توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52937
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
ماجرای این سه نفر
سوای تعریف و تبیین کرده‌های افرادی نظیر حسین یکتا و سعید قاسمی و همان باغبان و راننده تاکسی، بازگشت به این اصل که اگر هر کسی کاری را که به او محول شده و در جایگاهش قرار گرفته است درست انجام دهد شاهد نتایج خوبی خواهیم بود، ما را به تبیین کنش‌های وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم یعنی محمدجواد آذری‌جهرمی می‌رساند
ماجرای این سه نفر
به گزارش خط نیوز به نق لاز جهان نيوز، ابوالقاسم رحمانی: چند شب پیش در یکی از بخش‌های خبری تلویزیون، گوینده خبر گفت در ژاپن مدیر یکی از شرکت‌ها به‌دلیل اینکه یکی از کارمندانش در طول یک‌ماه، سه‌دقیقه بیشتر از حد مقرر برای استراحت و ناهار در طول ساعات کاری برای این امور زمان صرف کرده است، از مردم کشور عذرخواهی کرد.

این مصداق و مصادیقی این‌چنین را بارها از زبان افراد مختلف شنیده‌ایم، به‌خصوص آنهایی که کمترین قرابتی با چنین مشی کاری و اخلاقی ندارند و غالبا مرعوب آن طرف آب‌ها هستند. ریشه این مدل دوست‌داشتنی از فعالیت را هم که پرس‌وجو می‌کنیم نهایتا به این می‌رسیم که اگر هر کسی کارش را در همان حوزه‌ای که هست به‌خوبی انجام دهد همه‌چیز روی روال خواهد بود و مشکلی نخواهیم داشت.

نمونه وطنی این مدل از رفتارهای متعهدانه را هم می‌توان در سطوح پایین مثلا یک باغبان و رفتگر یا یک راننده تاکسی دید که با وجود تمام فشارها و سختی‌هایی که از لحاظ معیشتی و اقتصادی تحمل می‌کند، کارش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. در همین گرما که سوار تاکسی می‌شوی کولر را روشن می‌کند و می‌گوید تعرفه این کار او روی کرایه‌اش حساب شده است و با خوش‌برخوردی و به‌وقت و درست، مسافر را به مقصد می‌رساند.

حسین یکتا؛ روایتگر جنگ و منادی آرامش
اما این جایگاه‌شناسی و وظیفه‌شناسی در سطوح عالی‌تری نیز قابل تامل و مشاهده است؛ از مدیران تا فرماندهان و حتی وزیر. حسین یکتا یکی از افرادی است که خیلی از ما او را به‌عنوان روایتگر جنگ می‌شناسیم؛ روایتگری که کاروان‌های زیادی از آنها که سفرهای راهیان نور را تجربه کرده‌اند از روایت‌ها و خاطره‌هایش خاطره دارند. حسین یکتا حالا که به‌عنوان مدیرعامل بنیاد کرامت در حال انجام وظیفه است قدم در عرصه‌هایی گذاشته که به قول فعالان و افرادی که با فعالیت‌های او آشنا هستند، وظیفه‌اش را خوب انجام می‌دهد؛ در کوهبنان حاضر می‌شود و به مردم زلزله‌زده کمک می‌کند، به کرمانشاه می‌رود و در کنار سایر دوستان و همرزمانش به مردم آسیب‌دیده آن مناطق کمک می‌کند و از آنجا هم در تهران حاضر می‌شود و پای درددل بازاریانی می‌نشیند که از وضعیت نابسامان بازار و اقتصاد گلایه دارند و صحبت‌هایشان را می‌شنود و اینها را به گوش مسئولان می‌رساند.

