توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30445
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۱
داستاني كه تا ديشب محرمانه بود
برنامه پایش یکشنبه شب ۲۷ مهر ماه به چالش به وجود آمده برای گروه صنایع گیتی پسند و سرمایه گذاران این مجموعه پرداخت.
به گزارش خط نیوز به نقل از رویش نیوز، بخش دوم برنامه پایش یکشنبه شب ۲۷ مهر ماه ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه به روی آنتن شبکه یک سیما رفت که در این برنامه مشکل گیتی پسند با حضور مدیران مجموعه به صورت مفصل بحث و بررسی شد.
در این برنامه، آقایان ناصر جنتی، رییس هیئت مدیره، مصطفي وعیدی مدیرعامل، و مصطفی خضری مشاور حقوقی گروه صنایع گیتی پسند آنچه بر سر گیتی پسند رفته بود را روایت کردند.
در ابتدای این برنامه مرتضی حیدری، مجری برنامه از روایت داستانی در این قسمت از برنامه پایش خبر داد که بر سر بسیاری از صاحبان صنایع آمده است.

وی در این خصوص اظهار داشت: این داستان غم انگیز، مربوط به گروه صنایع گیتی پسند است که مدیرعامل آن دوازدهم شهریور ماه ۹۱ به عنوان کارآفرین نمونه در برنامه پایش حضور یافته بود اما امروز در خدمت این کارآفرین و دیگر مدیران ارشد گیتی پسند خواهیم بود به خاطر بلایی که بر سر این گروه صنعتی آمده و نیاز است که آسیب شناسی گردد.



حیدری افزود: رویه برنامه پایش بر مبنای معرفی راز و رمز موفقیت کارآفرینان است اما امشب قصد داریم به بررسی علل به وجود آمدن بلایی این چنین بر سر همین کارآفرینان نمونه بپردازیم.

وی با بیان اینکه در برخی زمان ها، تحریم های داخلی به مراتب بیشتر از تحریم های خارجی بر صاحبان صنایع فشار آورده است افزود: قوانین و مقررات دست و پاگیر و بی تدبیری مسئولان بلایی بر سر تولیدکنندگان آورده که می‌توانیم به وضوح نمونه آن را در گیتی پسند مشاهده کنیم.

در ابتدای بخش دوم برنامه اقتصادی پایش و پس از پخش چند گزارش خبری، مجری برنامه با معرفی میهمانان از ناصر جنتی خواست صبحت اولیه را شروع کند.

رییس هیات مدیره گروه صنایع گیتی پسند با اشاره به سابقه فعالیت های اقتصادی و تولیدی خود در پیش و پس از انقلاب به ویژه در جنگ تحمیلی، زمینه سازی کرد که چرا بر روی تولید و اشتغال پایدار و مولد پافشاری داشته است.

وی در ابتدا اظهار داشت: بنده هیچ تحصیلات دانشگاهی ندارم اما بالاتر از نیم قرن تجربه در کار و صنعت دارم، در هشت سال دفاع مقدس در لشکر امام حسین کارهای پشتوانه ای انجام دادیم که به محض پایان جنگ ما را به حال خود رها کردند و ما ماندیم و سه شیفت کارگری که حقوق می خواستند، به همین دلیل به کارهای ماشین سازی پرداختیم و این رویه تا ساال ۷۷ ادامه داشت.



وی با بیان این مطلب که بنیان گروه صنایع گیتی پسند در سال ۱۳۷۷ پی ریزی شده، افزود: در بدو فعالیتمان به سراغ تولیدات ساختمانی رفتیم که تولید لوله های تک لایه و ۵ لایه به عنوان نخستین محصولات گیتی پسند توسط این گروه صنعتی روانه بازار شد.

در ادامه برنامه، مدیرعامل گروه به اقدامات انجام شده از ابتدای تاسیس گروه تا زمان پیش از بروز مشکلات پرداخت.

