توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37024
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
اعلام پیش‌ فروش ساختمان مشروط شد
درپی افزایش کلاهبرداری های صورت گرفته در پیش فروش منازل مسکونی، وزارت راه و شهرسازی با ابلاغ آیین نامه ای تلاش کرد گامی در جهت مقابله با این موضوع بردارد.
به گزارش خط نیوز به نقل از جام جم؛ با این که رویای خانه‌دار شدن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های همه افراد جامعه است، اما این رویای شیرین گاه می‌تواند با برخی سودجویی‌ها به باد رود؛ سودجویی‌هایی که بیشتر در فروش یا پیش‌فروش واحدهای مسکونی اتفاق می‌افتد و اکنون وزارت راه‌ و شهرسازی به دنبال مقابله با آن است.

 درپی افزایش کلاهبرداری های صورت گرفته در پیش فروش منازل مسکونی، وزارت راه و شهرسازی با ابلاغ آیین نامه ای تلاش کرد گامی در جهت مقابله با این موضوع بردارد. در این گام، سفارش و انتشار آگهی پیش فروش واحدهای مسکونی در رسانه ها منوط به دریافت مجوز از وزارت راه و شهرسازی یا ادارات کل راه و شهرسازی استان ها شده است.

به این ترتیب هر فرد صرفا با پرداخت پول به رسانه ها نمی تواند اقدام به انتشار آگهی پیش فروش ساختمان کند، بلکه این آگهی صرفا باید با مجوز وزارت راه و شهرسازی و اطمینان حاصل کردن این وزارتخانه از قانونی بودن ساختمان و احراز هویت مالک آن منتشر شود تا ضرر مردم به حداقل برسد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ این دستورالعمل به تمام مدیران و مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی تصریح کرد: به طور کلی هرگونه تبلیغ و اطلاع رسانی به منظور جذب سرمایه گذار و انعقاد قرارداد پیش فروش برای یک یا چند پروژه ساختمانی معین، از طریق بروشور، تراکت نصب پلاکارد، توزیع کارت و امثال آن، صفحات جراید، صدا و سیما و تمامی محتواها و رسانه های دیجیتال موضوع آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال، در این دستورالعمل مورد نظر بوده و برای آن تصمیم گیری کرده ایم.

نماینده وزارتخانه، ادارات کل راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در این بخشنامه همچنین عنوان کرد: ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به نمایندگی از سوی این وزارتخانه موظف به انجام امور مربوط به صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان هستند و مجوزهای صادره از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان ها با مدت سه ماهه از تاریخ صدور مجوز قابل استناد و استفاده خواهند بود. همچنین در صورت انقضای مجوز، متقاضی باید نسبت به دریافت مجدد مجوز اقدام کرده و مراحل قانونی را همانند تقاضای اولیه طی کند.

عباس آخوندی در این آیین نامه با اشاره به وظایف پیش فروش کننده ساختمان افزود: پیش فروشنده اعم از مالک رسمی زمین، سرمایه گذار، مستأجر یا نماینده قانونی وی، موظف است مدارک موردنظر را همراه فرم تکمیل شده درخواست صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش به اداره کل راه و شهرسازی محل وقوع پروژه ارائه کند.

مدارک مورد نیاز

براساس این بخشنامه، مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز انتشار آگهی پیش فروش ساختمان عبارتند از: تصویر برابر اصل تائیدیه مهندس ناظر ساختمان مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان، تصویر برابر اصل پروانه اشتغال به کار مهندس ناظر ساختمان، تصویر برابر اصل شناسنامه و کارت ملی پیش فروشنده (در صورتی که شخص حقیقی باشد)، در صورت مراجعه وکیل پیش فروشنده، تصویر برابر اصل وکالت نامه رسمی و شناسنامه و کارت ملی وکیل، تصویر برابر اصل آگهی تأسیس و آخرین تغییرات ثبت شده در روزنامه رسمی (در صورتی که شخص حقوقی باشد) همراه مدارک احراز نمایندگی شخص حقوقی و تصویر برابر اصل گواهی افتتاح حساب امانی در بانک عامل، ممهور به مهر شعبه.

وظایف اداره کل راه و شهرسازی

در بخش دیگری از بخشنامه مذکور اطلاعات مربوط به تعهدات اداره کل راه و شهرسازی استان ذکر شده است. در این بخش وظیفه ادارات کل راه و شهرسازی استان ها این است که پس از دریافت تمامی مدارک از پیش فروشنده یا نماینده قانونی وی، ضمن ارائه رسید دریافت مدارک، موظف است طی حداکثر ۱۵ روز کاری، عدم مخالفت خود را در قالب فرم صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش به پیش فروشنده اعلام کند.

ایرج رهبر : بهترین راهکار عقد قرارداد در دفاتر اسناد رسمی

در همین حال، ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان تهران در پاسخ به جام جم درباره ابلاغ دستورالعمل جدید وزیر مسکن و شهرسازی گفت: یک چنین دستورالعمل هایی قبلا نیز صادر شده بود، اما موضوع، اجرای آنهاست. بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید بر اجرای این امر اهتمام لازم را داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و کلاهبرداری های زیادی که از محل پیش فروش ساختمان به مردم ایجاد شده، به عقیده من بهتر است که رسانه ها قبل از این که اقدام به انتشار آگهی های اینچنینی کنند، تمام مجوزهای لازم را بررسی کرده و براساس آنها اقدام به انتشار آگهی های مورد نظر کنند.

رهبر با اشاره به کمبود آگاهی افراد درباره پیش خرید مسکن گفت: بسیاری از خریداران که زیاد به موضوع پیش خرید آشنایی ندارند، با استناد به این که آگهی در جراید منتشر شده است، با گرفتن یک روز مرخصی از محل کارشان به محل اعلام شده در متن آگهی مراجعه می کردند و با دیدن ماکت های موجود یا حتی یک واحد آماده اقدام به عقد قرارداد می کردند و همین امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان تهران با اشاره به زنجیره ای بودن این گونه آگهی ها در رسانه ها تصریح کرد: برخی از افراد سودجود با استفاده از ناآگاهی مردم و البته خلأهای قانونی اقدام به انتشار آگهی های پیش فروش زنجیره ای کرده و بسیاری را درگیر مسائل آینده کرده اند و مهم ترین راهکار سودجویی این افراد استفاده از عبارت محدود بودن واحدها یا زماندار بودن آگهی بوده که در شیوه جدید برای این موضوع هم محدودیتی در نظر گرفته شده و قابل کنترل شده است.

وی افزود: این سیاست بسیار خوبی است که از سوی وزارتخانه مدنظر قرار گرفته، اما همان طور که اشاره شد برای عملیاتی شدن این موضوع بهتر است رسانه ها نیز در این زمینه درست عمل کنند تا این موضوع نتیجه عملیاتی به خود بگیرد، اما نکته قابل توجه در این زمینه این است که ممکن است فرد متقاضی دریافت مجوز انتشار آگهی تمام مدارک و مجوزهای مورد نیاز را به وزارتخانه و ادارات کل ارائه دهد و مجوز هم دریافت کند، اما باید در نظر داشته باشیم که این متقاضی چند واحد می سازد و چند واحد را پیش فروش خواهد کرد.
Share/Save/Bookmark