توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52847
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹
بحران آب؛ مافیا علیه منافع ملی!
پشت‌پرده رانت راه‌اندازی صنایع آب‌بر در استان های کم آب/ جهانگیری از افتتاح صنایع فولاد در بحران خشکسالی اصفهان چه‌هدفی را دنبال می‌کند؟
در حال جاضر شاهد ظلم وحشتناک نسبت به مزارع اصفهان هستیم، به بهانه شرب حقابه‌های مردم را را به صدها کارخانه آب بر اصفهان و یزد و کرمان میدهند و به مردم گفته می‌شود خشکسالی طبیعی رخ داده، آب کمتر مصرف کنید، در صورتی که خود این صنایع در کویر، عامل گسترش کویر و خشکسالی است.
پشت‌پرده رانت راه‌اندازی صنایع آب‌بر در استان های کم آب/ جهانگیری از افتتاح صنایع فولاد در بحران خشکسالی اصفهان چه‌هدفی را دنبال می‌کند؟
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598؛ در خبرها داشتیم که جهانگیری در سفرِ اخیری که به اصفهان داشته پروژه فولاد سبا را افتتاح کرده است.

در چین کارخانه‌های فولاد نزدیک آب هستند، اما در ایران قبل و بعد از انقلاب به دلیل نگاه بخشی، رانت و سیاست گذاری اشتباه صنایع فولادی در دل کویر بنا نهاده شده است.

چرا در حالی که ما در جنوب مناطقی لمیده در پهلوی آب داریم؛ اصرار بیمارگونه ای برای انتقال صنایع آب بر به مناطق کم آب وجود دارد؟

اگر این حجم کارخانه‌های صنعتی در مناطق ساحلی دریا در سیستان‌ و بلوچستان بود چه حجم از فقر، بیکاری و قاچاق کم می‌شد؟

آیا همه این صنایع بر پایه توسعه ملی طراحی شده و جانمایی گردیده است یا برپایه تامین منافع مافیاست؟

چه کسانی و با چه منافعی اصرار بر احداث صنایع آب‌بر در استانهای کویری و کم آب و انتقال آب کارون به برای این صنایع را دارند؟

میزان برداشت معمول آب از رودخانه ها در جهان تا حدود ۴۰ درصد است اما در حال حاضر آب رودخانه کارون تا ۹۰ درصد برداشت می شود و این چیزی شبیه یک فاجعه است.



کارونی که حداقل ۲۰ سال هست که به دلیل کم آبی نتوانسته به تالاب بین المللی شادگان که یک ظرفیت مهم گردشگری جهانی است آبی بدهد و حقابه تالاب تنها از پساب‌نیشکر است که لطمات زیادی به این تالاب وارد کرده است. و از طرفی این انتقال آب سبب شده رطوبت خاک در استان بشدت کاهش پیدا کرده و کوچکترین بادی ریزگردها را به آسمان خوزستان می‌آورد.

در تمام این سالها نه تنها هیچ تلاشی برا ایجاد اصلاح در روند این مساله نشده است بلکه بزرگترین پروژه فولاد ریلی خاورمیانه هم راه اندازی شده جهانگیری هم قول داده استان زادگاهش را قطب فولاد کشور کند و در هر شهر نیز یک پتروشیمی (صنعت آب‌بر) احداث شده است. بماند فولاد اردکان و گندله سازی‌های یزد و بسیاری کارخانه کاشی و سرامیک که در دست احداث‌اند! و جدیدا هم پروژه فولاد سبا.

قوانین متعددی در زمینه‌ی انتقال بین حوضه‌ای وجود دارد که یکی از آنها مجاز بودن انتقال آب صرفا برای شرب است در حالی که آب کارون تنها برای مصارف شرب انتقال داده نمی‌شود.

هزینه تولید و انتقال هر متر مکعب آب به اصفهان و کرمان از بیت المال بیش از ده هزار تومان است، این آب گران به صنایع آب‌بر مترمکعبی ۴۰۰ و به کشاورزان فقط ۱۳ تومان فروخته می شود.



از طرفی شاهد ظلم وحشتناک نسبت به مزارع اصفهان هستیم، به بهانه شرب حقابه‌های مردم را را به صدها کارخانه آب بر اصفهان و یزد و کرمان میدهند و به مردم گفته می‌شود خشکسالی طبیعی رخ داده، آب کمتر مصرف کنید، در صورتی که خود این صنایع در کویر، عامل گسترش کویر و خشکسالی است.
Share/Save/Bookmark