توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70784
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
هم‌دستی اصلاح‌طلبان و دلال‌ها برای ملتهب کردن بازارها و فشار روی دولت/ هیولایی به نام «ترامپ» چقدر واقعی است؟
نخستین مسئله در مواجهه با این گزاره بررسی صحت و سقم بخشی از آن است که ترامپ را رئیس‌جمهور بالقوه آمریکا می‌داند. این بخش از این گزاره با واقعیت فضای امروز انتخابات آمریکا نزدیکی چندانی ندارد.
به گزارش خط نیوز به نقل از رجانیوز: پس از نتایج انتخابات مجلس، برخی اصولگرایان و همه اصلاح‌طلبان برای افزایش اضطراب مردم و ملتهب کردن وضعیت داستانی قدیمی با هیولایی قدیمی را دوباره در رسانه‌ها بازتاب دادند. «ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود و تندروها نمی‌توانند در قبال او سیاست‌ورزی صحیح داشته باشند» گزاره‌ای که جان کلام اصلاح‌طلبان در چند هفته اخیر بوده است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که این گزاره چقدر واقعی است؟

به گزارش رجانیوز؛ چالش‌های ترامپ برای رای آوردن بیش از آنچه که بنظر می‌رسد است.

نخستین مسئله در مواجهه با این گزاره بررسی صحت و سقم بخشی از آن است که ترامپ را رئیس‌جمهور بالقوه آمریکا می‌داند. این بخش از این گزاره با واقعیت فضای امروز انتخابات آمریکا نزدیکی چندانی ندارد. بایدن اگر چه رئیس‌جمهوری پیر و ضعیف است، اما نگاه‌های ترامپ برای حکمرانی در آمریکا برای اکثریت مردم آمریکا ناخوشایند است. بررسی آمارها نشان می‌‌دهد ترامپ نمی‌تواند ادعا کند اسبش را برای ریاست‌جمهوری زین کرده است.

اولین آماری که باید آن را بررسی کرد، آمار کلی و کشوری میان ترامپ و بایدن است. سایت «five thirty eight» به صورت روزانه آمارهای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را منتشر می‌کند. طبق آخرین به روز رسانی این آمارها که از ابتدای ماه مارس تا کنون انجام شده است، ترامپ ابدا برتری قاطعی نسبت به بایدن ندارد. در برخی نظرسنجی‌ها حتی بایدن پیشتاز است و در برخی دیگر ترامپ، در هیچکدام از نظرسنجی‌ها برتری قاطعی به نفع هیچ یک از نامزدان مشاهده نمی‌شود.




نکته دیگر رشد معنا دار بایدن در نظرسنجی‌ها علی‌الخصوص پس از سخنرانی در کنگره است. شاید تا یک ماه گذشته اختلاف میان وی و ترامپ در میانگین نظرسنجی‌ها حدود ۳ درصد بود اما اکنون میانگین تمام نظرسنجی‌ها حاکی از برتری تنها ۰.۸درصدی ترامپ بر بایدن است که حتی این آمار نیز گمراه‌کننده است. زیرا بر طبق نظرسنجی موسسه «emerson collage»‌ که نزدیک‌ترین نتایج به میانگین نظرسنجی‌ها را دارد اگر رای دهندگان تنها میان بایدن و ترامپ حق انتخاب داشتند و نامزدهای دیگر از گزینه‌ها به شمار نمی‌رفتند بایدن ۲ درصد رای بیشتری نسبت به ترامپ دارد.

همچنین طبق آخرین نظرسنجی «abc news» درباره میزان مقبولیت طرفین انتخابات آمریکا، ترامپ با ۳۰ درصد امتیاز منفی، امتیاز منفی بسیار بیشتری نسبت به بایدن دارد. این امتیاز برای بایدن عددی حدود منفی ۲۱ را نشان می‌دهد که این آمار در نتیجه نهایی برای رای دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفتند اهمیت زیادی دارد و تا حدودی نشان دهنده نظرات آن‌ها است.

