توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63917
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۶
ترخیص خودروهای وارداتی قیمت‌ها را می‌شکند؟
ترخیص خودروهای وارداتی قیمت‌ها را می‌شکند؟
یک فعال صنعت خودرو معتقد است، ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک تاثیری در کاهش قیمت خودروها خصوصا آنهایی که قیمت زیر 200 تا 300 میلیون تومان دارند، نخواهد داشت.

بابک کریمخان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تصمیماتی که برای ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات گرفته شده، اظهار کرد: بعید است ترخیص این خودروها تاثیری روی کاهش قیمت خودروها در بازار داخل داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی درباره خودروهای وارداتی صحبت می‌کنیم باید به کلاس خودرو نیز توجه کنیم که برخی از آنها خودروهای لاکچری هستند که مصرف کننده خود را دارند و ممکن است تاثیر محدودی روی قیمت این نوع خودروها داشته باشد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان کشور، ترخیص خودروهای وارداتی روی قیمت خودروهای کلاس معمولی که قشر عادی جامعه از آن استفاده دارند و قیمت زیر 200 تا 300 میلیون تومان دارد، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آزاد شدن واردات خودرو به شکست انحصار خودرو در داخل و کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند یا نه نیز گفت: وقتی درباره قیمت خودروهای داخلی صبحت می‌کنیم باید یکسری واقعیت‌ها را ببینیم و اینکه اگر بخواهیم همین خودروها را از کشورهای دیگر وارد کنیم، قیمت تمام شده آنها چقدر خواهد شد.

این فعال صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودروهای معمولی داخلی به طور میانگین بین شش تا 12 هزار دلار است، عنوان کرد: اگر بخواهیم همین خودروها را با دلار 13 تا 15 هزار تومان وارد کنیم، خودروهایی مانند پراید بیش از 78 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. به علاوه هزینه‌ حمل و نقل، گمرک ... نیز به این ارقام اضافه می‌شود و ممکن است به نزدیک 100 میلیون تومان برسد.

وی گفت: آنچه باعث می‌شود قیمت خودروهای داخلی بالا به نظر برسد، کاهش ارزش پول است و نباید این نکته را نادیده بگیریم.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark