توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63061
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱
عضو کمیسیون تلفیق
نمایندگان مخالف از لایحه بودجه ۱۷ عیب گرفتند/ نمایندگان موافق می‌گفتند راهی جز تصویب نداریم!/
حاجی دلیگانی گفت: موافقان تصویب لایحه بودجه اعلام می کردند که راهی جز تصویب این لایحه نداریم و اگر این لایحه را رد کنید چه می‌شود!
نمایندگان مخالف از لایحه بودجه ۱۷ عیب گرفتند/ نمایندگان موافق می‌گفتند راهی جز تصویب نداریم!/
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جهان نيوز درباره نحوه تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۹ در این کمیسیون اظهار داشت: زمانی که مخالفان و موافقان لایحه بودجه صحبت کردند انتظار این بود که کمیسیون این لایحه را رد کند چراکه حدود 17 مورد از اشکلات کلیات بودجه از زبان بنده و همکاران ذکر شد در حالی که موافقان تصویب بودجه تنها 7 حسن و امتیاز از لایحه بودجه را بیان کردند.

وی در ادامه با اشاره به سخنانی که از طرف موافقان تصویب لایحه بودجه درکمیسیون تلفیق مطرح شده، توضیح داد: از جمله نکات مثبتی که از بودجه بیان می کردند این بود که به دلیل محدودیت های صادراتی نفت ایران، سهم نفت در این لایحه بودجه کاهش یافته و تلاش شده که شفافیت بیشتری در لایحه بودجه سال آینده باشد، موضوع پرداخت حقوق کارکنان و 10 میلیاردی دلاری که برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده از دیگر مواردی بود که موافقان تصویب این لایحه مطرح می‌کردند و اعلام می‌کردند که راهی جز تصویب لایحه بودجه نداریم و اگر این لایحه را رد کنید چه می شود! تمام آنچه که موافقین تصویب لایحه بودجه بیان کردند در این چند جمله خلاصه می شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای در تشریح نظرات مخالفان تصویب لایحه بودجه خاطرنشان کرد: نکات زیادی از جانب مخالفان تصویب این لایحه مطرح شد از جمله سهم نفت در فرایند بودجه‌ریزی کشور بود و اینکه به چه علت هنوز در تبصره یک لایحه بودجه سهم صادرات نفت خام به این صورت آورده می‌شود و بجای آن چرا منابع حاصل از صادرات فرآورده های نفتی در نظر گرفته نمی شود، یعنی در طلیعه ورودی بودجه اعدادی برای صادرات نفت آورده شده که ادامه آن هم با سیاست های کلان کشور مخالف است و هم اینکه به دلیل تحریم ها تحقق آن امکان پذیر نیست. از سال 1370 مقام معظم رهبری همیشه به روسای جمهور تاکید می کردند که تلاش کنید سهم بند عوائد حاصل از نفت خام در بودجه را کاهش دهید. اگر از آن سال تا به امروز هر سال 3 درصد از سهم عوائد حاصل از فروش نفت خام را کاهش می‌دادند در حال حاضر وضعیت وابستگی بودجه به نفت به این شکل نبود.

حاجی دلیگانی این نوع بودجه ریزی را باعث تبعیض بیشتر بین فقیر و غنی دانست و توضیح داد: هنگامی که دولت و مجلس قصد دارند چند هزار تومان به جامعه هدفی که عموم مردم می باشند اختصاص دهند خیلی با وسواس به این موضوع می پردازد اما زمانی که در همین بودجه می خواهند پول توزیع کنند، به آن شدت حساسیت وجود ندارد. مثلا در یک شرکت دولتی عناوینی مثل مزایای تشویقی و انگیزشی، مزایای رفاهی و انگیزشی، مزایای انگیزه ای دیده شد حالا این بخشی از توزیع نامناسب بودجه است و مورد دیگر 10 میلیارد دلاری می باشد که برای تامین کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده به هر صورت اینها باعث غنی تر شدن بعضی از افراد می شود.

وی در ادامه با انتقاد از نحوه توزیع پول توسط دولت تصریح کرد: توزیع 21.3 میلیارد دلار، ارز دولتی طی چهار ماه در سال 97 بین شرکت های که هیچ گونه سابقه اقتصادی و تجاری نداشتند یا موضوع یارانه پنهانی که وجود دارد از جمله سیاست هایی است که باعث می شود ساعت به ساعت افراد غنی به در آمدشان میلیون میلیون اضافه شود ولی از جیب فقرا مرتباً و به طور نامحسوس کم شود. ایراد دیگری که از طرف مخالفان نسبت به لایحه بودجه مطرح شد موضوع اوراق مشارکت و ارزی بود که رقم آن به میزان زیادی در لایحه بودجه افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه منابع درآمدی مختلفی برای بودجه 99 می توان در نظر گرفت بیان کرد: یک کار کارشناسی را سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام داد که بر اساس آن راهکار و منابعی برای درآمدزایی پیش روی سازمان برنامه و بودجه گذاشته شد ولی از این گزارش ها در تنظیم لایحه بودجه استفاده نشد، و علت آن را هم بنده سوال کردم ولی پاسخی از طرف دولت دریافت نکردم .

حاجی دلیگانی در پایان در واکنش به افرادی که معتقدند منتقدان بودجه به دنبال بهره برداری سیاسی از روند بررسی بودجه هستند، گفت: این سخنان فرار به جلو است. کلیت عملکرد مجلس به ضرر کسانی است که دور بعد قرار است در انتخابات شرکت کنند، این موضوع چه ثمری می تواند برای نمایندگان داشته باشد. آن ضرر اساسی که به مجلس وارد شد در بحث گرانی بنزین بود که توسط رئیس مجلس و رئیس جمهور انجام شد. در واقع یک خاک سردی بر آن ریختند و بنیان مجلس دهم را آتش زدند. این بودجه ای که وضعیتش از الان معلوم است چه اثری می تواند در تبلیغات انتخابات داشته باشد.
Share/Save/Bookmark