توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 22011
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۹
هیهات منا الذلّه
تقارن معنادار ۱۳ آبان با طلیعه ماه محرم
۱۳ آبان امسال با ماه محرم عجین شده است تا صدای هیهات من الذله ملت ایران با حماسه عاشورا پیوند بخورد و به دنیا نشان دهد که ایران و ایرانی در برابر فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی حاضر نیست عزت و سربلندی خود را زیر پا بگذارد.
تقارن معنادار ۱۳ آبان با طلیعه ماه محرم
«تقارن معنادار 13 آبان با طلیعه ماه محرم» :
13 ابان امسال به طور معناداری با آغاز ماه محرم مقارن شده است. 13 آبان هر سال در ایران سمبل پیروزی انسان بر شیطان بزرگی است که می خواهد استقلال وی را از او بستاند و او را وا دارد تا مقابل خداوند متعال بایستد. 13 آبان نماد عزت طلبی، حریت و آزادگی ملت ایران در برابر قیود و زنجیرهای فولادی شیطان بزرگ است. 13 آبان نماد استقامت، ایستادگی و توکل ایرانیان به ذات اقدس الله و عدم تردید آنها در تحقق وعده الهی است. این روز بزرگ امسال با طلیعه ماه محرم ، ماه آزادگی و حقیقت و عزت طلبی امام حسین(ع) همزمان شده است. مطمئنا یکی از مهمترین شاخصه های قیام اباعبدالله (ع) عزت طلبی بود و مناسبترین تعبیر برای پیشوای سوم شیعیان«حسین عزیز» است. امام حسین (ع) با شعار «هیهات منا الذلّة» پا در صحرای کربلا گذاشت و برای نجات حقیقت در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را به میدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینه ای سنگین، به ابلاغ حقیقت پرداخت. امام آمد تا ثابت کند «موت فى عزّ خیرٌ من حیاة فى ذلّ»مرگ در راه کسب عزّت حقیقى را بر زندگانى ذلّت بارى که در راه کسب عزّت دروغین سپرى مى‏شود، برتر است. اباعبدالله در برابر استکبار مادی که خانه‌ای سست تر از عنکبوت دارد ایستاد و گفت:«و انا اولى من قام بنصرة دین الله و اعزاز شرعه و الجهاد فى سبیله لتکون کلمة الله هى العلیا» و من برترین کسى هستم که در راه یارى دین خدا و عزیز کردن‏دین او (پس از آنکه این حاکمان آن را ذلیل کردند) و جهاد در راه او به پا خواستم تا کلمة الله در همان مرتبه بلند خود قرار گیرد. انقلاب اسلامی ایران که تداوم راه کربلا و عاشورای امام حسین (ع) است نیز به وجود آمد تا ملت ایران را عزیز کند.یکی از اهداف مهم حکومت اسلامی از منظر امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی ملت ایران تامین استقلال کشور و ایجاد نظامی است که سیاستگذاری ها و تصمیم گیری‌ها در آن بر اساس اسلام و اراده ملت مسلمان صورت پذیرد. یکی از اهداف استقلال تأمین عزت ملی است. عزّت در لغت یعنی شکست‏ناپذیری و حالتی که مانع مغلوب شدن انسان می‏شود. از آنجا که سرچشمه عزت ذات اقدس باری تعالی است از منظر امام خمینی(ره) تسلیم و توحید عزت آفرین و گرایش به غیر خداوند ذلت بار و نکبت آفرین است. به نظر امام خمینی(ره) انسان و جامعه همواره بر سر دو راهی عزت و ذلت قرار داشته و در این امتحان و ابتلا باید انتخاب کند و تصمیم بگیرد که یا عزت را در بستری از شدائد و مصیبت ها خواستار باشد و یا ذلت را برگزیند که فارغ از سختی ها است.
امام خمینی (ره) می‏دانست که اگر ما به اسلام متمسک شویم هم عزت دنیا و هم رفاه مادی، هم قدرت سیاسی،هم آسایش و هم امنیت عمومی برای مردم پدید خواهد آمد؛ لذا امام اسلامیت را به معنای حقیقی‏کلمه در بافت نظام اسلامی و این بنای مستحکم و شاخص گذاشت.(مقام معظم رهبری،14/3/1380)‏ امام خمینی(ره) سمبل و نماد عزت ملی بود و بدون کوچکترین احساس حقارت، در برابر هجوم گردنکشان سیاسی جهان استوار ایستاد. «اتکا، افتخار و اعتزاز امام به اسلام ناب» رمز پایداری و استقامت ایشان بود.
امام خمینی(ره)، بی اعتنا به اصطلاحات و مفاهیم روشنفکری شرق و غرب، اسلام ناب را به صراحت بیان و به آن اعتزاز و ابتناء می نمود و همین مهم باعث شده بود که ایشان به عنوان سمبل عزت ملی در داخل ایران و در بین مسلمانان جهان مطرح شود. مهمترین ویژگی 13 آبان توکل بر قدرت الهی و ایستادگی همراه با بصیرت در راه مبارزه و عزت خواهی ملت ایران است. امام راحل در سیزدهم آبان سال 1343، به دلیل اعتراض به حق مصونیت آمریکاییها در ایران، و ایستادگی در مقابل آن، به وسیله مزدوران آمریکا ، غریبانه تبعید شدند اما پانزده سال بعد، در سیزدهم آبان سال 58، فرزندان امام که همان جوانان انقلابی دانشجو بودند، با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، آمریکا را از ایران تبعید کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، وقوع این رویداد به ظاهر محال و نشدنی را نتیجه توکل امام خمینی (ره) به قدرت خداوند و استقامت در غربت تبعید، دانستند و خاطرنشان کردند: امام بزرگوار (ره) هیچگاه ناامید و خسته نشدند و با بیدار کردن مردم و ایجاد احساس استقلال، آرمانخواهی و مجاهدت در آنان، مردم را به تدریج وارد صحنه کردند و زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شدند. 13 آبان امسال با ماه محرم عجین شده است تا صدای هیهات من الذله ملت ایران با حماسه عاشورا پیوند بخورد و به دنیا نشان دهد که ایران و ایرانی در برابر فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی حاضر نیست عزت و سربلندی خود را زیر پا بگذارد و ذلت بپذیرد. «مرگ بر آمریکا»ی ملت ایران تداوم همان هیهات من الذله امام حسین (ع) در دشت کربلاست. تجربه بیش از نیم قرن خصومت آمریکایی ها با ملت ایران و تحلیل گران منصف دنیا نشان داده است که راه غلبه بر مشکلات و سختی ها همین عزت طلبی و سر فرو نیاوردن در برابر زیاده خواهی‌های ایالات متحده است. چندی پیش «جرج فریدمن» مسئول موسسه راهبردی استراتفور طی اعترافی جالب در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: «مشکل ما با ایران، برنامه هسته ای این کشور نیست، مسئله آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون رابطه با آمریکا، بلکه در حال ستیز و درگیری با آمریکا می توان قدرت اول منطقه در هر دو عرصه نظامی و تکنولوژیک بود. همین تصویر از ایران است که آن را به الگو تبدیل کرده و تحولات منطقه خاورمیانه را در پی داشته است.» امسال در دستگاه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) سلسله جلیله روحانیت، وعاظ، خطبا و مداحان رسالت خطیری بر دوش دارند و اینک نوبت آزمون عزیزترین عزیزان ولی امر زمان در صیانت از روحیه عزت طلبی ملت ایران است.


منبع آدینه تهران، صالح اسکندری
Share/Save/Bookmark