 مهندس مصطفی وعیدی با بیان اینکه شفاف سازی در این موضوع می تواند به راهکاری مناسب منجر شود؛ افزود: انگیزه ایجاد تاسیس گروه صنایع گیتی پسند بر مبنای فرمان امام مبنی بر جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز و خودکفایی بوده است، در حقیقت ایده اولیه تاسیس گروه نیز بر این مبنا بود که وابستگی از نفت را کاهش دهیم و محصولاتی روانه بازار کنیم که با ارزش افزوده بالاتر، به توسعه اقتصادی کشور نیز کمک شایانی کند.

مدیرعامل گروه خاطر نشان ساخت: در سال ۷۲ در نامه ای به رییس جمهور وقت و مسئولان آن زمان اظهار داشتم در طی ده سال آینده، کشور سالانه به یک میلیون شغل جدید نیاز دارد اما متاسفانه به این نامه "به دلایلی مختلفی" توجه چندانی نشد، در نتیجه خود وارد عمل شدیم و گیتی پسند را با شعار اشتغال مولد و پایدار راه اندازی کردیم.

وعیدی به تشکیل مراکز تحقیقاتی در گروه نیز اشاره کرد و افزود: اولین گام برای رسیدن به اهداف بلندمان تاسیس مراکز تحقیقاتی در ۱۳ زمینه از قبیل پلیمر، برق، ساختمان و... بود که نتیجه این تحقیقات راه اندازی ۳۸ واحد تولیدی تا سال ۱۳۹۰ با نزدیک به ۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ هزار اشتغال غیرمستقیم توسط گیتی بود.

وی افزود: طبق برنامه خودمان در سال ۹۱ بایستی ۱۱ واحد تولیدی دیگر راه اندازی و ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی جدید داشته باشیم و سپس ۵۰ هزار نفر اشتغال دیگر با تولید ۱۰ میلیون تن محصول که حتی عمده ماشین آلات مورد نیاز برای رسیدن به برنامه میان مدت گروه نیز خریداری شده بود تا اینکه با یک اشتباه همه آنچه که در نظر داشتیم از دست رفت.

مدیر عامل گروه صنایع گیتی پسند بیان داشت: نقشه راه ما این بود که محصولاتی تولید بکنیم که مواد اولیه در داخل ایران باشد و دوم اینکه نیاز عمومی مردم باشد، اولین نیاز مردم نیز در آن زمان مسکن بود و برای مسکن مردم که محل آسایش آنان بود برنامه های ویژه ای بود.

پس از صحبت های ابتدایی مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند، تصاویری از روزهای خوب گیتی پسند در سال ۹۱ پخش شد و برخی مدیران، کارکنان گیتی پسند، به صفات اخلاقی و بارز مدیران این گروه صنعتی پرداختند.

پس از پخش این تصاویر نوبت به آقای مصطفی خضری مشاور حقوقی گروه رسید تا از منظر حقوقی به بیان آنچه که بر سر گیتی‌پسند در سال ۹۱ آمده پرداخت.

وی با بیان اینکه گیتی پسند از دو منظر برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کرده افزود: کالاهای ایرانی که توسط گیتی پسند تولید می‌شد به خوبی توان رقابت با محصولات خارجی را دارد که این برای همه ایرانی ها مایه غرور است، ضمن اینکه گیتی پسند یک نمونه و شاهد عینی بر ورود مردم به عرصه اقتصادی و تبلور پیوند تولید و مردم بود چیزی که آرزوی نظام، امام(ره) و مقام معظم رهبری بود .

مشاور حقوقی گیتی پسند ادامه داد: البته این یک روی سکه بود، روی دیگر این، یک روایت عجیب و نادری است که گریبانگیر مردم و بخش تولیدی شد، به این روایت باید قصه پر غصه لقب بدهیم که ناشی از یک برخورد غیرمدبرانه و سلیقه‌ای بود، برخوردی که باعث شد مردمی که با عشق و علاقه و با حمایت از تولید ایرانی وارد عرصه اقتصادی شدند امروز به جایی برسند که از کرده خود مبنی بر حمایت از تولید پشیمان شوند و دچار رنج های فراوانی شوند.