سعید قاسمی؛فرمانده میدان آبادی
اواخر آبان‌ماه سال گذشته بود که زلزله کرمانشاه تمام کشور را داغدار کرد، واقعه‌ای تاسف‌بار که یک خیزش اجتماعی جدی و گسترده جهت کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده این استان را استارت زد و مدت‌ها مردم به‌صورت مستقل و انفرادی یا به‌صورت کمک‌هایی که از راه دور صورت می‌گرفت به یاری هموطنان خود آمدند و نیازهای آنها را در آن روزهای سخت برطرف کردند. اما بعد از این کمک‌رسانی همه‌جانبه، رکودی بود که پس از مدتی ایجاد شد و بعد از خلف‌وعده‌ها و بی‌توجهی‌هایی که از سوی مسئولان صورت گرفت، مشکلات متعددی را برای مردم داغدار و آسیب‌دیده ایجاد کرد؛ بروز انواع بیماری‌ها، سیل، سختی زندگی و معیشت و... که لزوم حضور گسترده نیروهای جهادی و سازمانی را در آن مناطق ایجاب می‌کرد. در این شرایط بود که سوای فعالیت پراکنده سازمان‌های دولتی و آمد و رفت گروه‌های جهادی و دانشجویی، سعید قاسمی، فرمانده سال‌های دور جنگ‌های داخلی و نیابتی به‌همراه دوستان و نیروهای همراهش و تحت حمایت قرارگاه سازندگی جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان از روزهای نخست بعد از زلزله در مناطق حاضر شدند تا همین امروز در حد توان گره از کار مردم نیازمند و آسیب‌دیده آن مناطق باز کنند؛ حضوری که خستگی نمی‌شناسد و با نگاهی به آمار خدماتی که انجام داده‌اند مشخص می‌شود روزبه‌روز گسترده‌تر و مفیدتر شده است و در پاسخ به این سوال که چه زمانی قصد پایان عملیات و بازگشت دارد، امر رهبر را برای این موضوع مطرح می‌کند و می‌گوید تا زمانی که مقام معظم رهبری درخواست بازگشت من را نداشته باشند، اینجا می‌مانم.

آذری جهریمی؛ وزیر جوان شفاف
سوای تعریف و تبیین کرده‌های افرادی نظیر حسین یکتا و سعید قاسمی و همان باغبان و راننده تاکسی، بازگشت به این اصل که اگر هر کسی کاری را که به او محول شده و در جایگاهش قرار گرفته است درست انجام دهد شاهد نتایج خوبی خواهیم بود، ما را به تبیین کنش‌های وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم یعنی محمدجواد آذری‌جهرمی می‌رساند؛ وزیری که در یکی از موضوعاتی که اخیرا و بعد از التهابات بازار ارز مطرح شد یعنی معرفی و انتشار لیست افرادی که از ارز دولتی برای ورود کالا استفاده کرده‌اند و به‌صورت کلی موضوع شفافیت، فعال ظاهر شد.

شفافیت از گذشته تا به‌امروز یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات بین اذهان عمومی بوده و حالا این وزیر در ارتباط با آن مدعی است: «شفاف‌سازی هیچ‌گونه چالشی برای نظام و دولت ندارد. این چالش برای انحرافاتی است که وجود دارد. نظام و دولت برای اصلاح این انحرافات از هیچ تلاشی فرو‌گذاری نمی‌کنند. به نظر من شفافیت مسیری است که باید طی شود.»

سوای این تلاش و کنشگری در عرصه شفافیت، آذری‌جهرمی در حاشیه مراسم رونمایی از برخی طرح‌های نوآورانه حوزه فناوری اطلاعات در شیراز و ماجرای نصب نمایشگر‌های پارازیت در شهر‌ها، این اقدام را نیز در پاسخ به مطالبه‌گری مردم و درخواست آنها در جهت ایجاد شفافیت دانست و در همین ارتباط به یکی از رسانه‌ها گفت: «یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مردم آن است که آمار دستگاه‌های دولتی درست نیست. ما آمادگی داریم برای اینکه خدشه‌ای به میزان اندازه‌گیری‌ها و نحوه انتشار آن وارد نشود، این مهم را با نظارت اعضای شورای شهر شهر‌هایی که قرار است این تجهیزات در آنجا نصب شود، انجام دهیم زیرا این اعضا منتخب مردم هستند و می‌توانند قضاوت کنند که آیا این آمار درست است یا خیر.»

نصب نمایشگر‌های پارازیت بعد از ماجرای دی‌ماه ٩٥ بود که تعدادی از مردم شیراز با تجمع مقابل استانداری نسبت به موضوع پارازیت معترض شدند و حالا با این اقدام مشخص شد حد پارازیت‌های موجود در محدوده مجاز و مقادیر کاملا طبیعی است. نصب این نمایشگرها در شرف اجرا در سایر شهرها ازجمله تهران نیز قرار دارد. درنهایت موضوعی را که باید در نظر داشت این است که بیان این اقدامات و اظهارات به معنی تایید تمامی کنش‌های افراد موردنظر نیست، کمااینکه بسیاری از سیاست‌ها و اظهارات وزیر ارتباطات در ارتباط با فضای مجازی و مساله پیام‌رسان‌ها موجب التهاب اجتماعی و انتقادهای گسترده شده است. آنچه گفته شد تمجید از فعالیت‌ها و کنش‌هایی است که در راستای اصل تعهد و تخصص صورت می‌گیرد و این گزاره را زنده می‌کند که هرکس در جایگاهی که قرار دارد به بهترین شکل ایفای نقش کند.


پی نوشت:
1)http://newspaper.fdn.ir/?nid=2539&pid=1&type=0
Share/Save/Bookmark