این آمارها در کنار در نظر گرفتن گزاره‌های مهمی همچون حمایت نشدن ترامپ توسط جمهوری‌خواهان سنتی و رقیب درون حزبی‌اش یعنی «نیکی هیلی» که در سخنرانی پایان کمپینش گفت:« ترامپ باید رای ما را بدست آورد» نشان از وضعیت سخت ترامپ در این انتخابات دارد. همچنین درگیری ترامپ با چهره‌های محبوبی همچون «تیلور سوئیفت» و دادگاه ماجرای حمله به کنگره در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱، پوست موزها دیگری است که پیش پای ترامپ در راه کاخ سفید وجود دارد.

فاجعه‌سازی از پیروزی ترامپ برای ایران، گمراه کننده است
با وجود تمام تحلیل‌ها ممکن است همانطور که تا کنون تغییرات زیادی در این آمارها به وجود آ‌مده، از این به بعد نیز تغییرات زیادی پیش بیاید و حتی ماجرا به نفع ترامپ تمام شود. اما حتی اگر ترامپ پیروز شود؛ اقتصاد ایران آسیب می‌بیند یا اتفاق عجیب و ناگواری برای جمهوری‌اسلامی ایران رخ می‌دهد؟ پاسخ این سوال هم می‌تواند اصلاح‌طلبان را ناامید کند.

در ۴ سال گذشته به رغم تلاش‌های انجام شده، اتفاقی که بتوان آن را توافق با آمریکا و رفع تحریم‌ها تحلیل کرد نیفتاده است. نخستین معنای این گزاره آن است که یعنی تحریم‌های زمان ترامپ تا همین امروز حفظ شده است. نکته دیگر این است که دولت بایدن نیز هر چند ماه و بعضا هر چند هفته یک‌بار بسته‌های تحریمی جدیدی علیه اقتصاد ایران اعمال کرده است.

آمریکا از ۲۰۱۷ تا کنون آنقدر در استفاده از ابزار تحریم اقتصادی زیاده‌روی کرده است که امروز دیگر آن ابزار تاثیرگذاری جدیدی ندارد و وصع تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را غافل‌گیر کند. ابزار دیگر آمریکا علیه ایران ایجاد اجماع جهانی است، ابزاری که در دولت احتمالی ترامپ حتی از امروز نیز کمتر خواهد بود.

دونالد ترامپی که در سخنرانی‌های خود علنا می‌گوید اگر رئیس‌جمهور شود هیچ کمکی به اوکراین نمی‌کند؛ قطعا رئيس‌‌جمهور مطلوبی برای اتحادیه اروپا نیست و همراه نشدن این اتحادیه با ترامپ محتمل است.

پس در واقع تنها تغییر در دولت احتمالی ترامپ (که اصلا معلوم نیست شکل بگیرد یا نه) افزایش تنش‌ها است؛ تنش‌هایی که در چهار دهه گذشته همواره ادامه داشته است و احتمال تبدیل به جنگ آن مخصوصا با افزایش روز افزون قدرت نظامی ایران، نزدیک صفر است.

آنچه که اصلاح‌طلبان و دلال‌ها و به طور کلی مخالفین دولت و مجلس جدید به دنبال آن هستند استفاده از حربه ترامپ‌هراسی است. این حقه، از یک سو با افزایش اضطراب عمومی فشار را بر روی دولت افزایش می‌دهد و با توجه به رفتارهای احساسی در بازارهای مالی ایران تنش و نوسان ایجاد می‌کند که برای این طیف اتفاق نامطلوبی نیست. واقعیت اما حاکی از آن که ایجاد ترس از ترامپ در مردم، چندان ریشه‌ای در واقعیت ندارد و بیشتر بازی رسانه‌ای و روانی است.
Share/Save/Bookmark