توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44161
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۳
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت پول نقد به ایران را ممنوع کرد
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران را تصویب کرد.
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت پول نقد به ایران را ممنوع کرد
به گزارش خط نیوز و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه طرح مربوط به ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران توسط واشنگتن را تصویب کرد.

بر اساس این طرح،‌ دولت آمریکا موظف است پیش از حل و فصل هرگونه دعوایی با ایران‌، کنگره را در جریان قرار دهد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم‌اکنون تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد و ریاست آن نیز بر عهده اد رویس است.

این طرح ابتدا باید به تصویب نهایی کنگره برسد و سپس برای اجرا توسط رئیس جمهور آمریکا ابلاغ شود.

پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد که 1.3 میلیارد دلار به ایران در ماه ژانویه پرداخت کرده است که این پول بابت حل و فصل دعوای حقوقی بر سر تجهیزات نظامی تحویل داده نشده به ایران بوده است، جنجال‌های زیادی در آمریکا بر سر این مسئله ایجاد شد.

دولت اوباما افزود که در ماه ژانویه 2 روز بعد از اینکه اجازه تحویل 400 میلیون دلار پول نقد به ایران را داده است، 1.3 میلیارد دلار دیگر نیز بابت حل و فصل دعوای حقوقی در خصوص تجهیزات نظامی تحویل داده نشده، به تهران پرداخت کرده است.

این پول بابت 400 میلیون دلاری بوده است که ایران در دهه 1970 میلادی در زمان رژیم پهلوی برای خریداری تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرده بود. این تجهیزات نظامی به‌خاطر انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به ایران تحویل داده نشد.

پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد توسط آمریکا به ایران، به نزاع جدیدی بین جمهوری‌خواهان و دولت اوباما تبدیل شد.

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا دولت باراک اوباما را متهم کردند که به‌ازای آزادی 5 شهروند آمریکایی توسط ایران، 400 میلیون دلار پول نقد به‌عنوان باج پرداخت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اذعان کرده است که در پی صدور حکم دادگاه بین‌المللی لاهه و پس از آنکه اطمینان حاصل شد که زندانیان آمریکایی آزاد شده و سوار هواپیما شدند، این پول را به ایران پرداخت کرده است.
Share/Save/Bookmark