توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44586
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
مجلس با 200 رأي موافق نمايندگان تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان را تصويب كرد
ذخيره 900هزار فرهنگي در جيب30 نفر
90 درصد ذخيره 900 هزار فرهنگي بازنشسته و فعال در آموزش و پرورش كه عضو صندوق ذخيره فرهنگيان هستند، در جيب 30 نفر است كه...
ذخيره 900هزار فرهنگي در جيب30 نفر
به گزارش خط نیوز؛ 90 درصد ذخيره 900 هزار فرهنگي بازنشسته و فعال در آموزش و پرورش كه عضو صندوق ذخيره فرهنگيان هستند، در جيب 30 نفر است كه در ميان آنها تنها سهم يك نفر از آنها 3 هزار و 900 ميليارد تومان بدهي معوقه است و يكي از اعضاي هيئت‌مديره نيز 80 ميليارد تومان تسهيلات با نرخ سود 1/5 درصد گرفته است.

به گزارش «جوان» تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان منجر شد تحقيق‌وتفحص از اين صندوق در صحن علني مجلس مصوب شود. طبق گفته‌هاي يكي از نمايندگان مجلس بانك سرمايه وام ۸۰ميليارد توماني با سود 1/5 درصد به يك فرد ارائه كرده است و یک نفر 3هزارو900میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است اما به يك فرهنگي ۲ميليون تومان هم وام نمي‌دهند. عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان كه در سال 73 با هدف ارائه خدمت به‌ويژه در ايام بازنشستگي فرهنگيان پا به عرصه وجود گذاشت سال‌هاست مورد انتقاد است و اين صندوق با دهها شركت زيرمجموعه از بانك تا پتروشيمي در ارائه خدمات قابل قبول به جامعه مخاطبانش توفيقي نداشته در حالي كه سرمايه‌هاي اين صندوق با كسر 5 درصد از حقوق فرهنگيان و واريز 5‌درصد سهم دولت كسب شده است.

در اين ميان صندوق ذخيره فرهنگيان همانند مجموعه‌هايي چون شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري دارايي‌هاي قابل ملاحظه‌اي دارد اما مديران و متوليان اين مجموعه‌ها به هيچ عنوان علاقه‌اي به شفاف‌‌سازي ندارند و نمي‌خواهند كسي سر از كار آنها در بياورد و در پايان سال مالي نيز بازدهي اين مجموعه‌ها آنقدر پايين است كه اين بازدهي به‌خوبي نمايانگر فساد، ناكارآمدي، زدو بند، ريخت و پاش، اصراف، حقوق‌هاي نجومي، معاملات مشكوك، انتصاب‌هاي ناشايست و... در اين مجموعه‌هاست. در روزهاي نخست كه دو نفر از نمايندگان مجلس خبر از وجود تخلفات گسترده در صندوق ذخيره فرهنگيان (متشكل از دهها مجموعه اقتصادي) دادند، برخي مسئولان آموزش و پرورش و صندوق ذخيره از تريبون رسانه ملي، بيان تخلفات صندوق ذخيره را كار دشمنان دانستند و حالا كار به جايي رسيده كه ميزان تخلف رقمي بين 3 تا 8‌هزار ميليارد تومان عنوان مي‌شود. در ماه‌هاي اخير موضوع تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان جدي‌تر از گذشته مطرح شد و با ورود دادستاني به اين ماجرا، پنج نفر در رابطه با تخلفات صندوق فرهنگيان بازداشت شدند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در جلسه علني ديروز تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان را مصوب كردند.

بانك سرمايه در 2 سال 6 مديرعامل به خود ديد
جبار كوچكي‌نژاد نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي و از طراحان طرح تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در صحن علني مجلس گفت: بانك سرمايه كه متعلق به فرهنگيان است در دو سال شش مديرعامل عوض كرد كه در نهايت مديرعامل صندوق سرپرست اين بانك شد. به‌دليل برداشت بيش از حد از منابع، بانك مركزي اين بانك را مشمول جريمه كرد. 90 درصد اعتبارات به 30 نفر و 10 درصد مابقي به فرهنگيان اعطا شد. نماينده مردم رشت در مجلس درباره 7هزار ميليارد تومان معوقات غيرقابل وصول بانك سرمايه بيان كرد: يك نفر 3هزار و 900 ميليارد تومان به بانك بدهكار است، همچنين بانك سرمايه وام 80ميليارد توماني با سود 1/5 درصد به يك فرد ارائه كرده است اما به يك فرهنگي 2 ميليون تومان هم وام نمي‌دهند.

نظارت و ناظر کجاست؟
قاسم احمدي‌لاشكي نماينده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلامي در تذكري شفاهي با بيان اينكه صندوق ذخيره فرهنگيان 917 هزار معلم عضو دارد، گفت: چند هزار ميليارد تومان از پول اين معلمان در اين صندوق گم شده است، اين صندوق وضعيت بيماري دارد، طي دو سال گذشته 6 مديرعامل در بانك سرمايه تغيير كردند، البته شايد اين تغيير مديران عامل بانك سرمايه براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات اين بانك بوده است، بانك سرمايه در سال 94 حدود هزار و 500 ميليارد تومان خسارت و زيان ديده است. احمدي‌لاشكي بر همين اساس تصريح كرد: بيمه معلم كه خنثي است، فقط 20 مشاور دارد كه از آنجا حقوق دريافت مي‌‌كنند، يك نفر 3 هزار و 900 ميليارد تومان به بانك سرمايه بدهكار است و 90 درصد تسهيلات تنها به 30 نفر ارائه شده است. وي در پايان خاطرنشان كرد: مجلس شوراي اسلامي با تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان اجازه نخواهد داد دارايي معلمان به تاراج برود.
منبع : روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark