توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64196
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۷
نگاهی به دلایل فرازوفرودهای شاخص بورس در سال 99؛
روزگار سرسبز بورس
سال 99 تجربه جدید و غافلگیرانه‌ای در ورود سرمایه‌گذاران به بازار بورس بود چراکه حجم بالایی از نقدینگی به بازار سرمایه وارد شد و این امیدواری را ایجاد کرد که ورود بالای سرمایه‌گذاران نقش پشتیبان را برای جلوگیری از افت ارزش در بازار بورس ایفا کند.
روزگار سرسبز بورس
به گزارش خط نیوز؛ سال ۹۹ تجربه جدید و غافلگیرانه‌ای در ورود سرمایه‌گذاران به بازار بورس بود چراکه حجم بالایی از نقدینگی به بازار سرمایه وارد شد و این امیدواری را ایجاد کرد که ورود بالای سرمایه‌گذاران نقش پشتیبان را برای جلوگیری از افت ارزش در بازار بورس ایفا کند. ضمن اینکه دولت هم بر خلاف سیاست‌های قبلی خود، از بورس حمایت می‌کند و شرکت‌های بزرگی را به آن وارد کرد تا از طریق آن‌ها سودهای کلانی را از بورس به دست آورد. قرار گرفتن این مؤلفه‌ها در پازل پیش‌بینی از بازار سهام می‌تواند احتمال ریزش‌های شدید در بازار بورس را کاهش دهد. از سوی دیگر نگاه‌ها به بازار بورس تغییر کرده است. ارزش سهام شرکت‌ها در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده و مبلغ سهام آن‌ها بالا رفته است. اکنون این ورود نقدینگی برای شرکت‌هایی که در حال فعالیت هستند می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل تبدیل شود تا در جهت رونق آن‌ها حرکت کند. به‌طور قطع ریزش‌ها و صعودها هم در بورس اتفاق می‌افتد و این مسئله از اجزای لاینفک بازار سرمایه محسوب می‌شود، اما نکته مهم در این فرآیند اتخاذ تصمیمات سنجیده و به دور از احساسات و هیجانات توسط سرمایه‌گذاران است که با ورود تعداد بالای آن‌ها، بورس ایران بالاترین رشد شاخص سهام خود را تاکنون تجربه کرده است.
در صورتی که با ارائه آموزش، فرهنگ سهامداری سرمایه‌داران تقویت شود، سال ۹۹ پر از اتفاقات مثبت برای بورس پیش‌بینی می‌شود.
همایون دارابی کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره دلایل بالا رفتن شاخص بورس در سال ۹۹ گفت: ما در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با جهش قیمت ارز مواجه شدیم و این موضوع شامل بازار سهام هم شد و ارزش سهام شرکت‌ها با این افزایش نرخ ارز بالا رفت در حالی که بازارهای دیگر از این افزایش جا ماندند. این روند در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز ادامه پیدا کرد تا به امروز که تحولات بازار ارز را شاهد هستیم و مهم‌ترین این تغییرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. بالطبع با حذف این ارز، کالاها افزایش قیمت پیدا کردند و در بازارهای موازی هم قیمت‌ها بالا رفتند.
وی افزود: سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ بهره و پایان رقابت بانک‌ها در سپرده‌گذاری‌ها، باعث شد قیمت پول کاهش پیدا کند و بخشی از سپرده‌ها با کاهش سود به بازار سرمایه وارد شوند. این روندی است که در کشورهای پیشرفته هم وجود دارد و سود بانکی در آن‌ها نزدیک به صفر می باشد به‌طوری که حتی برای نگهداری از پول در بانک هزینه دریافت می‌کنند. اقتصاد ما هم به این سمت در حرکت است تا نقدینگی‌ها را برای ایجاد رونق اقتصادی و جلوگیری از رکود به حرکت وادار کند. به همین علت شاهد حضور سرمایه‌ها در بازار هستیم.
دارابی ادامه داد: خودرو، ارز، طلا و مسکن هم افزایش قیمت داشتند و افزایش سطح تورمی باعث بالا رفتن ارزش سهام شد. از سوی دیگر واردات ۲۵۰۰ قلم کالای خارجی در کشور ممنوع شد و شرکت‌هایی که زیر فشار خردکننده واردات بودند، از آن خارج شدند و فروش محصولات داخلی در بازار تقویت شد.
این کارشناس بازار بورس معتقد است، بازارها در همسان‌سازی با وجود تورم و به میزان نقدینگی که در اختیار دارند، واکنش نشان می‌دهند و به همین علت ما افزایش شاخص سهام را داشته‌ایم. پتانسیل بازار سرمایه ایران بالاست و می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. امیدواریم در سال جاری با تقویت بورس مواجه شویم و دولت با تأسیس شرکت‌های جدید، سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهد تا به بالا رفتن
رشد اقتصادی بینجامد.
دارابی با اشاره به حضور سهام عدالت در بازار بورس بیان کرد: عنایت مقام معظم رهبری در واگذاری سهام عدالت و آزادسازی آن باعث عمق بالای بازار سرمایه شد و ۴۶ میلیون سرمایه‌دار به بورس وارد شدند و این تحول زیادی را در بازار ایجاد کرد، زیرا هیچ وقت چنین مشارکت عظیمی در سرمایه‌گذاری صورت نگرفته بود. وی حضور سرمایه‌گذاران در بورس را عاملی در جهت مشارکت اقتصادی عموم مردم دانست و تصریح کرد: همیشه اقتصاد ما با کمبود سرمایه مواجه بود، اما اکنون این پارادایم در حال تغییر است و مشارکت عمومی در اقتصاد متفاوت شده و وارد فاز جدیدی از مشارکت اقتصادی شده است به همین علت بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی خود و با توجه به مشکلات بانک‌ها در تأمین نیاز آن‌ها، به بازار سرمایه رو آورده‌اند.
دارابی با اشاره به حمایت دولت از بازار سرمایه به‌عنوان مؤلفه‌ای برای رشد شاخص بورس گفت: حمایت دولت از بورس، عامل مهمی برای رشد آن شده و تغییر در پارادایم‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد را ایجاد کرده است.
این کارشناس بازار بورس با اشاره به حضور هیجانی تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: اگر هیجان‌ها در بازار کنترل نشود می‌تواند منجر به تغییر شکل آن شود، بنابراین نمی‌توان تصمیم‌های هیجانی را بی‌تأثیر در وضعیت بازارها قلمداد کرد. طی سه ماه گذشته در بازارهای مالی و بورس آمریکا و اروپا تلاطمات شدیدی به وجود آمد به‌طوری که دولت‌ها مجبور به تزریق نقدینگی شدند.
دارابی به اهمیت ارائه آموزش به سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس تأکید کرد و گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح در بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد. اکنون تعداد زیادی سرمایه‌گذار وارد بازار شده‌اند و دولت باید آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهد تا از اقدامات هیجانی و احساسی جلوگیری به عمل آید. سرمایه‌گذاران تازه‌وارد باید در دراز مدت انتظار سودهی داشته باشند تا این بازار روند معقولی را طی کند نه اینکه بعد از مدت کوتاهی تصمیمات غلطی اتخاذ کنند و به آن آسیب بزنند.
وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران در ماه‌های آینده با این واقعیت مواجه می‌شوند که نحوه مدیریت بنگاه‌ها در میزان سوددهی آن‌ها اهمیت دارد و پس از گذشت چند ماهی که بازار با روند صعودی و هیجانی حركت کرد و رشد بالایی را تجربه نمود با رشد منطقی روبه‌رو می‌گردد.
دارابی با بیان اینکه حضور طولانی مدت در بازار سرمایه با سوددهی بالا همراه است، افزود: کسانی در بورس موفق هستند که حضور بلندمدتی داشته باشند و تحت تأثیر هیجانات نباشند و احساسی عمل نکنند. نباید ورود هیجانی سرمایه‌گذاران به خروج احساسی منجر گردد.
وی درباره احتمال ریزش‌های شدید در بورس در سال ۹۹ بیان کرد: اکنون مسئله ریزش شدید معقول نیست و این در قیاس با بازارهای دیگر در نظر گرفته می‌شود. اکنون در بازارهای موازی با رکود تورمی روبه‌رو هستیم به‌عنوان نمونه مسکن به‌قدری تورم پیدا کرده که امکان سرمایه‌گذاری در آن پایین آمد و یا قیمت خودرو به‌خصوص در خودروهای خارجی به‌اندازه‌ای بالا رفت که کمتر شخصی می‌تواند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند بنابراین امکان سرمایه‌گذاری در بازار بورس به‌مراتب راحت‌تر خواهد بود.
دارابی یادآور شد: به نفع اقتصاد و اشتغال است که بازار سرمایه از رکود دور بماند و سرمایه‌گذاران پولشان را در راستای رونق تولید بنگاه‌ها در جریان بیندازند. تا زمانی که بازار حرکت معقولی داشته باشد، احتمال ریزش در آن منتفی است. در چنین شرایطی به‌تدریج ما شاهد شکل‌گیری فرهنگ سهام‌داری در کشور خواهیم بود.
رشد شاخص بورس در نیمه دوم سال
سید مصطفی صفاری مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان و کارشناس بورس با تأکید بر اینکه بازار سرمایه همواره رقیب بازار پول بوده است، به «رسالت» گفت: اینکه پس اندازهای مردم به سمت بازار سرمایه یا بازارهای رقیب برود، بستگی به میزان سوددهی آن‌ها دارد. بازار سرمایه شامل، مسکن، طلا، بورس و یا ارز می شود و در صورتی‌که سرمایه مردم با ورود به بورس شامل معافیت مالیاتی شود، به بخش دلالی و واسطه گری
در مسکن و خودرو وارد نخواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه بازار بانک محور کشور تبدیل به بازار سرمایه محور شده است، افزود: انتظار می‌رود در این شرایط کدهای بورسی از ۱۱ میلیون به ۶۰‌میلیون تا پایان سال برسد، زیرا تاکنون بسیاری از افراد با این بازار آشنا شده اند.
صفاری اجرای اصل ۴۴ که تأکید بر خصوصی سازی و کوچک شدن دولت در بخش اقتصادی دارد را یکی از عوامل افزایش نقدینگی در بورس دانست و افزود: با اجرای اصل ۴۴ شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار می شود. با دستور مقام معظم رهبری به دولت بر اجرای این اصل، شرکت های دولتی در قالب ETFها در بورس عرضه شدند تا سهام دولتی به بخش خصوصی عرضه شود.
مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان، عرضه سهام عدالت را در مشارکت مردم در بورس تأثیرگذار دانست و افزود: سهام عدالت، اقتصاد دولتی را تبدیل به اقتصاد مردم نهاد و خصوصی می کند و با واگذاری مدیریت آن به مردم، تحول بزرگی را در بازار باعث می گردد. صفاری، اقبال بخش خصوصی به بازار سرمایه را رو به افزایش عنوان کرد و گفت: در حال حاضر درخواست پذیرش بورس توسط بخش خصوصی زیاد شده است در صورتی‌که در گذشته بیشتر سهام دولتی در بازار عرضه می شد. به همین علت شادابی در بازار ادامه دارد. عمق بازار با افزایش بازیگران آن زیاد می شود و کدهای معاملاتی اشخاص در بورس بالا می رود و نتیجه آن برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود، زیرا از بانک محوری به سرمایه محوری و از اقتصاد دولتی به سوی اقتصاد مردمی حرکت می کند.
این کارشناس بورس با اشاره به اینکه روند صعودی شاخص بورس تا پایان سال ادامه خواهد داشت، افزود: زمان تقسیم سود مجامع شرکت ها در خرداد و تیر است و بورس از مرداد تا شهریور در انتظار عملکرد۶ ماهه شرکت هاست به همین علت در نیمه دوم سال انتظار رونق بیشتری را از بورس خواهیم داشت. شاخص فعلی بورس به ۳۰۰/۱ رسیده است که به طور قطع رشد بیشتری خواهد داشت، هرچند در صورتی‌که نرخ بهره بانک ها بالا برود و رقابت میان بازار و پول داغ شود، هر اتفاقی در بورسمی تواند رخ بدهد.
روزنامه رسالت
Share/Save/Bookmark