توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27106
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۵
۸ کلید طلایی برای موفقیت در محیط کار
اگر در فاصله زمانی اتمام کار قبلی و یافتن شغل جدید به تبع گزینش وقفه ای رخ داده است در این مدت استراحت کنید حتی اگر برای شما مقدور است همراه خانواده به سفر بروید.

به گزارش خط نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یافتن یک شغل و کسب موفقیت در آن موضوعی است که همه ما با آن در طول زندگی خود مواجه می شویم. موقعیت های کاری که قرار است نه تنها کسب و کار و محلی برای درآمد زایی باشد بلکه می تواند بسیاری از روابط اجتماعی ما را نیز شکل دهد. براین اساس دانستن نکات طلایی در این زمینه می تواند در یافتن شغل مناسب و کسب موفقیت در آن کمک قابل توجهی کند.

مواردی که بهمن ابراهیمی، روان شناس و عضو انجمن روانشناسی ایران در گفت و گو با "حمایت" به آن اشاره می کند. گام نخست برای شروع به کار موفقیت در مصاحبه شغلی است. برای اینکه مدیران یا افرادی که مسئول گزینش هستند نگاه مثبتی به شما و توانایی هایتان داشته باشند باید به چند نکته توجه کنید. شب قبل از انجام مصاحبه از شب زنده داری پرهیزکنید.

به موقع به بستر بروید و استراحت کنید تا با انرژی کافی روز خود را آغاز کنید. لباس مناسبی را از شب قبل حاضر و اتو کنید تا صبح وقت تان صرف پیداکردن پوشش مناسب برای حضور در این جلسه مهم که قرار است آینده شما را تعیین کند، نشود. پیش از رسیدن به محل مصاحبه مباحثی را که امکان دارد درباره آنها صحبت کنید را در ذهن مرور کرده و سلول های خاکستری مغزتان را از برنامه های کار قبلی خود خالی کنید تا دچار تضاد فکری و اشتباه در ارائه برنامه های جدیدتان نشوید.

اگر در فاصله زمانی اتمام کار قبلی و یافتن شغل جدید به تبع گزینش وقفه ای رخ داده است در این مدت استراحت کنید حتی اگر برای شما مقدور است همراه خانواده به سفر بروید. مهمترین نکته در این مرحله حاضر‌شدن به موقع در جلسه است. اینکه نشان دهید فردی مسئولیت پذیر هستید و برای کار و همکاران تان ارزش و احترام قائلید.

گام بعدی در نخستین روز شروع به کار شما کلید می خورد. در این جا نیز مانند قدم اول به ظاهر خود توجه کنید. معیارها و بایدها و نبایدهای مربوط به این مقوله را جدی بگیرید. با این وجود فراموش نکنید که داشتن پوشش مناسب نقش مهمی در ارزیابی شما از سوی همکاران و مدیران واحد مربوطه دارد. به همین دلیل توصیه می شود که در ماه اول بیش از ماه‌های بعدی در نحوه لباس پوشیدن و برخورد خود با اطرافیان دقت کنید. شوخی های بی جا با افراد نکنید و پس از مدتی که ارتباط نزدیکی با آنها برقرار کردید و شناخت شما از یکدیگر کامل شد آنوقت می توانید کمی رفتار خودمانی تری داشته باشید.

به موقع در محل کار خود حاضر شوید. صبح‌ها زودتر از سایر همکاران تان به سرکار بیایید. تا پایان وقت به وظایف محول شده رسیدگی کنید و برای رفتن به خانه چندان عجله ای نداشته باشید. زیرا فردی که دیر به محل کار می آید و زودهنگام نیز آنجا را ترک می کند از نظر مدیر خود فردی قابل اعتماد نیست و علاقه چندانی به انجام دقیق وظایفی که وی محول شده است ندارد. به این نکته نیز به ویژه در چند هفته اول شروع کار خود توجه داشته باشید. حسن دیگری که این رفتار برای شما دارد این است که اگر یک روز برای شما مشکلی پیش بیاید همکاران تان که دیگر با شما دوست شده اند و سابقه ذهنی خوبی هم از همکار خود دارند سعی می کنند به شما کمک کنند.

