توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53413
پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
بختیار: سران قوا به دستگاه‌ها منع به‌کارگیری بازنشستگان را بخشنامه کنند
بختیار: سران قوا به دستگاه‌ها منع به‌کارگیری بازنشستگان را بخشنامه کنند
یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: بدنه مدیریتی و اجرایی کشور پیر و فرسوده شده است. علت نابسامانی‌های بازار ارز و سکه حضور مدیران پیر و محافظه‌کار است.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مدیریت اجرایی کشور، بیان کرد: امروز عرصه اجرایی کشور پیر و فرسوده شده است. تعداد کثیری از مدیران که از ابتدای انقلاب در جایگاه مدیر، وزیر، استاندار بودند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. خیلی از این افراد بازنشسته شده‌اند اما همچنان در حال کار کردن هستند و سکان اداره کشور را در دست دارند. این امر باعث شده در بخش‌های مختلف به ویژه در اقتصاد تحرک لازم وجود نداشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: علیرغم همه موانعی که در مجلس برای بررسی این طرح ایجاد شد اما در نهایت این قانون به تصویب رسید و ان‌شاءالله به زودی به تایید شورای نگهبان می‌رسد اما ای کاش قبل از تایید و ابلاغ این قانون، مسئولان قوای سه‌گانه قبل از تایید این طرح توسط شورای نگهبان به همه دستگاه‌ها بخشنامه کنند که از بازنشستگان دیگر استفاده نشود تا تحرک زودتر ایجاد شود. پیام نمایندگان و مردم کنار رفتن بازنشستگان به منظور ایجاد تحرک است.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس تصریح کرد: ما نیاز داریم بدنه مدیریتی کشور در بخش‌های مختلف جوانگرا شود و از مدیران جوان و خلاق برای تحرک بیشتر استفاده کنیم. در حوزه اقتصادی بیشتر نیاز به تغییر و جوانگرایی داریم. مدیران بازنشسته باید کنار بروند و افراد جوان باید جایگزین شوند تا بتوانیم مشکلات اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم را حل کنیم. مدیران پیر و بازنشسته نمی‌توانند تصمیم‌گیری به موقعی داشته باشند.

وی افزود: مردم فعالان اقتصادی و شرکت‌ها از گرفتاری‌های ایجاد شده در بخش اقتصادی تحت فشار هستند. بخش اقتصادی ما نیازمند مدیرانی جوان است. امروز یک ساعت تاخیر در تصمیم‌گیری مشکل‌ساز است. هر چه سن بالاتر می‌رود متناسب با اقتضای سنی مدیران محافظه‌کار می‌شوند، اکنون نیز ما جوانان تحصیلکرده‌ای داریم که باید به آنها اعتماد کنیم.

بختیار خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که ما در اداره کشور به جوانان اعتماد نداریم و فکر می‌کنیم جوانان ۳۰ و ۴۰ ساله قابلیت‌هایی داشته‌اند که جوانان امروز آنها را ندارند در حالی که اینگونه نیست. این طرح که در مجلس با رای بالا به تصویب رسید یک پیام داشت که آن اعتماد به جوانان بود.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید بازنشستگان را از بدنه اجرایی کشور حذف کنیم تا کشور در یک ریل درستی قرار بگیرد. از نظر من مشکلاتی که امروز در حوزه بازار ارز و سکه با آن مواجه هستیم ناشی از عدم تصمیم‌گیری به موقع و محافظه‌کاری بخش‌های مختلف است. متاسفانه مجلس و دولت تصمیم سریع و بهنگام برای حل مسائل نمی‌گیرند. زمانی که قرار بود نرخ ارز را تک نرخی و واقعی کنیم همه اقتصاددان‌های کشور می‌گفتند که ارز ۳۷۰۰ تومانی باید هر سال ۱۰ الی ۲۰ درصد متناسب با نرخ تورم افزایش یابد تا نرخ آن 7000 تومان و واقعی باشد اما دولت این کار را انجام نداد و در نهایت چنین وضعیتی پیش آمد.

بختیار افزود: در رابطه با پیش فروش سکه ما ۶۰ تن طلا را فروختیم و برخی از افراد ۲۰ تن طلا خریداری کردند که بانک‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های شبه دولتی نیز این کار را انجام دادند. هدف از پیش فروش سکه، مهار نقدینگی و ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا بود اما ما به این هدف نرسیدیم و حتی نتوانستیم بعد از آن وضعیت را کنترل کنیم. از نظر من دلیل همه این مسائل این است که در بدنه اجرایی و اداری کشور مدیران حضور ندارند که تصمیمات سریع و بهنگام بگیرند. امروز اقتصاد نیازمند جوانان خلاق است.

وی در پایان گفت: در این طرح بکارگیری بازنشستگان ممنوع شده است یعنی فردی که بازنشسته شده باشد و یا اینکه خودش درخواست بازنشستگی داده باشد دیگر نباید در بدنه اداری و اجرایی کشور مشغول به کار شود چرا که خلاف متقضیات بازنشستگی است.
Share/Save/Bookmark