توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62143
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۵
پای درد دل‌های یک نخبه/سنگ‌اندازی ممنوع
پای درد دل‌های یک نخبه/سنگ‌اندازی ممنوع
جوان نخبه و ایده‌پرداز ۲۱ ساله قزوینی که دل پری از عرصه فعالیت استارت‌آپ‌ها در سطح استان قزوین دارد، گفت: در حوزه استفاده از ابزار تکنولوژی در استان قزوین باید یک آه بلند و نفس عمیق از سر خستگی به‌واسطه فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک در اکوسیستم کارآفرینی و استارت آپی قزوین کشید چون با وجود سن کمی که دارم اما در مدت پنج سالی که به‌صورت پیوسته برای فعالیت در این زیست‌بوم سنتی گذرانده‌ام موهای سرم سفید شده است!

به گزارش ایسنا، میلاد محمدی دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور مرکز قزوین و دبیر کانون نخبگان این دانشگاه، یک ایده‌پرداز در حوزه کسب‌وکارهای خرد و نیمه کلان و انرژی پاک به شمار می‌رود و محصولی نیز در دست ثبت اختراع، طراحی کرده است.

وی از ۱۸ سالگی به‌صورت جدی در حوزه تجارت و خدمات الکترونیک، منتورینگ و مشاوره به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا فعالیت‌هایی داشته و استارت آپی نیز در این راستا راه‌اندازی کرده و در حال حاضر مدیر و مشاور مارکتینگ چندین مجموعه بزرگ تجاری تفریحی و خدماتی و بازرگانی در استان است.

با این نخبه جوان ۲۱ ساله قزوینی به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر با دغدغه‌ها و محورهای فعالیت وی آشنا شویم.

وی تفاوت یک جوان نخبه و فعال با باقی جوانان را چنین دانست: به‌واسطه تحقیق توسعه‌ای که در این حوزه داشته‌ام می‌توان تفاوت عمده نخبگان و جوان‌های عادی را در «تلاش هدفمند» خلاصه کرد. تفاوت مهم دیگر آن‌ها زاویه دیدی است که این قشر نسبت به دنیای اطراف دارند چرا که مسائل را با ذره‌بینی مورد توجه قرار می‌دهند تا تفاوت‌های آن را پیدا کنند که به آن می‌گویم «نگاه نوآورانه».

وی ادامه داد: برای حمایت از نخبگان، ایده پردازان و مخترعان جوان و دلگرم کردن آن‌ها برای توفیقات بیشتر باید گفت به‌واقع هیچ اقدامی برای این دسته از جوانان کافی نیست چرا که به‌واسطه پتانسیل و گنجایش نخبگان سرزمینم می‌دانم توان آن‌ها بسیار زیاد است و هر چه بیشتر در آن سرمایه‌گذاری شود این ظرفیت بیشتر خواهد شد.

محمدی در معرفی ایده جدید خود برای توسعه کارآفرینی در کشور اعلام کرد: بیکاری جوانان پس از تحصیل موضوعی است که چندین سال متوالی فکر من را به خودش درگیر کرده و بیشتر تمرکزم را بر این مسئله قرار داده‌ام و در حال حاضر راهکاری را پیدا کرده و به دنبال توسعه آن هستم.

وی افزود: نام طرح خود را «جزیره کارآفرینی» قرار داده‌ام که در حال حاضر پرزنت اولیه آن در سطح استان قزوین برای مسئولان مربوطه انجام شده و پیگیر پرزنت‌های نهایی این طرح در سطح ملی هستم که در صورت انجام توافقات نهایی و حمایت مسئولان می‌تواند با توجه به تحقیقات انجام گرفته تغییری اساسی در اکوسیستم استارت آپی کشور ایجاد کند.

دبیر کانون نخبگان دانشگاه پیام نور قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از نخبگان گفت: در ۲ سال گذشته این حمایت فقط در چند مرکز استان مثل تهران، اصفهان و مشهد محدود بود که نیاز به گسترش آن ضرورت داشت اما در حال حاضر توسعه این امکانات در استان‌های دیگر هم قابل مشاهده است و به نظر می‌رسد هر چند محدود اما اتفاقات خوبی در سال‌های آتی در راه است.

