توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47537
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶
عضو خبرگان برقراری حج ۹۶ را بعید دانست
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضور زائران ایرانی در مناسک حج اگر بخواهد با ذلت و خواری صورت گیرد به مصلحت نیست، گفت: بعید است که زائران ایرانی در سال ۹۶ به مناسک حج اعزام شوند چرا که زمان کافی برای برنامه‌‌ریزی از دست رفته است.
به گزارش خط نیوز، آیت‌الله محمد حسین احمدی شاهرودی در گفت‌وگو با تسنیم درباره مذاکرات حج سال 96 و لزوم تمکین طرف سعودی برای تامین امنیت زائران کشورمان اظهار کرد: باید تمامی شروط جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عزت، امنیت و کرامت زائران مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با عربستان سعودی نباید از مواضع و برنامه‌های فرهنگی خود در ایام حج عقب‌نشینی کند؛ برائت از مشرکین به همراه برگزاری دعای کمیل در صورت از سرگیری حج تمتع ضروری است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ما نباید در مذاکرات حج تمتع از مواضع خود کوتاه آییم و اگر بنا است که فریضه حج برگزار شود باید با حفظ عزت زائران ایرانی و شیعیان باشد.

آیت الله احمدی شاهرودی با بیان اینکه یاد و خاطره فاجعه شهدای فاجعه منا از ذهن مردم ما پاک نخواهد شد، تصریح کرد: باید احقاق حق شهدای فاجه منا از سعودیها انجام بگیرد؛ اگر در این فاجعه تعمدی هم در کار نبوده اما قصور مسئولان برگزاری حج مشهود بوده و باید به آن توجه شود.

وی افزود: خونهای ریخته شده شهدای فاجعه منا نباید هدر رود و دولت سعودی ضامن پرداخته دیه و شرایط جبران این فاجعه است البته باید مسئولان ما نیز پیگیریهای خود برای دریافت غرامت را انجام دهند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بر حفظ امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی توسط مسئولان برگزاری حج تاکید کرد و گفت: حضور زائران کشورمان در مناسک حج اگر بخواهد با ذلت و خواری صورت گیرد به مصلحت ایران و جهان تشییع نیست.

آیت الله احمدی شاهرودی درباره اینکه آیا امسال مراسم حج تمتع برگزار می‌شود یا خیر اظهار کرد: بعید است که زائران ایرانی در سال 96 به مناسک حج اعزام شوند چرا که زمان کافی برای برنامه‌‌ریزی از دست رفته است.

وی تصریح کرد: در هر حال امیدواریم اگر قراراست زائران ما به حج عزیمت کنند عزت و امنیت آنها تامین شود و خواری یا ذلت نسبت به زائران خوب کشورمان صورت نگیرد.

به گزارش تسنیم، هیئت مذاکره کننده حج کشورمان پنجم اسفند ماه امسال برای مذاکرات حج تمتع 96 به دعوت کشور عربستان عازم این کشور شد و تاکنون چند دوره مذاکرات انجام گرفته است که نتیجه قطعی آن در روزهای آتی اعلام می‌شود.

یادآور می‌شود سال گذشته نیز چندین دوره مذاکرات برای حج تمتع 95 میان دو کشور انجام گرفت که طرف سعودی ضمن نپذیرفتن شروط منطقی ایران، در نهایت مانع از اعزام حجاج کشورمان به مناسک حج شد.
Share/Save/Bookmark