توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58535
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
یونسی چگونه سبد روحانی را از آرای اهل سنت پر کرد؟
مردم کرد، بلوچ و پیروان اقوام و مذاهب، بیشترین رأی را به ایشان دادند. به تعبیری، پیروزی قاطع آقای روحانی، مرهون همین مسئله بود. من چهار سال با آنها در ارتباط بودم، سخنانشان و درددل‌هایشان را می‌شنیدم و از آنها نمایندگی می‌کردم
یونسی چگونه سبد روحانی را از آرای اهل سنت پر کرد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در گفتگو با روزنامه شرق گفته است: «در ستاد انتخابات آقای دکتر روحانی هم مسئولیت صحبت با اقوام مختلف ایرانی را بر عهده گرفتم. البته آن زمان، مشکلات و موانعی وجود داشت اما چون از من شناخت مثبتی داشتند -کردها، بلوچ‌ها، اقلیت‌های دینی و فرقه‌ها- بلافاصله استقبال کردند. زمانی که مسئولیت وزارت اطلاعات را برعهده داشتم، بسیاری از مشکلات آنها را حل کردیم و این باور در آنها ایجاد شد که ما آنها را قبول داریم؛ این امر خیلی مهم است. پس از انتخابات نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها، آقای روحانی این مسئولیت را به بنده سپردند و فکر می‌کنم در وظیفه‌ای که بر عهده دارم و کاری که باید انجام می‌دادم، موفق بوده‌ام. برای بررسی این موفقیت، کافی ا‌ست از نخبگان اقلیت‌ها نظرسنجی داشته باشید، ممکن است انتقاداتی به نهادهای دیگر داشته باشند اما نسبت به این بخش و کارکرد آن نظر مثبتی دارند. در انتخابات دور دوم کاندیداتوری آقای روحانی نیز مسئله به بهترین شکل نمود یافت، به‌طوری‌که مردم کرد، بلوچ و پیروان اقوام و مذاهب، بیشترین رأی را به ایشان دادند. به تعبیری، پیروزی قاطع آقای روحانی، مرهون همین مسئله بود. من چهار سال با آنها در ارتباط بودم، سخنانشان و درددل‌هایشان را می‌شنیدم و از آنها نمایندگی می‌کردم».

به گزارش جهان نيوز، اگر بخواهیم این اظهارات یونسی را با دید مثبت بنگریم و علی رغم اعتراف خود یونسی، از این موضوع سرمایه گذاری انتخاباتی دولت تدبیر را برداشت نکنیم، اما صحبت های عجیب روحانی در مناظرات انتخاباتی سال 96 هم موجود است که می توان آن اظهارات را یک حرکت سهوی و یا شاید عامدانه برای تحریک گسل های قومی و عقیدتی به نیت کسب رای تلقی کرد. روحانی در بخشی از مناظره دوم گفت: «زمانی که یک فرماندار خانم از اهل سنت را در جایی منصوب می کنیم از دو طرف مورد حمله قرار می گیریم از یک طرف اینکه چرا یک خانم مدیر شده و از سوی دیگر چرا یک نفر از اهل سنت مدیریت بالا را به دست آورده است. » شاید بتوان بیانات رهبرانقلاب در همان ایام در دانشکده افسری امام حسین(ع) را در پاسخ به این مواضع خطرناک روحانی تلقی نمود. رهبر انقلاب گفتند: «نکته‌ سوم امنیت ملی و آرامش ملی است؛ سعی کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به‌خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.»
Share/Save/Bookmark