خضری درباره علت و چگونگی ورود سرمایه های مردمی به گیتی پسند نیز گفت: از سال ۸۸ محدودیت های بانکی برای بخش تولید برای باز شدن ال سی ایجاد شد که تامین سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی را با مشکل روبرو کرد، از این سال برخی سرمایه های مردمی البته بدون هیچ تبلیغی وارد مجموعه شد که بیشتر این سرمایه ها منتسب به افرادی است که با مجموعه آشنایی کامل داشتند و از خود گیتی‌پسند بودند.این یکی از اتهاماتی است که به گیتی پسند نیز وارد شد که گیتی پسند با تبلیغ از مردم پول گرفته در شرایطی که چنین سخنی حقیقت ندارد و یک ریال تبلیغ برای آوردن پول مردم به گیتی پسند هزینه نشده است.

وی شروع بحران گیتی پسند را نامه بانک مرکزی در ۲۵ مهرماه سال ۹۰ دانست و افزود: در این تاریخ نامه‌ای از سوی بانک مرکزی به بانک ها و موسسات مالی ارسال شد که در این نامه ضمن ایراد اتهاماتی واهی علیه گیتی پسند، این موسسات و بانک ها را از همکاری با این مجموعه منع کردند.در این زمان تمام فعالیت های بانکی گیتی پسند قفل شد و بدون اینکه به ما اعلام کنند متوجه شدیم هیچ فعالیت بانکی نمی توانیم انجام دهیم.

مشاور حقوقی گیتی پسند، ضمن بر شمردن آن اتهامات افزود: بانک مرکزی بدون اینکه فرصت دفاع به گروه صنایع گیتی پسند بدهد، همه فعالیت‌های بانکی گروه را متوقف کرد، کار به جایی رسید که بیمه ها نیز با بانک ها همصدا شدند و از ارائه هرگونه خدمات بیمه ای به گروه خودداری کردند، در حقیقت به گونه ای با گیتی پسند برخورد شد گویی گیتی پسند یک باند مافیایی راه انداخته؛ پس از آن نیز شایعاتی پخش شد که این گروه صنعتی را در سخت‌ترین شرایط موجود قرار داد.

خضری درباره اتهاماتی که بانک مرکزی به گیتی پسند وارد کرد گفت: یکی از اتهامات این بود که گیتی پسند اوراق قرضه فروخته است، این در حالی است که پس از انقلاب به دلیل ابهاماتی که شورای نگهبان به این موضوع داشت هیچ شرکتی حق فروش اوراق قرضه را نداشت، گیتی پسند در قالب یک قرارداد شرعی و قانونی به نام مضاربه، از سرمایه های مردم استفاده کرد و با راه اندازی واقعی شرکت ها و کارخانه های خود اقدام به تولید نمود.

مشاور حقوقی گیتی پسند ادامه داد: دیگر اتهامی که به ما وارد شد بدهی به نظام بانکی است، جالب است که در آن سال هیچ بدهی معوقه ای به نظام بانکی نداشتیم، ضمن اینکه، در این نامه اتهام دیگری عنوان شد مبنی بر ثبت شرکت های کاغذی.در شرایطی که یک بررسی بسیار ساده می توانست ثابت کند گیتی پسند نه بر روی کاغذ بلکه در واقعیت اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی کرده و اشتغالزایی که ایجاد شده خود پاسخ این اتهام ناروا را می داد، هر ماهه گیتی پسند حق بیمه می داد و این قابل استناد است.

وی با بیان این مطلب که در آذرماه سال ۱۳۹۰ شکایتی هم علیه گیتی پسند در دادگاه با اتهام اشتغال به عملیات بانکی مطرح شد افزود: البته بانک مرکزی حق دارد نظارت کاملی بر فعالیت های مالی در کشور داشته باشد، ما نیز چنین حقی را برای بانک مرکزی قائل هستیم اما طبق همین قانون، گیتی پسند کار بانکی نمی کرد و بعدها نیز این موضوع اثبات و گیتی پسند نیز در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ و پس از ۱۳ ماه از این اتهامات تبرئه شد.

مشاور حقوقی گیتی پسند بیان داشت: اما سوالی که اینجا باید پرسید این است که چه کسی پاسخگوی دو هزار اشتغال از بین رفته و بلایی که بر سر سرمایه گذاران این گروه آمده باید باشد؟ آیا امروز مسئولان وقت بانک مرکزی حاضر هستند پاسخگوی بی تدبیری خود باشند؟چه کسی جواب آن هایی که می توانستند به این مجموعه اضافه شوند و سلب موقعیت کاری شد چه کسی می دهد؟خب ما تبرئه شدیم اما این همه تبعات را برای ما باقی گذاشتند.

