توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53314
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴
رئیس سازمان امور دانشجویان خبرداد
تحصیل بیش از ۱۰ درصد دانشجویان خارجی در دوره دکتری/تاسیس ۱۱ مرکز کنسولی دانشجویان خارجی در کشور
تحصیل بیش از ۱۰ درصد دانشجویان خارجی در دوره دکتری/تاسیس ۱۱ مرکز کنسولی دانشجویان خارجی در کشور
رئیس سازمان امور دانشجویان از تحصیل بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی در وزارت علوم خبر داد و گفت: ۴۰ درصد این دانشجویان در دوره کارشناسی، ۵۰ درصد در دوره کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد نیز در دوره تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در چهاردهین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که امروز در ساختمان فارابی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، بر لزوم استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های موجود برای حرکت به سمت فعالیت‌های بین‌المللی تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نباید فقط به بخش اعزام دانشجو محدود شود، بلکه پذیرش دانشجوی خارجی برگزاری دوره‌های مشترک و تبادلات استاد از دیگر برنامه‌هایی است که می‌شود در این حوزه اجرا کرد.

وی در ادامه بر پرداختن به ضرورت‌های بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها در عرصه‌های درونی و بیرونی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش پذیرش دانشجوی بین‌المللی و آغاز فعالیت‌های دانشگاه‌ها با مراکز خارج از کشور اقدامات خوبی صورت گرفته، در واقع اولین آئین‌نامه پذیرش دانشجوی بین‌المللی هشتم خرداد سال ۶۱ به تصویب رسید براساس آن آموزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی را شروع کردیم و سپس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین تاسیس شد و به تدریج امر بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و جذب دانشجویان خارجی یک وظیفه و هدف در دانشگاه‌ها تلقی شد.

تحصیل بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم

دکتر صدیقی با اشاره به حضور بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم گفت: این آمار با احتساب دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت به بیش از ۳۶ هزار دانشجو در آموزش عالی افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر بخش قابل توجهی از اتباع خارجی در ایران از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و تعداد دانشجویان بورسیه نیز در حال افزایش است.

به گفته معاون وزیر علوم در حال حاضر ۴۰ درصد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های کشور در دوره کارشناسی، ۵۰ درصد کارشناسی ارشد، ۱۰ درصد نیز در دوره دکتری مشغول تحصیل هستند و خوشبختانه روند جذب دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی طی چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است.

دکتر صدیقی با تاکید بر برنامه وزارت علوم برای بورسیه هدفمند، گفت: تمرکز جدی ما جذب اعضای هیات علمی کشورهای همسایه است که آن‌ها به عنوان متقاضیان بورس محسوب شوند و خوشبختانه امسال بیش از دو برابر این افراد متقاضی دریافت بورس در کشور هستند و ما در جذب اعضای هیات علمی و مدرسین کشورهای همسایه موفق بوده‌ایم.

وی اظهارکرد: سازمان امور دانشجویان از تلاش‌های دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان غیر بورسیه حمایت خواهد کرد ضمن این که در حال حاضر ۴۱ دانشگاه کشور در سطح پذیرش دانشجوی خارجی فعال هستند.

معاون وزیر علوم از بورسیه اتباع خارجی افغانستان رتبه‌های زیر ۱۰۰ در کنکور خبر داد و گفت: تحصیل دانشجویان اتباع افغان که موفق به کسب رتبه‌های زیر ۱۰۰ در کنکور سراسری شده باشند، در دانشگاه‌ها به صورت بورس خواهد بود و از این دانشجویان حمایت خواهد شد.

وزارت علوم مخالفتی با راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌ها ندارد

به گفته دکتر صدیقی وزارت علوم مخالفتی با راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌ها ندارد به شرطی که هزینه و فایده راه‌اندازی این مراکز بر عهده خود دانشگاه‌ها باشد.

وی در پایان از تاسیس ۱۱ مرکز کنسولی دانشجویان خارجی در کشور خبر داد و گفت: این آمادگی را داریم که هر منطقه‌ای تعداد دانشجویان خارجی آن‌ به بیش از ۲۰۰ نفر برسد،‌ یک مرکز کنسولی ایجاد کنیم.
Share/Save/Bookmark