توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62936
شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۷
استاندار کرمانشاه:
موانع حضور سرمایه‌گذاران در مرز باید برداشته شود
استاندار کرمانشاه بااشاره به اهمیت حضور سرمایه‌گذاران در نقاط مرزی استان گفت: ارگان‌های مربوطه موانع حضور سرمایه‌گذاران در مرزها را هرچه سریع‌تر بردارند.
موانع حضور سرمایه‌گذاران در مرز باید برداشته شود
«هوشنگ بازوند» روز شنبه در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: تا ۱۰ روز آینده ساز و کار مورد نیاز برای صادرات اقلام کشاورزی در مرزها انجام شود تا شاهد متضرر شدن تجار نباشیم.

وی افزود: صادرات ما با کشور عراق چندان هماهنگ نیست و کالاها براساس نیاز این کشور صادر نمی شود؛ اتاق بازرگانی باید در این زمینه به صورت جدی وارد شود و هماهنگی لازم‌ را ایجاد کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به استقبال سرمایه گذاران برای حضور در مرز گفت: سرمایه گذاران بسیاری برای حضور در مرز به ویژه برای ایجاد سردخانه اعلام آمادگی کرده‌اند اما چون سازمان همیاری شهرداری تاکنون طرح جامع خود را تکمیل نکرده است، نمی توانند طرح های خود را اجرایی کنند.

بازوند با تاکید بر اینکه نباید با دردسرسازی سرمایه گذاران را منصرف و فرصت سوزی کنیم، گفت: ارگان های مربوطه موانع حضور سرمایه گذاران در مرزها را هرچه سریع تر بردارند.

وی نسبت به پیشرفت اجرای طرح جامع ساماندهی پایانه مرزی پرویزخان اعتراض کرد و گفت: تاخیر و بهانه گیری پیمانکار برای اجرای پروژه به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

استاندار کرمانشاه افزود: برنامه زمان بندی ساماندهی پرویزخان تا هفته آینده مشخص شود تا بتوانیم برای این مرز بهتر تصمیم بگیریم.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

از ابتدای امسال تا پایان آذرماه از مرزهای خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین ۲ میلیارد و ۷۷۹ میلیون و ۹۲۹ هزار دلار کالا به عراق صادر شده است.

حمایت از چینی‌ها

بازوند در بخش دیگری از این نشست به حضور سرمایه گذاران چینی در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با توجه به تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی و بانک مرکزی این سرمایه گذاران یک شرکت بسیار قدرتمند و فرصتی استثنایی برای کرمانشاه است.

وی تاکید کرد: همه مدیران استان موظف هستند که از سرمایه گذاران خارجی که سازمان سرمایه گذاری های خارجی و بانک مرکزی آنان را تایید می کنند، حمایت کنند.

ابتدای آذر ماه امسال تمایل این شرکت چینی برای حضور و سرمایه گذاری در استان کرمانشاه با حضور نمایندگان آن رسما اعلام و قرار شد که به زودی روند ساخت کارخانه موردنظر آغاز شود.

کارخانه تولید کاشی و سرامیک «شرکت زاگرس ستون آسیا» قرار است با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورو در شهرک صنعتی زاگرس ایجاد شود.

براساس آنچه تاکنون اعلام شده است، این شرکت چینی با دید صادرات کارخانه خود را در کرمانشاه ایجاد خواهد کرد و ۸۰ درصد محصولات خود را به خارج از ایران صادر می کند.

براساس تعهدی که این شرکت چینی به مدیران استان داده است، پس از راه اندازی تنها صد نفر نیروی متخصص خود را از کشور چین به کرمانشاه خواهد آورد و برای یک هزار و ۴۰۰ نفر از مردم بومی نیز اشتغالزایی می‌کند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در تابستان امسال ۱۴.۴ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.

گفته می شود بیش از ۱۵۰ هزار نفر بیکار هم اکنون در استان کرمانشاه وجود دارد که هر سال هفت هزار و ۵۰۰ نفر به آنها اضافه می شود.

اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.
Share/Save/Bookmark