وی افزود: البته نزدیک به دو سال بعد از این اتفاقات، بانک مرکزی نامه ای ابلاغ کرده به بانک ها که گیتی پسند تبرئه شده و بانک ها می توانند با این گروه همکاری کنند، البته دکتر سیف رییس بانک مرکزی هم حمایت کردند.

در ادامه برنامه پایش، گزارشی از نارضایتی مردم و سرمایه گذاران به علت بازپرداخت نشدن سرمایه های مردمی از سوی گیتی‌پسند مطرح شد که حیدری مجری برنامه از ناصر جنتی خواست پاسخی برای این ناراحتی مردم و سرمایه‌گذاران داشته باشد.
رییس هیئت مدیره گروه با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده اظهار داشت: این نامه که از سوی یکی از دستگاه ها به بانک مرکزی داده شد، و اتهاماتی چون ثبت ۳۴ شرکت صوری و فروش اوراق قرضه را مطرح کردند باعث شد چنین اتفاقی رخ دهد، آیا بانک مرکزی نباید صحت و سقم این اتهامات را بررسی می کرد؟ متاسفانه نمی خواهند همکاری کنند و با یک نامه این بلا را آوردند.

وی ادامه داد: بنده نیز ناراحت و نگران این سرمایه گذاران هستم و حق دارند این چنین ناراحت و عصبانی باشند، اما آیا نمی شد بهتر از این عمل کرد؟ گیتی پسند با ایده ای ابتکاری مردم را وارد تولید کرد اما در مقابل همکاری نکردند، بعد هم هیچگونه همکاری نکردند و ۱۷۰ میلیارد تومان وام مصوب از صندوق توسعه ملی را نیز به گیتی پسند پرداخت نکردند.
جنتی افزود: اگر از همان ابتدا به ما اعلام می کردند که به گیتی پسند کمک نمی کنیم، خودمان دست به کار می شدیم، حتی تا روز آخری که دولت قبل بر سر کار بود وام مصوب را به ما ندادند.

حیدری مجری‌-کارشناس برنامه پایش در این لحظه از مدیران گیتی پسند پرسید که آیا نمی توانستید از مسئولان بانک مرکزی شکایت کنید که پاسخ این سوال را مهندس وعیدی مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند داد.

وی گفت: ما از بانک مرکزی شکایت هم کردیم اما در نهایت به صراحت به ما اعلام کردند دنبال این پرونده نرویم چراکه دستمان به جایی بند نخواهد بود.

مشاور حقوقی گیتی پسند نیز گفت: مسئولان بدانند با یک نامه و مصاحبه با سرنوشت صدها نفر کارگر و هزاران فر سرمایه گذار می شود بازی کرد، حالا اگر ما هم شکایت می کردیم دردی را دوا می کرد؟ما شکایتمان را امروز در معرض افکار عمومی قرار دادیم، امیدواریم مسئولان جدید بانک مرکزی بیایند به کمک تولید و مردم، امروز آمدیم که از حق مردم دفاع کنیم و بگوییم ما نیز کنار مردم هستیم.

این گروه طی سال های ۸۴ تا ۹۰ در قالب قراردادهای شرعی و قانونی در حدود ۳۳۰ میلیارد تومان به سرمایه گذاران سود پرداخت کرد و طی سال های ۸۵ تا ۹۳ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران پرداخت کرد، سوالی که باید پرسید این است که آیا چنین اقداماتی توسط دولت وقت باید با تنبیه روبرو می شد یا تشویق؟

در ادامه برنامه آقای حسینعلی حاجی نماینده مردم شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شواری اسلامی به روی خط ارتباطی برنامه آمده و با بیان اینکه وی در زمان آغاز بحران مسئولیت کنونی را بر عهده نداشته است، افزود: متاسفانه صدا و سیمای مرکز اصفهان برخلاف برنامه پایش، به هیچ عنوان صدای مردم را به گوش مسئولان نمی رساند، درباره این موضوع نیز این صدا و سیمای اصفهان هیچگاه به آن نپرداخته که جای تاسف دارد.