وی ادامه داد: بی‌شک موفقیت طرح‌های حمایت از نخبگان وابسته به حضور جوانان توانا در رأس این توسعه با حمایت و مشاوره مسئولان باتجربه‌تر رقم خواهد خورد در غیر این صورت اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

تلاش برای شناسایی نخبگان

محمدی با بیان اینکه یکی از معضلات کشور عدم اعتماد به جوانان نخبه و متعهد و متخصص در قبول مسئولیت‌های مختلف است، گفت: متأسفانه بیش از ۵۰ درصد جوانان نخبه ما شناخته شده نیستند و حتی بسیاری از آن‌ها اطلاعی از بنیاد ملی نخبگان و شرایط و امکانات موجود در آن نداشتند و همین موجب عدم حضور بالقوه حلقه واسطه بین نخبگان و نهادهای مرتبط می‌شود.

وی با بیان اینکه شاید یکی از دلایل آن به خاطر گوشه‌گیری‌ها و ویژگی‌های شخصیتی اکثر نخبگان جامعه باشد، افزود: برای حل این مشکل به‌صورت پایلوت در دانشگاه پیام نور به کمک واحد فرهنگی این دانشگاه در قزوین تلاش کردیم با حضور و اطلاع‌رسانی به‌صورت مستقیم و فردبه‌فرد و حتی حضور در کلاس‌های پرجمعیت این موضوع را مطرح کنیم که طی آن در عرض یک ترم بیش از ۱۵ نخبه در حوزه‌های مختلف شناسایی شد.

محمدی خاطرنشان کرد: برای این کار فقط لازم است افراد مستعدی که از نظر روانشناسی با روحیات افراد نخبه آشنا هستند را وارد این عرصه کرد تا برای شناسایی و جذب این نخبگان اقدام کنند.

وی با انتقاد از عدم توجه به فعالان اقتصادی نخبه زیر ۲۵ سال عنوان کرد: متأسفانه مسئولان ما فراموش کرده‌اند که هوش اقتصادی باید در نوجوانان و جوانان کشف شود و با تقویت آن زمینه ارتقاء آن به‌مراتب بالا فراهم شود.

هوش اقتصادی نوجوانان و جوانان را دست کم نگیریم

دبیر کانون نخبگان دانشگاه پیام نور قزوین اضافه کرد: با وجود آنکه در شرایط بحران اقتصادی قرار داریم اما توجه اندکی هم که به بخش نخبگان می‌شود بیشتر رویکرد علمی دارد در صورتی که واقعاً در حوزه اقتصادی می‌توانیم نوجوانان و جوانان با هوش مالی و اقتصادی ویژه را برای آینده تربیت کنیم.

این ایده پرداز با اینکه قزوین در همسایگی استان‌های البرز و تهران قرار دارد گفت: با این وجود واکنشی پر اصطکاک نسبت به تکنولوژی‌های جدید در حوزه تجارت و خدمات از خود نشان می‌دهد، برای مثال تاکنون برای دو استارت‌آپ به‌صورت حضوری و در اغلب مواقع فردی در مجموع با بیش از ۷۰۰ فروشگاه، تولیدکننده و عرضه‌کننده مصاحبه کرده‌ام و تا ۸۰ درصد با این زیست‌بوم آشنا شده‌ام و می‌توانم بگویم تغییر این روند کار بسیار سخت اما شدنی است.

سنگ‌اندازی پیش پای نخبگان ممنوع

محمدی تأکید کرد: با این حال برخی از ارگان‌ها چون مرکز دیجیتال استان قزوین و سازمان میراث فرهنگی در مسیر این تحقیق‌ها کمک‌حال ما بودند اما در مقابل برخی شروع به سنگ‌اندازی کردند و در برخی مراحل نیز مسیر حرکت را به روی ما بستند!

وی تصریح کرد: پیشرفت تکنولوژی امری است که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند از آن پیروی نکند و استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست و دانشگاه‌های استان نقش بسزایی در جا انداختن نقش و جایگاه خدمات الکترونیک و تجارت الکترونیک بر دوش دارند.

این ایده‌پرداز حوزه کسب‌وکارهای خرد و نیمه کلان در پایان خطاب به دیگر جوانان هم سن و سال خود گفت: هدف‌گذاری، تلاش، تلاش و دوباره تلاش باید سرلوحه فعالیت همه به‌ویژه جوانان قرار بگیرد؛ این راهکار هر چند شاید کمی شعاری به نظر بیاید اما راهی است که خودم نیز آن را در پیش‌گرفته‌ام و توفیقاتی را نیز به‌واسطه آن به دست آورده‌ام.


انتهای پیام
Share/Save/Bookmark