو همزمان نسبت به خطر تسلط تروریست‌ها بر نیروگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای در عراق هشدار داد.
دویچه وله: آمانو قطعی شدن توافق هسته‌ای را تکذیب کرد
به گزارش خط نیوز ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که قدرت‌های بزرگ هرچه زودتر با ایران به توافق برسند. آمانو همزمان نسبت به خطر تسلط تروریست‌ها بر نیروگاه‌ها و تأسیسات هسته‌ای هشدار داد.


بر اساس گزارش رسانه برون مرزی آلمان (دویچه وله/ DW)، آقای "یوکیا آمانو" در گفتگو با خبرنگاران در سنگاپور، این گزارش را تکذیب کرد که «کشورهای موسوم به ۱+۵ تا ماه ژوئن آینده به توافقی جامع با جمهوری اسلامی دست می‌یابند.»


وی گفت: «آژانس برای حل این مشکل همیشه طرفدار گفت‌وگو بوده و از توافق میان دو طرف استقبال می‌کند.»


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «ما با هر دو طرف در تماس هستیم، اما در گفت‌وگوها شرکت نداریم.»


خبرگزاری فرانسه (AFP)به نقل از یوکیا آمانو که در هتل هیلتون سنگاپور سخنرانی می‌کرد، گفت: «در کشورهایی که با ناامنی روبرو هستند، خطر جدی وجود دارد که تروریست‌ها به تأسیسات هسته‌ای هجوم برند یا در آن‌ها اخلال کنند. او خواهان هوشیاری بیشتر نسبت به این خطر شد.»


وی افزود: «این خطر نگرانی جدی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است. همکاری بین‌المللی در این زمینه بی‌نهایت مهم است، زیرا تروریست‌ها همیشه حلقه‌های ضعیف را هدف می‌گیرند.»


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «کشوری که خطر حمله یا خرابکاری نیروهای تروریستی را دست کم بگیرد، کشور بسیار خطرناکی است.» او البته از هیچ کشور یا خطر مشخصی نام نبرد.


دویچه وله در این زمینه به نقل از خبرگزاری‌ها خاطرنشان کرد: «در ماه ژوئیه سال گذشته "محمدعلی حکیم" نماینده عراق در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به "بان کی مون" دبیرکل این سازمان، اطلاع داد که تروریست‌ها به مخزنی حاوی ۴۰ کیلوگرم اورانیوم از آزمایشگاه علمی دانشگاه موصل دست یافته‌اند.»


به گفته تحلیلگران، گروه‌های تروریستی در صورت تأمین مالی و برخورداری از دانش فنی و همچنین دسترسی به مواد شکافت‎پذیر، قادر به ساخت بمب هسته‌ای خواهند بود.


تحلیلگران معتقدند دستیابی به مواد هسته‌ای تسلیحاتی -یعنی اورانیوم بسیار غنی شده و پلوتونیوم- بزرگترین چالش برای تروریست‌ها محسوب می‌شود و این مواد چه در مراکز غیرنظامی و چه نظامی باید در قبال احتمال دستیابی به آن‎ها حفظ شوند.

طبق گزارش‌ها، حدود ۲۰۰۰ تن مواد رادیواکتیو سطح بالا در صدها سایت هسته‌ای در ۲۵ کشور وجود دارد. بخش اعظم این مواد تحت کنترل نظامی است، اما مقدار قابل توجهی از آن در مراکز غیرنظامی ذخیره شده که از امنیت کمتری برخوردار است.

گفتنی است که سفر سه روزه یوکیا آمانو به سنگاپور امروز پایان می‎یابد. وی در سفر منطقه‎ای خود به جنوب شرق آسیا از مالزی، اندونزی، فیلیپین و برونئی دارالسلام دیدار می‌کند.
/جام نیوز
Share/Save/Bookmark