توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35143
سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۸
کل‌کل جدید معاون ظریف و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه گفت: ما در طول مذاکرات به روشنی اعلام کردیم که همزمان با اجرای تعهدات ایران، باید تمام تحریم‌ها لغو شود. از سوی دیگر اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضعی متفاوت اتخاذ کرد.
کل‌کل جدید معاون ظریف و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
به گزارش خط نیوز ، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با سفرا و نمایندگان کشورهای منطقه آمریکای لاتین (برزیل، مکزیک، ونزوئلا، کوبا، اروگوئه، بولیوی، اکوادور، آرژانتین و نیکاراگوا) دیدار و پیرامون موضوعات دوجانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط دوستانه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آمریکای لاتین، گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با این منطقه است. تغییرات به وجود آمده در جامعه جهانی و ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه در این منطقه، فرصت‌های مهمی را برای همکاری فراهم آورده است و باید مسیر همکاری‌ها را برای شکوفایی روابط هموار کرد.

مجید تخت روانچی ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ما در طول مذاکرات به روشنی اعلام کردیم که همزمان با اجرای تعهدات ایران باید تمام تحریم‌ها لغو شود. هم اکنون بحث جدی در میان جامعه ایران در خصوص مذاکرات وجود دارد و مردم با دقت و حساسیت این مباحث را دنبال می‌کنند.

سفرای کشورهای آمریکای لاتین نیز در این دیدار ضمن مهم و تاریخ ساز قلمداد کردن مذاکرات ایران و ۱+۵، مذاکرات اخیر را موفق ارزیابی کرده و تاکید داشتند در فضایی که بسیاری از تحلیلگران از دیپلماسی به عنوان راه‌حل مشکلات قطع امید کرده بودند، جمهوری اسلامی ایران با ورود به مذاکره با گروه ۱+۵ نشان داد که بهترین راه برای حل مشکلات مذاکره و دیپلماسی است.

تحریم‌ها تدریجاً برداشته می شود

در همین حال،‌ ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری درباره اختلاف ها درباره زمان برچیده شدن تحریم ها افزود: در زمان امضای توافقنامه موقت نیز ایرانی ها چیزهایی را از دیدگاه خودشان مطرح کردند و ما نیز همین کار را کردیم ولی در نهایت آنها مواردی را که ما مطرح کرده بودیم، به اجرا گذاشتند.

وی افزود: در حال حاضر ما این اطمینان را داریم چیزی را که منتشر کرده ایم، همانی است که درباره اش توافق شده است. ما از چیزی که در داخل اتاق درباره اش توافق کرده ایم، اطمینان داریم و براساس پارامترهای سند امضا شده است.

هارف به تلاش‌های جاری دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای دیپلماسی درون‌میهنی و متقاعد کردن مخالفان داخلی توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد و گفت: «جان کری امروز و فردا جلسات غیرعلنی با نمایندگان و سناتورها خواهد داشت و با کمک همراهان خود یعنی وزرای انرژی و خزانه‌داری و متخصصان هسته‌ای حاضر در مذاکرات، در خصوص پرونده ایران با قانونگذاران صحبت خواهد کرد.»

ماری هارف همچنین درباره اختلاف آمریکا و روسیه بر سر تحویل سامانه دفاعی اس سیصد به ایران گفت: ما با مسکو درباره بسیاری از مسائل از جمله سوریه اختلاف نظر داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: باور داریم که زمان فعلی، زمان مناسبی برای فروش اس ۳۰۰ به ایران نیست.
Share/Save/Bookmark