توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30364
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
مصباحی مقدم: دولت در محاسبه نرخ بیکاری به جزئیات توجه نکرده
مصباحی مقدم گفت: دولت باید بپذیرد که در کنار ۴۰۰ هزار شغل جدیدی که ایجاد شده، برخی از مشاغل قبلی نیز از بین رفته و باید این ارقام را در محاسبات خود می گنجاند.
به گزارش خط نیوز ، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با نسیم با بیان اینکه من در خصوص آمار رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی هنوز هم توجیه نشده و عدول نکرده‌ام، تاکید کرد: مرجع رسمی و قانونی اعلام آمار اقتصادی کشور مرکز آمار است که اعلام کرده آمار را به صورت سالانه منتشر خواهد کرد؛ که البته آمار درست هم همین است.

وی تصریح کرد: ما سال ۱۳۹۰ در یک روند رشد مثبت قرار داشتیم اما در سال ۹۱ در چهار فصل افت کردیم و سال ۹۲ هم همین روند ادامه داشت. پایان سال ۹۲ پایین‌ترین شرایط رشد اقتصادی را داشتیم و در واقع در نقطه فرود اقتصادی بودیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: فصل اول سال جاری اقتصاد ما نسبت به سال‌های ۹۱ و ۹۲ که هشت پله کاهش پیدا کرده بود، یک پله صعود کرد که این یک پله بالا آمدن را نمی‌توان رشد اقتصاد عنوان کرد

مصباحی مقدم با انتقاد از نحوه اعلام آمارهای اقتصادی توسط دولت گفت: اعلام آمارهای فصلی و نقطه به نقطه در اقتصاد بی‌معناست و رقمی غیرکارشناسی است؛ همچنان که تورم نقطه به نقطه غیرکارشناسانه است.

وی همچنین در ادامه گفتگوی خود به کاهش نرخ بیکاری که اخیرا از سوی مرکزآمار اعلام شده نیز اشاره کرد و گفت: رشد اشتغال و کاهش بیکاری زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما همزمان با افزایش تعداد اشتغال، آمار بیکار شدن افراد را هم منظور کنیم تا نرخ خالص رشد اشتغال یا کاهش بیکاری را بدست بیاوریم.

مصباحی مقدم تاکید کرد: دولت باید بپذیرد که در کنار ۴۰۰ هزار شغل جدیدی که ایجاد شده، برخی از مشاغل قبلی نیز از بین رفته و باید این ارقام را در کنار هم قرار دهد تا رقم واقعی بدست آید.




Share/Save/Bookmark