وی افزود: پس از این بحران به وجود آمده بنده به همراه مدیران گروه صنایع گیتی پسند بارها با وزرا و معاونان وزاری دولت قبلی و فعلی به بررسی این مشکل پرداختیم اما هرچه به جلو رفتیم عزم کمتری برای حل مشکل مشاهده کردیم.

نماینده مردم شاهین شهر، برخوار و میمه تصریح کرد: حتی در یک جلسه ای که با حضور یکی از روسای بانک مرکزی داشتیم، ایشان عنوان کردند که چرا گیتی پسند به سمت تولید پیش رفت که دقیقا بر خلاف جملات حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری است، این جمله که چرا گیتی پسند رو به تولید آورد دقیقا در تضاد با شعار ما می توانیم است و جای ناراحتی دارد.

آقای حاجی در پاسخ به سوال جالب مجری برنامه پایش مبنی بر اینکه اگر رییس جمهور آمریکا می خواست گیتی پسند را تحریم کند آیا می توانست اینچنین و به سبک مدیران مملکت خودمان انجام دهد، گفت: کاری که مسئولان استان اصفهان و مدیران ارشد بانک مرکزی انجام دادند را اوباما قطعا نمی توانست انجام دهد و این جای شگفتی دارد.

وی با بیان اینکه به صورت ویژه پیگیر حل مشکل گیتی پسند است افزود: در صورتیکه دولت و بانک مرکزی با گیتی پسند همراهی کند و ظرفیت فعلی تولید با ارائه تسهیلات به دو برابر برسد، یقینا بخشی از این مشکلات کاسته می شود و دوباره چرخ صنعت و تولید خواهد چرخید.

مهندس فولادگر نماینده مردم اصفهان و رییس کمیسیون تولید ملی مجلس نیز دیگر میهمان تلفنی برنامه بود.

وی در ابتدا با اشاره به این مطلب که نسبت به مدیران و گروه صنایع گیتی پسند آشنایی ویژه ای دارد افزود: گیتی پسند از جمله مجموعه های موفق در استان بوده که در حوزه های مهمی چون زنجیره تولید و مبحث کاهش مصرف انرژی دستاوردهای بزرگی داشته است، اما این مجموعه برای گسترش فعالیت خود و کمبود سرمایه در گردش از سرمایه های مردمی استفاده کرد که با اشتباهی نابخشودنی از سوی بانک مرکزی، به حال و روز فعلی افتاد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از همان بدو مشکل، رایزنی های خودمان را انجام دادیم اما در مسئولان این نگرانی به وجود آمده بود که گیتی پسند نیز به سرنوشت موسسات مالی مشکل دار در اصفهان بدل خواهد شد اما متاسفانه بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی و قانونی، نامه ای را بانک مرکزی منتشر کرد که به عقیده من هم این نامه آغازگر بحران به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه گروه صنایع گیتی پسند موظف به پرداخت تعهدات خود به سرمایه گذاران است افزود: از مردم می خواهیم صبوری بیشتری به خرج بدهند و با ساز و کاری که اتخاذ می شود؛ هم زودتر چرخ گیتی پسند بچرخد و هم مدیران مجموعه سرمایه های مردمی را بازپس دهند که امیدواریم به زودی نیز چنین شود.

در پایان این برنامه مدیرعامل گروه صنایع گیتی پسند در پاسخ به مجری برنامه پایش در خصوص راهکار حل مسئله گفت: تسهیلات درخواستی مصوب شده و گروه پیرو درخواست وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت از هیات دولت منتظر مصوبه دولت در این خصوص برای رفع موانع می باشد.

برنامه پایش در ساعت ۲ بامداد دوشنبه ۲۸ مرداد ماه به پایان رسید اما همچنان مشکل گیتی پسند باقی است و امید است این برنامه توانسته باشد بخشی از حقایق موجود که بر گیتی پسند روا شد را بیان و به گوش مسئولان رسانده باشد.




Share/Save/Bookmark