تلاش کنید تا وارد شبکه اجتماعی در اداره یا شرکتی که در آن کار می کنید شوید. اگر همکاران شما به عنوان مثال برنامه ویژه ای برای مناسبت‌های مختلف مذهبی دارند با جمع همراه شوید و کناره گیری نکنید با این کار احساس غربتی که در بدو ورود دارید نیز به زودی برطرف خواهد شد. یادتان باشد قرار است ساعت زیادی را در طی روز با این افراد طی کنید. علاوه براین می توانید با کمک گرفتن از تجارب و نظرات آنها موفقیت شغلی خود را تا حد زیادی تضمین کنید. به این ترتیب هم از سوابق کاری دیگران و دانش آنها بهره مند خواهید شد و هم در زمان هایی مانند صرف نهار تنها نخواهید ماند.

روال کار در بسیاری از ادارات و شرکت ها به این صورت است که در بدو ورود به افراد کارهای آسان تری سپرده می شود تا فرصت داشته باشند وظایف واگذار شده را مرور و آموزش لازم را در این زمینه ببینند. پس سعی کنید همه موارد را در دفترچه کوچکی که آماده کرده اید بنویسید و در پایان روز مرور کنید تا در ذهن تان نهادینه شود. به این ترتیب می توانید خود را برای انجام کار بیشتر و مطلوب تر آماده کنید.

دل به کار بدهید و در هنگام رسیدگی به مسئولیت های خود ذهن تان را از سایر موارد خالی کنید. اگر بتوانید در زمان کوتاه تری از آنچه که مدیر یا مسئول شما توقع داشته بر کارها تسلط یابید این امر می تواند نخستین سکوی پرش برای پیشرفت و ارتقای شغلی شما باشد. زیرا با این کار با زبان بی زبانی اعلام کرده اید که توانایی و استعداد تقبل مسئولیت های جدید و گرفتن ترفیع شغلی را دارید. هر چه این زمان کوتاه تر از انتظار روسای شما باشد، تاثیر بیشتری روی این افراد خواهد داشت. برای اینکه بتوانید موفقیت چشمگیرتری کسب کنید، پیشنهاد می کنم در انجام برخی کارها خود پیش قدم شوید، البته زمانی براین کار اصرار داشته باشید که مهارت کافی را در این زمینه کسب کرده و بتوانید آنگونه که باید در کنار وظایف خود به این امور نیز رسیدگی کند.

اگر قرار است پروژه ای را پیشنهاد دهید کمک گرفتن از همکاران باسابقه را فراموش نکنید زیرا با این کار هم احترام این افراد را رعایت کرده اید و هم می توانید از تجارب آنها بهره مند شوید. به افراد با سابقه احترام بگذارید. اگر اطلاعات شما به روز تر از آنها است این موضوع را با لحن تند یا برای تخریب آنها بیان نکنید و سعی کنید به آرامی و با تاکید بر اینکه تجارب ارزنده آنها موجب شده تا دانش و مهارت کافی در زمینه حرفه خود را کسب کنید آنها را بیان کنید. توجه داشته باشید که همواره در محیط کار نگاه افراد به اشخاص با سابقه مثبت و همراه با احترام است، بنابراین بروز هرگونه رفتار ناشایست از سوی شما فقط موجب می شود تا در نگاه دیگران فردی خودخواه و بی توجه به موی سفید پیشکسوت ها جلوه کنید. چنین نگاهی به تدریج شما را در جمع منزوی خواهد کرد.

با مدیر خود صادق باشید. با رفتار و کارهایی که انجام می دهید به وی بگویید که تمام تلاش خود را برای پیشرفت کار و دسترسی به اهداف مجموعه مورد نظر خواهید کرد. این امر
می تواند یک رابطه دوستانه و مثبت برای شما به همراه داشته باشد.

علاه براین می توانید اعتماد و اطمینان وی را به خود جلب کنید. فراموش نکنید که دلیل انتخاب شما این بوده که در ارزیابی های صورت گرفته از میان افرادی که درخواست جایگاه شغلی را داشته اند که اکنون شما در آن قرار دارید، توانسته اید عنوان مناسب ترین فرد را به خود اختصاص دهید. پس در این زمینه از هیچ اقدامی فروگذار نکنید. افرادی که در هنگام کار با ترفندهایی از زیر بار مسئولیت های محول شده به خود فرار می کنند، اگر چه در مدت کوتاهی شاید موفق باشند اما در دراز مدت رفتار پایگاه و جایگاه خود را از دست می دهند. به خاطر داشته باشید که هر بخشی که اکنون در آن مشغول به کار شده اید، بخشی از رزومه کاری شما است و موفق بودن در آن می تواند به شما برای یافتن شغل مناسب‌تر یاری رساند.
Share/Save/Bookmark