توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 28556
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
تاکید رئیس قضا در برخورد با فساد؛
آملی لاریجانی: فساد تحمیلی از مسوولان را تحمل نمی کنیم
رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی با فساد از سوی هر چهره و مسئولی برخورد کرده و اجازه نمی دهد اگر مسئولی مرتکب فساد شد، از دستگاه قضایی بگریزد.
آملی لاریجانی: فساد تحمیلی از مسوولان را تحمل نمی کنیم
 رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی با فساد از سوی هر چهره و مسئولی برخورد کرده و اجازه نمی دهد اگر مسئولی مرتکب فساد شد، از دستگاه قضایی بگریزد.

به گزارش خط نیوز , آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تودیع مسئولان قضایی اظهارداشت: از مقام معظم رهبری به خاطر اینکه توفیق خدمت رسانی بیشتر برای مردم را برای بنده و همکارانم فراهم کردند تشکر می کنم و تلاش می کنیم پاسخی شایسته به اعتماد ایشان داشته باشیم.

وی افزود: ایشان در حکمی که صادر کردند و در جلسه اول تیر ماه امسال با مسئولان عالی قضایی روسای دادگستری ها و دادستان ها مطالبی را گوشزد کردند که سرلوحه کار دستگاه قضایی قرار می گیرد. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مقام معظم رهبری به مواردی اشاره کردند که در قانون اساسی و یا مقدمه ای از اهداف دستگاه قضایی به آنها اشاره شده و در حکمشان به تحقق اصول قانون اساسی تاکید کردند.

وی خاطر نشان کرد: ۶ مورد از مواردی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند مورد تاکید هستند. یکی از این موارد دسترسی آسان همگان به عدالت است. درباره عدالت و حقیقتش بحث های فراوانی وجود دارد و فیلسوفان زیادی در فلسفه سیاسی و حقوقی در ماهیت حق و عدالت بحث هایی داشته اند. تساوی در مقابل قانون، رفتار یکسان با آحاد مردم و مجازات هرکسی که مرتکب جرم شده در هر مقامی باعث می شود مردم حقیقت عدالت را دریابند.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: مسیر عدالت دشوار است و این دشواری به خاطر مخالفت ها و هوای نفس هم در بعد جامعه و هم دستگاه قضایی است. بحثی که وجود دارد این است که آیا غایت قضاوت عدالت است یا فصل خصومت. مهم این است که بین این دو فرق چندانی هست یا نه. مقوله عدالت مهم و اساسی است همانطور که در قانون اساسی و شرع به آن اشاره شده است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: باید تلاش کنیم دسترسی به عدالت آسان باشد. نباید مردم فکر کنند فاصله رسیدن به عدالت آنقدر است که نمی ارزد برای آن تلاش کنند. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به موارد دیگر مورد تاکید مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین تامین سلامت قوه قضاییه مبارزه با فساد ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از جرم از دیگر موارد مورد تاکید رهبری است. مبارزه با فساد موضوع مهمی است و این بند فراتر از فساد در قوه قضاییه است زیرا پیش از آن بحث سلامت قوه قضاییه مطرح شده و در این مورد تاکید بر مبارزه با فساد در سطح جامعه و دستگاه ها است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه اول تیرماه به موضوع جانشین پروری اشاره کردند اینکه باید مدیران خوب و کارآمد تربیت کنیم موضوع مهمی است اما چنانکه باید تاکنون این کار انجام نشده است. این بدان معنا نیست که استعدادی وجود ندارد بلکه باید مکانیزمی برای شناسایی استعدادها وجود داشته باشد و امیدواریم با همفکری همه مسئولان بتوانیم طرح روشنی برای تربیت مدیر فراهم کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: کمیته ای برای بررسی تاکیدات مقام معظم رهبری و راهکارهای اجرایی آن تشکیل شده است. موضوع دیگر در قوه قضاییه بحث برنامه محوری است تا بتوانیم راه روشنی برای قوه قضاییه در پنج سال آینده ترسیم کنیم.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: این اهداف به نظر من بر یک نکته تمرکز دارد و آن توسعه نیروی انسانی در قوه قضاییه است. همواره تاکید کردم به اندازه کافی نیروی انسانی کارآمد نداشتیم و این باعث می شود فشار زیادی بر قضات وارد شود. به نظر من کار قضایی کار فنی - اجتهادی است که اینها نیاز به فرصت دارد و شعبات باید از انباشت پرونده ها رها شوند.

وی ادامه داد: در این پنج سال مسیر خوبی برای جذب قاضی و آموزشهای قبل و بعد از خدمت فراهم شده و این مسیر را ادامه می دهیم تا به اندازه کافی قاضی و کارمند داشته باشیم. آیت الله آملی لاریجانی به برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد تاکید رهبری و توقع مردم از دستگاه قضایی است با فساد باید در هرکجا و از سوی هر چهره و مسئولی رخ می دهد برخورد شود نباید به فساد فرد ضعیف رسیدگی کنیم و اگر فرد مسئولی دچار فساد شد، از دستگاه قضایی بگریزد. دستگاه قضایی، فساد از سوی هر مسئول و مدیری را تحمل نمی کند.
Share/Save/Bookmark