توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70603
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۴
اعتدالیون اصرار دارند برای انتخابات فهرست بدهند
حزب کارگزاران سازندگی و روزنامه سازندگی که ارگان رسمی حزب است، علاقه و اصرار دارد که یک حزب و جریان بدون شرکت در انتخابات در واقع اصلی‌ترین مجال بروز و ظهور خود را از دست داده است. از سوی دیگر اعتدالیون هم که داعیه پیروزی در دو انتخابات ریاست جمهوری دارند و از این منظر خود را برتر از اصلاح‌طلبان می‌دانند، اصرار دارند در انتخابات شرکت کنند.
اعتدالیون اصرار دارند برای انتخابات فهرست بدهند
به گزارش خط نيوز به نقل از روزنامه جوان، در حالی که بخشی از اصلاح‌طلبان می‌خواهند با عبور رسمی از انتخابات، لیستی برای انتخابات ندهند، بخشی دیگر اصرار دارند که در انتخابات مشارکت داشته باشند. برخی معتقد هستند که این دوگانگی حاصل دو قطب بودن اصلاح‌طلبان نیست، بلکه حاصل رفتار دوگانه آنهاست. یعنی همزمان که در ظاهر می‌گویند در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، در پشت پرده مشغول فعالیت انتخاباتی و لابی و لیست‌بندی هستند! این ادعا شاید چندان قوی نباشد، اما دوگانگی رفتاری اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی و داشتن رویکرد دوگانه انتخاباتی عجیب و جدید هم نیست. آن‌ها سال‌ها همزمان با گرفتن ژست اپوزیسیون و مخالف نظام، همه تلاش خود را برای ورود به ساختار نظام و در اختیار گرفتن قدرت انجام داده‌اند!

حالا هم ماه‌هاست که می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند و موضع جبهه اصلاحات ایران خصوصاً با رئیس تندرویی که برایش منصوب کردند، یعنی آذر منصوری همین عدم مشارکت در انتخابات است.


با این حال حزب کارگزاران سازندگی و روزنامه سازندگی که ارگان رسمی حزب است، علاقه و اصرار دارد که یک حزب و جریان بدون شرکت در انتخابات در واقع اصلی‌ترین مجال بروز و ظهور خود را از دست داده است. از سوی دیگر اعتدالیون هم که داعیه پیروزی در دو انتخابات ریاست جمهوری دارند و از این منظر خود را برتر از اصلاح‌طلبان می‌دانند، اصرار دارند در انتخابات شرکت کنند.

گرچه شنیده‌ها حاکی از اعمال فشار برخی اصلاح‌طلبان و حتی اعتدال‌گرایان به محمدباقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه برای انصراف از انتخابات است، اما جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: «آقای نوبخت از تهران وارد انتخابات می‌شود، اما نگاه ما یک نگاه همراهی است، محکم ایستاده‌ایم که ان‌شاءالله لیست تهران‌مان را تشکیل بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم.»

هدایت آقایی از اصلاح‌طلبان تندرو، احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را رد می‌کند:

«احتمال این ائتلاف را در حد صفر می‌دانم چراکه مجموعه اصلاح‌طلبان فعلاً تحت عنوان جبهه اصلاحات ایران تصمیم‌گیری می‌کنند و بنابراین به لحاظ رسمی و حقوقی اعلام رسمی کردند و اطلاعیه هم دادند که نامزدی در انتخابات پیش رو ندارند. البته ممکن است بخشی از بدنه جبهه اصلاحات که به اعتدالیون نزدیک‌تر هستند آرای انفرادی داشته باشند که کار‌های انفرادی با تشکیلاتی فرق می‌کند، در کار‌های انفرادی ممکن است یک یا چند شخص، حزب یا گروه ائتلاف‌های مقطعی داشته باشند، اما در تشکیلات ائتلاف کلی است!»

در عین حال حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی حسن روحانی را در صورت تأیید صلاحیت اصلی‌ترین گزینه اصلاحات برای انتخابات مجلس خبرگان اعلام کرد و این یعنی میان دو جریان اصلاحات و اعتدال همراهی‌های بیشتری را باید انتظار کشید و شاید تندرو‌ها نتوانند همه منویات خود را پیش ببرند.
Share/Save/Bookmark